Cuprins articol
Sfaturi despre copywriting cu Georgiana Ciofoaia. Interviu realizat de Romanian Copywriter.
RC: Vrei să te prezinţi pentru noi ȋn câteva cuvinte? (nume, poziţie, facultate sau ce mai dorești să ne spui)
Informal sunt Georgiana, scriitoare (aşa știe bunica mea). Oficial sunt Georgiana Ciofoaia, Copywriter ȋn cadrul celei mai mari companii producătoare de verighete şi inele de logodnă din ţară, Coriolan. Mândra posesoare a câtorva hobby-uri ceva mai puţin practicate şi Facebook Player (cum ȋmi place mie să-mi spun) pentru mai multe companii din ţară.
RC: Ştiu că ai terminat Facultatea de Sociologie. Cum de te-ai orientat spre PR şi copywriting apoi? Ce te-a atras la domeniul acesta?
Am ales Facultatea de Sociologie cu inima şi apoi mi-am dat seama că raţiunea mea ar fi ales-o oricum. Sociologia e un domeniu care ȋţi deschide mintea, ȋţi oferă nu o perspectivă ci mai multe, care mai de care mai diferite şi mai „altfel”. Ȋnveţi să gândeşti ȋn facultatea asta, nu doar să expui nişte concepte ȋnvăţate de-a gata. Sociologia m-a ȋnvăţat cum să analizez oamenii – iar asta e basic cea mai importantă cheie atunci când scrii reclame. Trebuie să ştii cui te adresezi, nu?
RC: Cum ai ajuns să lucrezi ca în Copywriting? De unde ai pornit?
Am scris toată viaţa mea. Dintr-a 5-a de când am ȋnceput să merg la olimpiadele de română, până ȋn liceu când făceam comentarii şi analize de personaj mai bune decât cele din manuale. La facultate, talentul la scris mi s-a confirmat cu fiecare examen şi am ȋnceput să mă orientez ȋn direcţia asta. Am ajuns, nici nu ştiu cum la „Confesiunile unui om de publicitate” a lui Ogilvy şi am ştiut că asta-i drumul. Iar de aici totul a fost uşor: am ȋnceput să caut oameni care m-ar putea ajuta, resurse, cărţi, site-uri.
Am lucrat aproape 3 luni cu Raluca Gavrilescu, cel mai mișto copy & specialist ȋn naming pe care ȋl știu (pe Caples nu-l punem la socoteală) şi de aici am ȋnvăţat meserie. Apoi, treptat, treptat am ȋnceput să arăt ce ştiu şi, de la un job la altul am ajuns să lucrez astăzi la Coriolan şi să am ȋn paralel şi alte proiecte la care lucrez cu drag.
RC: Ȋn ce constă partea de Copywriting pentru un magazin de bijuterii?
Wooow. N-aş şti de unde să ȋncep. Sunt foarte multe de făcut. Ȋncepând de la conceptele creative şi terminând cu textele pentru Landing Page-urile de campanie, mă ocup şi de toate canalele Social Media şi de strategia de comunicare ȋn general. Articolele de content marketing, advertorialele şi comunicatele de presă tot „sub aripa mea” intră.
RC: Ce crezi că este mai greu: să găseşti ideile de scris sau să scrii propriu-zis pentru publicul ţintă?
Ȋntre concept şi execuţie se ridică o bulă de vid imensă. Conceptul – baza întregului text trebuie să fie suficient de bine ancorat ȋn realitate, cu un insight preţios şi uşor de pus ȋn cuvinte. Execuţia sau scrisul propriu-zis ţine de calităţile şi stilul fiecărui copy ȋn parte. Şi aici ar fi de respectat structura, call to action-ul (dacă e un text de vânzare, de exemplu). Cred că amândouă sunt importante şi se susţin unul pe celălalt.
RC: Cum ȋţi găseşti/păstrezi inspiraţia ca şi scriitor de copy-uri?
Inspiraţia o găseşti pretutindeni. Nu există un moment sau un loc anume şi nici nu ştiu să se fi inventat o reţetă specială. Inspiraţia poate fi ȋn tine, poate fi ȋntr-o cană de cafea. Poţi s-o priveşti de pe geamul unui tramvai sau te poate lovi după ce ai terminat o partidă de sex sălbatic.
RC: Ce cărţi bune şi foarte bune recomanzi pentru un Copywriter?
Nu există cărţi pe care un copy n-ar trebui să le citească. Beletristica – tot ce se poate. Tehnica? Mă-nclin ȋn faţa lui Caples. Ȋn rest, n-ar trebui să copiem reţete ci să inventăm.
RC: Poţi să ne povesteşti câte ceva despre ultima campanie Coriolan?
Cea mai recentă, adicătelea. Lansarea unei noi colecţii de verighete, Hypnotic. O lansare la Bucureşti, materiale pentru presă, materiale de promovare pentru colaboratori şi pentru clienţii finali, un video cu directorul de Creaţie ȋn care vorbeşte despre noua tehnologie cu ajutorul căreia s-a realizat această colecţie. Cam ăştia sunt pe scurt parametrii. Ȋn spate, o muncă de câteva luni a unei echipe de marketing, a unei echipe de producţie şi pregătirea unui lanţ de distribuitori.
RC: Ce domenii de interes implică de fapt Copywriting-ul? Advertising, PR, Marketing, Vânzări?
Da’ ştiu că v-aţi gândit niţel la ȋntrebările astea. Copywritingul implică tot. Da, da, e posibil ca unii să ia chestia asta ca aroganţă, dar dacă e aşa, mi-o asum. De la vânzări până la sport şi de la PR până la industria porno, totul merge pe bază de oameni. Iar pe ei ȋi convingi prin textele tale indiferent că sunt headline-urile de pe un mesh sau că sunt poezii din ultimul volum apărut la nu ştiu ce editură.
Copywriting-ul e ca un soi de glazură: se poate şi fără ea, dar parcă nu-i acelaşi lucru.
RC: Sfaturi, tips-uri pentru cei care vor să urmeze această carieră?
Varianta oficială: luați de citiţi dragilor. Şi scrieţi până vă dor buricele degetelor.
Varianta adevarată: Mintea deschisă. Mai deschisă. Fără prejudecăţi, fără ipoteze, fără concluzii. Doar observaţii. Şi greşiţi. Mult. Asta e singura cale prin care reuşiţi să faceţi ceva cu adevărat valoros.