9 rezolutii de Anul Nou pentru marketeri

Am ales ca primul nostru articol din 2015 să fie despre rezoluțiile profesionale recomandate pentru orice marketer în Noul An, având în vedere schimbările recente din mediul online. Ideea articolului este inspirată de pe blogul HubSpot, însă am încercat să o adaptez, din perspectiva mea, la realitatea din România.

Deși vorbesc în acest articol de 9 rezoluții, recomand să nu te concentrezi pe toate, pentru că altfel există riscul să nu o îndeplinești pe niciuna. Alege din această listă cele mai importante trei rezoluții pentru tine și prioritizează-le! 

Iată ce rezoluții îți recomand pentru 2015:

1) Învață design grafic

Încep cu această primă rezoluție pe care au menționat-o și cei de la HubSpot în articolul lor, pentru că am observat o lipsă foarte mare la nivel de conținut vizual original promovat de companiile românești în online.

În 2014 s-a răspândit vestea că „e ilegal să preluăm poze fără să avem drepturi de autor” și cât de important este conținutul vizual. Chiar dacă precizăm sursa unei poze, dacă nu ne aparține, nu avem voie să o folosim. În plus, pozele care nu ne aparțin nu vor fi la fel de mult apreciate ca pozele originale.

De aceea, fie poți apela fie la resurse de poze online gratuite, iar Manafu are un articol util cu recomandări pe această temă, fie îți poți crea propriile poze, folosind programe de editare precum Photoshop, Adobe Illustrator sau Corel Draw.

Te așteptăm la următorul nostru curs!

28-29 octombrie, București: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

4-5 noiembrie, București: Curs de Inițiere în Email Marketing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

Dacă nu ai timp să înveți design și nu îți permiți să apelezi la un designer, poți folosi și instrumente online precum canva.com pentru imagini sau piktochart.com pentru infografice. 

creezi continut2) Învață să creezi conținut

Despre conținut am vorbit foarte mult până acum pe acest blog, așa că singurul sfat pe care ți-l ofer este să încerci să înveți să scrii mai mult și mai bine, pentru că vei avea nevoie pentru toate mijloacele de comunicare online pe care le folosești: website, blog, newsletter, social media, presa online, etc.

Chiar dacă îți permiți să angajezi o agenție să se ocupe de administrarea acestor mijloace, trebuie să știi și tu să creezi conținut ca să le furnizezi informațiile de care au nevoie și să te asiguri că produc conținut de calitate, cu informații corecte.

Și încă ceva: dacă vrei să îți creezi propriul conținut, nu traduce de pe bloguri străine. E foarte bine dacă te inspiri de acolo, dacă citești multe bloguri străine, însă traducerea înseamnă tot copiere. Dacă vrei să preiei o idee de articol de pe un blog străin, mai bine adapteaz-o, rescrie-o, așa cum am făcut eu cu acest articol.

3) Învață editare video

Tot în 2014 am aflat cât de important este conținutul video pentru orice afacere și cât de multe avantaje poate aduce. În 2015, e timpul să treci la fapte și să creezi conținut video, fie în scop comercial fie informativ, pentru afacerea pe care o reprezinți.

Dacă reușești să aduci pe blogul tău și în social media propriul conținut video, aprecierile și viralitatea vor fi pe măsură. Creează conținut legat de produsele sau serviciile tale, conținut despre oamenii din compania ta sau despre clienții tăi; acesta nu trebuie neapărat să fie profesional realizat, ca într-un studio, ci suficient de decent cât să fie imaginea și sunetul clare. 

Tot ce îți trebuie este o cameră video care filmează HD și un software de editare video. Dacă vrei să te rezumi la ceva simplu, poți folosi pentru editare chiar și Windows Movie Maker de la Windows 7 sau 8. Pentru o editare avansată, recomand Sony Vegas Pro sau Camtasia Studio

Folosind Camtasia, poți chiar să îți înregistrezi ecranul de la monitor și să faci videoclipuri tip tutorial, pentru anumite servicii sau produse pe care compania ta le oferă.

Din experiență îți zic că editarea video se învață foarte repede. Trebuie doar să începi să produci conținutul relevant pentru compania ta.

scrie mai des pe blog4) Scrie mai des pe blog

În primul rând, dacă nu ai deja unul, fă-ți un plan de postări pentru blog. Acesta te va ajuta să obții multe idei de articole, pe care să le împarți în funcție de perioade de timp și categorii.

Odată ce ai ideile, trebuie doar să le pui în practică și să vii cu informații noi cât mai des. Nu îți abandona blogul, el poate fi o mină de aur pentru echipa de vânzări: poate genera lead-uri care deja îți cunosc serviciile sau produsele și poate crește traficul pe site cu cititori deja informați, pregătiți să cumpere.

Ține-ți cititorii informați cu realizările companiei, cu activitatea echipei, cu detalii despre produse sau servicii și alte informații utile din industria din care faci parte. Fiecare articol nou pe blog e o oportunitate pe care o pierzi dacă nu îl scrii. 

baza de abonati5) Fidelizează-ți baza de date de abonați

Am tot auzit în 2014 de un val de scăderi în reach-ul organic pe Facebook, iar în 2015 acest val nu va ajunge încă la țărm, ci va continua. Facebook încurajează să ajungem la fanii paginilor noastre prin postări plătite, dar nu avem întotdeauna bugetul necesar. Cum putem astfel ajunge la lead-urile noastre fără să plătim? Răspunsul meu va fi mereu: email marketing.

Am scris luna trecută pe blogul BrandUp despre importanța email marketing-ului și cum transmiți un email în contextul potrivit. Ce trebuie reținut este că email-ul este modalitatea cea mai eficientă de a ajunge la lead-urile noastre, pentru că acele persoane au ales să primească email-ul nostru și, odată ce email-ul a fost primit, nu dispare din inbox decât dacă este șters manual.

Așadar, indiferent de caz, ei vor vedea email-ul (atât timp cât nu ajunge în Spam sau e respins din diferite motive tehnice).

E un motiv în plus ca în 2015 să te concentrezi mai mult pe email marketing, însă nu doar să îți crești baza de date, ci să o și fidelizezi: să îți crești numărul de deschideri la email-urile tale.

6) Simplifică-ți site-ul

La finalul anului trecut, odată cu Black Friday și numeroasele campanii de Sărbători, noi la agenție am avut multe solicitări de campanii de PPC Marketing (în special Facebook Ads și Google Ads). Una din principalele probleme cu care ne-am confruntat a fost aspectul website-ului care se dorea a fi promovat.

Un website greu de navigat este un website care pierde mulți potențiali clienți, care pur și simplu renunță să mai stea pe un site unde nu găsesc în câteva secunde informația de care au nevoie.

Indiferent dacă ai magazin online sau site de prezentare, simplifică-ți site-ul dacă există mai mult de 3 click-uri de pe orice pagină până la procesul de cumpărare sau până la un formular de contact.

canalele de vanzare7) Diversifică-ți canalele de vânzare

Dacă ai un magazin online, nu mai este suficient să îți vinzi produsele doar prin intermediul unui website. Gândește-te cum ajungi la clienții tăi și prin alte metode, de tipul:

  • aplicație mobilă cu posibilitatea de a comanda produse;
  • aplicație pentru integrarea produselor din magazin online direct pe Facebook (de exemplu Shopify);
  • vânzări prin telefon (call center) – o metodă agasantă, dar eficientă dacă publicul tău nu prea este prezent online;
  • parteneriate cu alte magazine online mai mari, pentru a deveni distribuitori;
  • implicarea în campanii de marketing afiliat, pe profitshare sau 2parale;
  • newsletter cu prezentare a ofertelor speciale, cu posibilitate de reply și date de contact vizibile;
  • landing page-uri pentru produsele sau ofertele esențiale, de sezon;
  • etc.

Lista de metode noi de vânzare poate continua, iar unele dintre aceste metode pot fi folosite și dacă ai un site de prezentare; ce este important este să nu te rezumi la o singură metodă și să gândești în ansamblu.

8) Concentrează-ți strategia pe educare, nu vânzare

Poate părea o rezoluție abstractă și dificil de înțeles la început. Totul pornește de la comportamentul publicului din zilele noastre: fiind bombardați cu reclame la tot pasul, sunt reticenți să cumpere atunci când văd o reclamă. 

Totuși, ei stau pe internet și caută multe informații. Fă-i pe ei să ajungă la tine: fii prezent în cât mai multe locuri, însă nu neapărat cu bannere intruzive, ci cu informații utile care pot fi în interesul lor. De exemplu, este mult mai eficient să ai un articol plătit într-un site mare de știri, cu informații utile și sfaturi pe o anumită temă, decât un banner care apare peste articol și pe care, de cele mai multe ori, cititorii îl închid.

Cei mai buni vânzători sunt și cei mai buni educatori. Începând cu 2015, fii și tu unul dintre aceștia!

cariera in jurul vietii9) Construiește-ți cariera în jurul vieții, nu invers

Închei cu o rezoluție care se aplică multor persoane pe care le cunosc: suntem prea ocupați cu munca, în fiecare zi, uneori chiar și în weekend-uri, încât nu mai „ne pricepem” să avem o viață socială. Mulți dintre noi omitem să practicăm un hobby sau să facem mai mult sport, pentru că suntem prea solicitați la locul de muncă. 

Chiar dacă ne aflăm în această situație, nu trebuie să lăsăm munca să ne guverneze pe noi, pentru că, în final, suntem oameni și nu roboți. Trebuie să ne eficientizăm munca pe cât posibil și să ne concentrăm pe rezultate, nu pe acțiuni temporale care nu contribuie la îndeplinirea obiectivelor.

Poate că sună puțin clișeic și ai tot auzit asta, dar în 2015 îți doresc să acorzi mai multă atenție familiei, prietenilor și persoanelor dragi. Dacă munca ta este atât de solicitantă încât nu îți permite acest lucru, înseamnă că fie nu lucrezi tu eficient, fie nu lucrează șeful tău eficient, fie pur și simplu nu este munca potrivită pentru tine. Găsește cauza pentru care ești suprasolicitat și elimin-o!

Pe care dintre aceste rezoluții te vei concentra în 2015? Dacă nu ai găsit rezoluțiile potrivite pentru tine în listă, te invit să adaugi la secțiunea de comentarii propriile tale rezoluții, ca o completare la acest articol.

Să ai un 2015 prosper și cu cât mai multe rezoluții îndeplinite!

Cătălin Ionașcu

Cătălin Ionașcu este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondator al blogului și agenției Romanian Copywriter, în cadrul căreia este Content Writer. În mod frecvent, susține cursuri de Content & Copywriting. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

  • Cred că rezoluţia nr. 9 ar trebui aplicată automat de toată lumea, indiferent că sunt oameni de marketing sau nu 🙂 Cât despre mine, rezoluţia nr. 1 îmi face cu ochiul în 2015! 🙂

  • Adriana

    Salut Catalin! Vin cu o intrebare referitoare la rezolutia nr. 5: ce ne facem atunci cand cei din baza noastra de date au adresa de Gmail si emailul nostru le intra in folderul “Oferte”? Care ar fi solutiile pentru a optimiza campaniile de email marketing? Thanks

    • Bună, Adriana!
      Email-ul trebuie să fie cât mai personalizat, ca să aibă o rată de deschidere și de click crescută. Dacă problema e că intră în folderul „Oferte”, trebuie pur și simplu să nu mai trimitem email-uri doar cu oferte: să variem cu email-uri cu articole de pe blog, cu mesaje pentru abonați, cu materiale gratuite sau oferte speciale pentru ei. Astfel, nu vor intra în monotonie și vor avea mereu noi motive să deschidă email-ul.
      O altă variantă ce poate fi luată în considerare este segmentarea listei de abonați, despre care am vorbit în acest articol: http://bit.ly/1zgX43Z

  • Adriana

    Multumesc pentru raspuns, Catalin.

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!