Sprint: Cum Rezolvi Probleme Importante in 5 Zile

Dintotdeauna, dușmanul cel mai mare al oricărui copywriter și content writer a fost deadline-ul.

Uneori, îl simți cum se apropie, ca un prădător pe întuneric, gata să te sfâșie cu telefoanele și email-urile clienților nerăbdători. Și, dacă acestea nu ar fi de ajuns, mai apare și starea aceea de moleșeală, cauzată de oboseală acumulată, care îți ucide productivitatea.

Crede-mă, nu e deloc distractiv. Din fericire, există oameni care au găsit soluții care sporesc productivitatea nu doar a copywriterilor, ci și a antreprenorilor sau managerilor de afaceri care pur și simplu nu au timp să își testeze ideile înainte de a le lansa pe piață.

Pornind de la această problemă (cu care, de altfel, toți ne confruntăm), un designer creativ de la Google – Jake Knapp, împreună cu alți doi colegi de la Google Ventures, au pus bazele unei metode care poate ajuta orice echipă să își materializeze o idee și să o testeze în doar 5 zile, numită Sprint.

În cadrul Google Ventures (GV), o companie de capitaluri de risc menită să investească în startup-uri promițătoare, Jake, Braden și John au gestionat peste 100 de sprinturi pentru companii dintr-o gamă largă de domenii. Rezultatul final și tot ceea ce au învățat ei din această experiență a fost documentat și scris într-o carte, apărută recent și în limba română, la Editura Publica: Sprint: Cum Să Rezolvi Probleme Importante Și Să Testezi Idei Noi în Doar 5 Zile.

cartea Sprint Editura Publica

Te așteptăm la următorul nostru curs!

24-25 iunie, București: Workshop intensiv de Copywriting și Content Writing (nivel: intermediar)
Înscrie-te aici

22-23 iulie, București: Curs de inițiere în Copywriting și Content Writing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

Iată ce am învățat din această carte.

Ce este un sprint

Sprintul este procesul unic de cinci zile care poate fi utilizat de orice companie pentru a răspunde la întrebări esențiale despre fezabilitatea unei idei încă nelansate. 

Pe scurt, sprintul constă în crearea unui prototip și testarea ideii cu clienții printr-un set de strategii ambalate într-un proces pas cu pas care durează 35 de ore.

Cu ajutorul unui sprint, o companie poate economisi sume mari de bani dar și foarte mult timp de muncă, de la câteva săptămâni la câțiva ani, în funcție de complexitatea ideii pe care ar vrea să o testeze.

Cu ajutorul sprinturilor, Google a reușit să își eficientizeze procesul creării unor aplicații impresionante precum: Hangouts, diferite extensii pentru Chrome, căutarea Google, filtrarea în Gmail și inbox-ul cu prioritate și multe altele.

În afara Google, autorii cărții au putut implementa sprinturi într-o gamă variată de startup-uri, din domenii precum: tehnologie, comerț online, medical, finanțe, asigurări, robotică, domeniul hotelier, cafenele etc. De-a lungul experienței lor, ei au cunoscut sute de antreprenori și specialiști din companii precum Savioke, 23andMe, Blogger, Medium,YouTube, Blue Bottle Coffee, Flatiron și mulți alții. 

Cea mai mare parte a experienței lor cu aceste startupuri (atât proiectele reușite, cât și lecții din proiectele nereușite), este expusă în cartea Sprint.

Care sunt etapele unui sprint

Cartea lui Jake, Braden și John este mai mult decât relatarea unei experiențe despre implementarea sprinturilor în mai bine de 100 de startup-uri. Este un manual pentru antreprenori, project manageri, coordonatori de echipă de orice fel, care doresc să investească 5 zile și resurse minime în testarea ideilor pe care ei le au.

Cartea Sprint interior

De aceea, vei putea citi în 5 capitole dedicate zilelor săptămânii despre etapele unui sprint, iar la finalul cărții vei găsi liste cu întreaga logistică necesară pentru fiecare zi. 

Pe scurt, etapele unui sprint sunt:

  • Luni: definirea problemei principale și alegerea unei zone specifice asupra căreia să se concentreze sprintul în următoarele 4 zile;
  • Marți: realizarea unor schițe cu toate soluțiile posibile pentru zona problemei identificată luni;
  • Miercuri: luarea deciziilor dificile și transformarea lor într-o ipoteză care poate fi testată;
  • Joi: crearea unui prototip realist;
  • Vineri: testarea prototipului împreună cu alte persoane (de preferat, persoane din publicul țintă sau potențiali beneficiari ai ideii).

Absolut oricine poate coordona un sprint, nu trebuie să fie managerul companiei, lider cu experiență sau bun vorbitor în public. Trebuie doar să fie direct interesat de rezolvarea problemei și… să aibă la îndemână cartea Sprint, care îl va învăța tot ce trebuie să știe.

Un sprint poate rezolva orice provocare

Fiind un manual redactat pe înțelesul tuturor, poți extrage informațiile care îți sunt ție de folos din această carte, adaptându-le pentru proiectele tale. 

Dacă lucrezi în copywriting sau content writing, această carte îți va deschide orizontul pentru o nouă abordare asupra conceptelor creative sau textelor pe care le vei crea, chiar dinainte de a le scrie. Îți vei putea testa ideile de campanii publicitare, chiar dinaintea începerii campaniei.

Sper să îți fie de folos! Pe mine, cu siguranță, mă va ajuta.

Cătălin Ionașcu

Cătălin Ionașcu este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondator al blogului și agenției Romanian Copywriter, în cadrul căreia este Content Writer. În mod frecvent, susține cursuri de Content & Copywriting. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!