La fel ca orice altceva pe lumea asta, și conținutul unui website se învechește. Vine un moment când trebuie să verifici paginile site-ului tău și să îți adaptezi conținutul vechi la realitatea actuală. Poate că s-a schimbat numele unei game de produse sau de acum înainte trebuie să vorbești despre evenimentele din 2015 la timpul trecut. Poate pur și simplu prezentai un subiect care nu mai este valabil.
Dacă atragi trafic din motoarele de căutare pe acele pagini, ce ai de făcut?
Înainte de toate, trebuie să ai în vedere că pentru a-ți repara conținutul vechi ai nevoie de timp. Dacă ai un site de prezentare cu puține pagini, munca poate să dureze câteva ore sau mai puțin; dar dacă ai un magazin online cu sute de produse sau un blog cu sute de articole publicate, s-ar putea să fie nevoie să îți împarți munca în câteva ore pe zi.
Cuprins articol
De ce să îți repari conținutul vechi?
Dacă site-ul tău îți este o sursă importantă de clienți sau de venit direct, atunci cred că știi deja răspunsul la întrebarea asta și poți sări direct la metode.
Dacă nu ești încă sigur sau nu ești motivat să-ți reînoiești conținutul, atunci ia în considerare motivele următoare:
#1 Profită de expunerea în motoarele de căutare
Dacă ai un site cu multe pagini și cu vechime, cu siguranță acestea sunt bine indexate în motoarele de căutare și chiar și paginile vechi încă mai atrag trafic.
Imaginează-ți cum ar fi ca un vizitator să intre pe site-ul tău și să vadă un produs pe care nu îl mai ai de mult în stoc sau să dea de un articol intitulat „Tendințe în fashion”, dar să vadă apoi că este din 2013. Cu siguranță ar ieși imediat și ar fi considerat trafic pierdut (care nu a făcut conversie și care nici nu se mai întoarce).
Nu vrei ca acele pagini să fie parcurse de algoritmii motoarelor de căutare degeaba, nu-i așa?
#2 Obține trafic nou cu efort minim
Paginile vechi din site-ul tău pot aduce trafic în continuare. Așa cum am spus mai sus, le poți actualiza ca să-ți convertești și o parte din traficul care ajunge pe ele. Însă, în același timp, poți atrage și trafic nou.
Tot ce trebuie să faci este să adaptezi acele informații la realitatea actuală.
#3 Optimizează experiența vizitatorilor
Acum câțiva ani, când probabil site-ul tău era unul din puținele care scriau despre un anumit domeniu, lucrurile stăteau altfel. Puteai atrage vizitatori cu o mai mare ușurință și aceștia rămâneau mai mult timp să citească pagini întregi cu text.
În prezent, lucrurile stau altfel. Pretențiile utilizatorilor de la un site sunt diferite și trebuie să ții pasul dacă vrei să-ți păstrezi poziția.
Dacă vorbim de conținutul vechi, acesta trebuie să fie dinamizat: formatează textul pe paginile vechi care acum par încărcate și plictisitoare și, cel mai important, leagă articolele (sau produsele) de pe site între ele prin link-uri clar evidențiate către articole (sau produse) similare.
#4 În sfârșit, motivele tehnice
Dacă ar fi să vorbim strict tehnic, sunt o mulțime de motive pentru care merită să îți actualizezi site-ul, nu doar din punct de vedere al conținutului ci și al platformei. Iată câteva dintre ele:
- Lățimea de bandă ocupată: fiecare pagină din site-ul tău e parcursă de algorimtii motoarelor de căutare în fiecare zi și aceste parcurgeri îți ocupă lățime de bandă pe server. Dacă ai multe pagini, s-ar putea să ai probleme dacă ai lățimea de bandă limitată. În plus, dacă algoritmii găsesc pagini vechi cu rată de respingere ridicată, le vor scădea poziția în clasamentul afișărilor în motorul de căutare.
- Vulnerabilitate la atacuri: dacă site-ul tău e făcut într-o platformă instabilă în fața atacurilor precum WordPress, ai o mare problemă dacă nu actualizezi de fiecare dată extensiile, temele și platforma în sine. Cu prima ocazie, riști să „pătrundă” cineva și să îți strice site-ul. Aceste atacuri sunt foarte frecvente și „victimele” sunt deseori site-urile în WordPress cu un trafic relevant și pagini bine indexate.
- Optimizarea mobilă: despre această „problemă” ai auzit de multe ori anul acesta, așa că n-are rost să repet. Însă, dacă nu ții cont de ea nici măcar acum, la final de 2015, vei avea foarte mult de pierdut în acest an.
Cum poți profita de conținutul vechi?
Acum, că știi motivele, să trecem la activitatea efectivă: repararea conținutului vechi.
Ca să ai parte de beneficiile de mai sus, nu e nevoie să faci nimic inovator sau ieșit din comun. Iată câteva idei pe care le poți aplica, în timp, foarte ușor:
#0 Analizează rezultatele
Ca să vezi exact ce ai de făcut, trebuie mai întâi să vezi ce efect a avut pagina respectivă pe care vrei să o modifici.
- Cât trafic a adus în ultimele 60 de zile?
- Câte conversii a adus în ultimele 30 de zile? (dacă e cazul)
- Câte share-uri în social media a avut? (dacă e cazul)
- Câte link-uri outbound a primit? (dacă e cazul)
- De unde a adus trafic?
Răspunde-ți la întrebările care ți se potrivesc cel mai bine și vezi dacă trebuie cu adevărat să faci o schimbare paginii respective. Identifică scopul ei real: trebuia să genereze conversii / să direcționeze traficul undeva anume / să genereze trafic pur și simplu?
Dacă nu și-a atins scopul real, fă schimbarea. Însă, dacă este bine optimizată deja și aduce trafic, păstrează-i conținutul în forma în care este; vino doar cu completări.
Indiferent de modificările pe care vrei să le faci, niciodată nu schimba link-ul paginii! Dacă faci asta, se va pierde toată optimizarea ei.
#1 Redirecționează-l
Este posibil ca pagina pe care vrei să o modifici să nu mai fie deloc actuală și să fii nevoit să o faci invizibilă. În acest caz, ai de ales:
- redirecționare permanentă (301): e o metodă relativ dificil de implementat și se poate face dacă ai o pagină similară existentă pe site. Însă, de multe ori poate induce în eroare vizitatorii dar și motorul de căutare, în special dacă nu este făcută către pagina care trebuie. De aceea, mai există și opțiunea…
- …fii sincer cu cititorii: dacă ajung pe pagina respectivă, întâmpină-i cu un mesaj prin care le spui că informația de pe pagina pe care o căutau nu mai este actuală și oferă-le câteva opțiuni care pot fi în interesul lor. Cred că este cea mai sigură metodă atât pentru vizitatori cât și pentru motorul de căutare.
#2 Dinamizează-l
Așa cum spuneam și mai sus, așteptările utilizatorilor de la un website s-au schimbat.
Dacă ai conținut vechi format din blocuri mari de text, cu paragrafe lungi și fără vizual, fă o schimbare în forma de prezentare. Poți menține informația în text, dacă e încă actuală, însă adaugă poze, creează liste, adaugă subtitluri, inserează video sau infografice dacă sunt pe subiect.
Pe această temă, citește și: Cum faci un text usor de citit
Fă astfel încât experiența vizitatorilor să fie de actualitate chiar și pe paginile create demult.
În felul acesta, ai ocazia să promovezi din nou acele pagini și să atragi trafic nou.
#3 Actualizează-l
Dacă ai pagini vechi care atrag trafic, sigur se vor pierde dacă găsesc ceva ce nu mai e de actualitate. Încearcă să adaugi informații adaptate la realitatea din prezent, mai ales dacă pagina respectivă nu impune limitarea la o anumită perioadă.
De exemplu: dacă ai un blog de fashion și ai un articol despre „Îmbrăcămintea din perioada renascentistă”, nu ai de ce să adaugi informații noi în articolul tău; însă, dacă ai un articol despre „Tendințe în fashion” la modul general, scris în 2013, bine optimizat pe un cuvânt cheie din care să nu se deducă anul, atunci adaugă-i și informația despre tendințe în fashion din 2016 și lasă secțiunea în care vorbești de 2013 ca o secțiune bonus din acel articol, ca să nu pierzi optimizarea.
O să vezi ce bine funcționează 🙂
#4 Conectează-l
În trecut, poate nu aveai de unde să știi că vei scrie articole care vor completa subiectele respective. Însă, odată ce ai făcut asta, leagă articolele între ele într-un mod vizibil.
Nu lega doar articolul scris în 2015 de un articol scris în 2013, ci și invers.
Dacă ai magazin online, neapărat încheie pagina produsului cu o scurtă listă de produse similare sau produse care pot fi cumpărate împreună cu cel afișat.
#5 Convertește-l
Este una din metodele mele preferate 🙂 Dacă niciuna din opțiunile de mai sus nu ți se potrivesc, atunci încearcă asta.
Menționează în mod vizibil pe pagina respectivă că, deși informația prezentată nu mai este valabilă, vizitatorul poate să se aboneze la newsletter ca să fie informat când apar noutăți.
Când se potrivește metoda?
- Când ai un eveniment care s-a încheiat (sau toate locurile s-au ocupat);
- Când ai o campanie care s-a încheiat;
- Când ai un produs care nu mai este în stoc;
- Când ai un articol care vorbește de un subiect dificil de actualizat (de exemplu, o tehnică de creare a unei campanii Facebook Ads de acum 1 an);
- Când ai închis crearea de conturi pe platforma ta.
Încearcă-o și vei fi surprins de rezultate!
Ți-am dat de lucru?
Sper să îți fie de folos sfaturile prezentate! Cred că sunt foarte ușor de implementat și pot fi făcute și treptat, mai ales dacă ai un site cu multe pagini.
În timp, vei avea un site pus la punct și actualizat. Îți vei maximiza rezultatele și din paginile mai vechi, pe care poate le credeai până acum „o cauză pierdută”. E ca și cum ai găsi aur într-o mină neexploatată demult 🙂
Dacă ai completări față de ce am scris, sunt deschis la conversație! Scrie-mi în secțiunea de comentarii de mai jos.
Mult succes 🙂