„Dacă te mândreşti cu atributele produsului tău într-o reclamă, nu faci decât să vorbeşti, în calitate de companie, cu tine însăţi” – iată unul din sfaturile lui Michael Newman din cartea .
Acesta ne atenţionează asupra faptului că advertisingul nu înseamnă informaţie, ci priceperea de a crea o relaţie emoţională între brand şi consumatori, motiv pentru care este esenţial ca acesta să reprezinte un dialog cu consumatorii deveniţi, între timp, „co-proprietari”ai brandurilor.
Câte dintre reclamele care ne intră pe o ureche şi ne ies pe alta în fiecare zi reuşesc acest lucru? Este de vină cercetarea excesivă care „distruge” ideile inovatoare sau cantonarea publicitarilor în „reţete clasice” de advertising? Se poate renunţa la ele sau depinde de fiecare tip de produs în parte?
Acestea sunt întrebări la care doar un specialist ne poate răspunde cu precizie (oare?), însă înainte de a trage o concluzie, propun să cunoaştem un picuţ mai bine tehnici de advertising precum:
Cuprins articol
Cele mai folosite tehnici de advertising
#1 „Avant-garde”
Tehnica „Avant-garde” presupune situarea consumatorului înaintea celorlaţi, conferirea statutului de inovator acestuia.
De exemplu, un producător de echipamente IT propune unui tânăr să fie primul care încearcă un anumit produs din gaşca sa.
Acest tip de advertising îşi propune să flateze consumatorul si se adreseză, de obicei, persoanelor care pun preţ pe ceea ce este la modă şi care vor să fie cu un pas în faţa celorlalţi.
#2 „Bandwagon”
Aceasta tehnică de advertising este extrem de folosită în publicitatea politică şi este oarecum opusă celei dintâi deoarece se bazează, în primul rând, pe dorinţa consumatorului de a se afilia mulţimii, de a face parte dintr-un grup. Ori te sui în vagonul căştigătorilor, ori rămâi pe dinafară.
Exemple pot fi numeroasele afişe sau spoturi care invocă X studii conform cărora 99% din populaţie este de părere că produsul X este cel mai bun sau, cum am văzut de ceva vreme, „produsul anului”.
#3 Ingrediente magice
O descoperire uimitoare s-a petrecut într-un anumit domeniu şi, desigur, produsul nostru vi-o oferă! E de ajuns să spun şampoane și produse de îngrijire personală, nu-i aşa?

#4 Tehnica oamenilor simpli
Cu toţii cunoaştem reclamele care ne prezintă o familie fericită la masă sau o nepoată care învaţă de la mătuşa zâmbitoare cu ce să spele rufele pentru a obţine „un alb imaculat”. Ei bine, acesti oameni sunt deosebiţi dintr-un singur punct de vedere: sunt asemenea nouă. Iar dacă ei găsesc produsul ca fiind practic şi de o calitate excelentă la un preţ mic, de ce să nu-i credem pe cuvânt?
#5 „Snob appeal”
În societatea de astăzi, ceea ce consumăm ne defineşte mai bine decât ceea ce facem, din păcate… Aşadar, dacă vrei să fii parte a elitei, iar stilul tău de viaţă să fie unul luxos, ai face bine să cumperi produsul nostru.
Acest tip de reclame arată persoane în situaţii care le conferă un anumit rang, fie că sorb simandicos dintr-o băutură fină la o expoziţie de artă sau că îşi etalează ceasul scump la un eveniment pretenţios.
#6 Testimonial
Este de ajuns să ne spună vedeta X că foloseşte produsul Y, că nu ne mai trebuie niciun alt argument! Produsul capătă instant credibilitate în faţa potenţialilor cumpărători şi îi face să şi-l dorească cu ardoare pentru că, ceea ce îşi doresc în fapt, este statutul idolului lor.
#7 Temeri ascunse
Teama de diferite situaţii sociale poate fi combătută prin utilizarea anumitor produse, fie că este vorba despre un detergent care îţi va face hainele să arate „ca noi” pentru intâlnirea cu bărbatul visurilor tale, fie că este vorba despre deodorantul care te va face să te poţi prinde liniştit de bara din autobuz în drumul spre casă. Oricum, folosind brandul respectiv, te vei simţi în siguranţă!
#8 Asocieri pozitive
Un anumit suc ne ajută sa trecem peste situaţiile stânjenitoare şi să ne bucurăm de „armonie în familie”, în timp ce berea din apa pură de izvor înseamnă o atmosferă de milioane alături de cei mai buni prieteni. Se transferă, aşadar, sentimentele asociate unor experienţe plăcute asupra unor simple produse.
#9 Umorul
Poate una dintre cele mai eficiente tehnici în memorarea unei reclame (dar nu şi a produsului de foarte multe ori…) este umorul. Printr-o imagine funny însoţită de un copy deştept sau prin a spune verde-n faţă adevăruri amuzante ale vieții de zi cu zi, umorul este puţin probabil să dea greş în adevertising. Dacă e folosit cu cap, desigur!
#10 Facts and figures
Desi mulţi mari ai advertisingului spun că succesul unei reclame se bazează pe emoție şi nu pe cifre, nu puţine sunt brandurile care încă prezintă statistici si informaţii menite să demonstreze superioritatea unui produs pe bază raţională: „Spală cu 20% mai multe vase!”, „Oferă o protecţie de 2 ori mai îndelungată!” ş.a.m.d.
Desigur, eficienţa acestei abordări depinde şi de tipul de produs, însă câte dintre reclamele de acest tip aţi reţinut? Sau, mai bine spus, câtă putere mai au aceste cifre să depăşească bariera expunerii selective?
#11 Patriotismul
„Cumpără produsul nostru si arată că îți iubești ţara!” – cam aceasta este esenţa mesajului transpusă, desigur, în numeroase forme. Mai este nevoie de un exemplu aici? 😉

#12 „Card stacking”
Aceasta este o tehnică de manipulare ce se bazează pe accentuarea atributelor pozitive ale unui produs şi pe „omiterea” celor negative. Cu alte cuvinte, facem cărţile în favoarea produsului nostru pentru a ne ieşi trucul. 😉
Atât de multe tipuri de produse apelează la această tehnică încât cu greu mai poate fi reperată cu exactitate. Desigur, ea este folosită în general în cazul produselor care prezintă şi efecte negative, cum ar fi cele asupra sănătăţii: un produs alimentar cu un conţinut mare de zahăr se poate lăuda cu un conţinut mic de grăsimi sau cu energia pe care ţi-o oferă.
***
Dacă mai cunoaşteţi şi alte astfel de „formule magice”, aştept completări. Să avem de unde alege, zic! 😉