19 Sfaturi pentru a scrie titluri care vand

După cum probabil mulți știți, titlul e cel mai important element al unei reclame. În medie, 20% din cititori trec de titlu, însă cei care trec sunt cu adevărat cei interesați, și doar o mică parte dintre ei au trecut pentru că titlul i-a convins.

În special în România, e nevoie de campanii publicitare cu titluri puternice, care să atragă cât mai mulți respondenți. Așa cum spunea și John Caples în cartea sa , nu există titluri care să aibă succes etern, însă există titluri care să aibă succes îndelungat.

Am citit multe texte publicitare, unele chiar interesante, însă din păcate nu titlul m-a făcut să le citesc, ci spiritul meu de critic de reclame. Multe dintre ele deveneau interesante pe măsură ce mă apropiam de final, lăsând detaliile cele mai picante la urmă. Cine ajunge să citească până la sfârșit o reclamă?

În continuare voi da câteva sfaturi pentru cei care vor să scrie titluri de mare impact, indiferent de domeniu:

1) Stârnește curiozitatea.

Oferă titlul ca pe o momeală, făcând cititorul nevoit să citească textul întreg pentru a își satisface curiozitatea. După aceea, reclama poate deveni mai mult decât o curiozitate, și îl poate transforma pe cititor în cumpărător.

2) Adresează-te interesului personal al cititorului.

Cititorul se gândește numai la el când citește o reclamă, și o citește dacă îi poate oferi o soluție pentru o nevoie pe care o are. Dacă titlul îi apelează această nevoie, indiferent de cât de lung e corpul reclamei, acesta o va citi până la capăt fiind curios cum poate să își rezolve problema.

3) Oferă o cale simplă și rapidă.

Această trăsătură o poți aplica unui titlu care deja stârnește curiozitatea sau care deja apelează o anumită nevoie. Dacă cititorul vede că titlul îi amintește de o nevoie a sa, și dacă îi mai și spune că există o cale simplă și rapidă de a își suplini acea nevoie, atunci cu siguranță va deveni cumpărător, chiar dacă textul reclamei este lung și plictisitor.

4) Îndeamnă-l la o acțiune.

De regulă cititorul are nevoie să i se spună că trebuie să citească tot corpul reclamei pentru a își rezolva problema, sau că trebuie să se înscrie undeva sau să profite de o anumită ofertă, cât timp e valabilă. Acest lucru se rezolvă mai bine prin titlu decât prin primul paragraf al reclamei, pentru că dacă titlul nu îl duce acolo, atunci el nu va afla ce are de făcut. Dacă acțiunea adăugată ar face ca titlul să fie prea lung, atunci poți folosi un subtitlu.

5) Fă legătura cu o imagine, prin titlu.

La prima vedere, fă-ți reclama să nu pară un text publicitar, ci mai degrabă un test psihologic, sau un joc. Cititorilor le plac textele interactive. Poți pune o întrebare referitoare la o imagine alăturată, iar răspunsul să se afle în text. Abia la finalul textului vei spune că de fapt trebuie să cumpere ceva. De exemplu: Întreabă-l dacă vede bine imaginea alăturată, iar textul să facă referire la o clinică pentru ochelari.

6) Scrie titlul la persoana I sau a II-a.

Această tehnică se folosește încă de acum 80 de ani, și funcționează la fel de bine și azi. Cititorii se regăsesc mai bine în textele cu caracter personal decât în cele generale. Dacă persoana care vorbește în reclamă are aceeași problemă cu cititorii, atunci aceștia vor crede mai bine că acel remediu funcționează (adică produsul promovat), și îl vor cumpăra.

7) Introdu date concrete în titlu.

Acestea oferă credibilitate mai mare reclamei, iar cititorii vor fi mai tentați să parcurgă tot textul. Datele statistice fac reclama să sune ca o știre, și ar avea mai mare succes. De exemplu, dacă vorbești de o metodă prin care să rezolve ceva, poți spune câte zile durează până are efect. Sau dacă vrei să spui cât de popular sau calitativ e un produs, scrie numărul de oameni care îl folosesc, sau de câți ani există pe piață.

8) Citează pe cineva celebru.

Dacă ai o vedetă care face îți susține produsul, cere-i un testimonial, sau cere-i permisiunea să folosești un citat al său despre acel produs, și folosește și numele său, sau funcția, dacă este cazul, în titlu. De exemplu: „Și eu folosesc șamponul X”, spune Andreea Esca.

9) Introdu sume de bani în titlu!

E un sfat care poate fi aplicat atât la reduceri și oferte, cât și la vânzări de produse sau servicii care i-ar putea ajuta pe cititori să facă economie. Exemple: Cumpără acum de la noi și economisești până la 5000 de Lei! (titlu pentru un supermarket cu oferte) sau Cum mă mențin sănătos și strâng 100 de Euro pe lună (titlu pentru asigurări de sănătate mai ieftine cu 100 de Euro decât concurența).

10) Oferă un termen limită.

Dacă cititorii văd că au timp limitat să acționeze, cu atât mai mult vor lua în considerare reclama și dacă au nevoie de ceea ce promovează, vor cumpăra. Acest gen titlu e folosit pentru campaniile limitate sau reclamele care vor să aducă rezultate pe termen scurt.

titluri

11) Pune întrebări.

Titlurile care stârnesc cel mai mult curiozitatea sunt sub formă de întrebări. Însă ai grijă să nu fie o întrebare banală, al cărui răspuns să îl poată da și fără să citească textul. Să fie o întrebare care să îi apeleze o nevoie, iar soluția să se găsească în text.

12) Oferă-i informații șocante.

Acestea sunt titlurile sub forma Știați că…, cele care atrag cei mai mulți cititori. Aparent, nu pare a fi titlul unei reclame, însă in corpul textului poți spune că pentru a rezolva acea problemă care poate apărea, cititorul trebuie să cumpere produsul sau serviciul promovat. De exemplu, aceste reclame prind cel mai bine în domeniul medical, dacă e vorba de o statistică de persoane predispuse anual să ia o anumită boală.

13) Cât de clar e titlul tău?

Dacă din titlu nu se înțelege nici măcar domeniul din care face parte reclama, atunci șansele sunt foarte mici ca să fie luată în seamă reclama.

14) Dacă nu ești sigur de titlu, testează-l!

Acest lucru se poate face simplu, întrebând prieteni sau colegi dacă i-ar convinge să afle mai multe detalii. Pur și simplu dă-le titlul, și cere-le o părere cât mai detaliată: despre ce cred ei că e vorba, dacă i-ar convinge să facă ceva anume.

15) Oferă-i cititorului ceva nou.

Dacă titlul e clasic, și reiese din el clar că se referă la un produs sau serviciu de care lumea aude zilnic, atunci se va pierde în marea de reclame neluate în seamă. Chiar dacă promovezi un produs care se găsește peste tot, încearcă să-i faci o reclamă care îi redă unicitate. De exemplu: Când ai făcut ultima oară ceva pentru tine? (reclamă la o carte sau la un curs de dezvoltare personală)

16) Evită titlurile care sună negativ, pesimist.

Nimeni nu va fi interesat să citească un text care să îl întristeze sau să îl indispună. Așa că păstrează o nuanță veselă și optimistă a titlului. Reclamele trebuie să le ofere oamenilor soluțiile care să îi facă mai fericiți, nu mai triști.

17) Fă titlul credibil și concret.

Nimeni nu citește ceva vag, care pare să nu ofere soluții concrete, cum ar fi: Cum să îți fie bine ție și familiei tale. Mai degrabă: Cum să câștigi cu până la 20% mai mult pentru tine și familia ta

18) Încearcă să dai un motiv prin titlul tău.

Dacă e vorba de un produs, ce anume te-ar determina pe tine să îl cumperi? Pune-te în locul cititorului, să vezi de ce tu ai cumpăra, și scrie acel motiv în titlu.

19) Plasează logo-ul companiei sub titlu.

Dacă titlul e suficient de bun, atunci compania va avea de câștigat dacă logo-ul său vine imediat după titlu, ca o salvare de care aveau nevoie cititorii, ca o rezolvare la problema lor.

Sper că aceste sfaturi să îți fie de folos în conceperea de titluri de impact. Bineînțeles că nu le poți aplica pe toate în același timp, ci în funcție de caz, poți combina două-trei dintre aceste sfaturi pentru a scrie un titlu.

Ce alte sfaturi, în afară de acestea, le-ai putea da celor care vor să scrie titluri mai eficiente?

Cătălin Ionașcu

Cătălin este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondatorul agenției Romanian Copywriter şi, în mod frecvent, susține cursuri de Copy & Content Writing. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock