Încă din 2012, de când am lansat Romanian Copywriter, am început să urmăresc activitatea Școlii ADC. Acum, mă bucur să îți spun că am avut ocazia să particip, alături de colegul meu, Ovidiu, la o întâlnire cu studenții acestei școli, în cadrul căreia am susținut o prezentare despre cum să scrii texte de impact în social media.
Este adevărat, în România social media se rezumă în proporție de peste 90% la Facebook, motiv pentru care subiectul cel mai dezbătut al serii a fost impactul conținutului pe care îl postezi pe Facebook asupra imaginii tale profesionale.
Cuprins articol
Despre ce am vorbit la Școala ADC?
Prezentarea noastră a fost structurată pe 5 pași. Eu am luat rolul unui copywriter dintr-o agenție, iar Ovidiu a luat rolul omului de social media. Practic, am simulat ceea ce facem noi în fiecare zi, în cadrul The Pharmacy. 🙂

Pasul 1 a constat într-o simulare a unei întâlniri cu un client care își dorește o campanie de social media. În urma discuției, am obținut o serie de informații pe care le-am analizat în cadrul departamentului de social media, la pasul 2. Elementele analizate au fost:
- publicul țintă al produselor;
- pagina de Facebook actuală și campaniile derulate;
- mesajele anterioare și nivelul de interacțiune.
A urmat pasul 3 al prezentării, care a constat în realizarea unui brief pe baza analizei anterioare. Am trecut în revistă fiecare element pe care îl conține un brief complet, la fel cum am făcut în acest articol.
Pasul 4 a constat în realizarea unui plan editorial pentru pagina de Facebook, plan care constă în:
- stabilirea stilului folosit – în funcție de publicul țintă, determinăm limbajul, cuvintele cheie cele mai de impact, precum și tipologia de conținut pe care îl vom crea;
- stabilirea categoriilor de postări – orice plan trebuie bazat pe o serie de direcții generale; de exemplu, pentru un magazin online de utilaje agricole, al cărui public țintă este format predominant din bărbați din mediul rural, o serie de categorii de postări ar fi: știri despre agricultură, imagini sau video cu produsele în timp ce sunt folosite, impresii / testimoniale de la alți cumpărători, tips & tricks despre utilizarea produselor, promovarea diferitelor promoții care apar, sfaturi de întreținerea grădinii, etc.
- reguli de comunicare – în funcție de elementele de branding ale companiei respective dar și de interesele publicului țintă, trebuie stabilite o serie de reguli pe care trebuie să le respectăm când comunicăm: cuvinte pe care nu le putem folosi, produse pe care nu le putem afișa, sau alte restricții: de exemplu, nu afișăm pe Facebook prețurile produselor, nu folosim imagini cu alt fundal color decât cel din logo, etc.
- calendarul editorial – împreună cu departamentul de social media, stabilim zilele optime pentru postare, perioadele din zi potrivite și ce tip de conținut plasăm în fiecare zi. Calendarul trebuie să ne indice și frecvența de postare, împărțită pe zilele unei săptămâni.
Cum punem toate acestea în practică?
Ei bine, aceasta este întrebarea la care ne-am răspuns cu toții la pasul 5. Am făcut o simulare, însă de data aceasta nu pentru un client real, ci pentru fiecare participant din sală, bazată pe propriul său profil de Facebook.

Exercițiul a constat în realizarea principalelor tipuri de postări, dar și câteva exemple, pentru profilul de Facebook propriu. Pentru exercițiu, trebuie să iei în considerare: cine sunt prietenii din lista ta și cum vrei să fii perceput de către ei.
Profilul tău de Facebook este un element puternic de branding personal, iar fiecare tip de conținut postat pe profil este asociat cu tine, cu felul tău de a fi care se reflectă atât pe plan personal, cât și profesional.
Intenționat, la exercițiu, am rugat fiecare participant să scrie pe o foaie de hârtie și apoi să ne ofere foaia, pentru a posta rezultatul pe blogurile noastre.
Așadar, iată câteva din răspunsurile participanților (menționez că la începutul cursului am întrebat fiecare participant ce își dorește să facă în publicitate – 90% au răspuns că doresc să fie copywriteri):
George:
„Prietenii mei: medie de vârstă 18-25 de ani, locație: majoritatea în România, din mediul urban.
Cum vreau să fiu văzut:
- entertaining;
- funny;
- inspiraționale;
- profesionale;
- source of new (sursă de informații noi);
- creative / out of the box.
Postări:
- Articole din diverse domenii (personal development, advertising, știri și noutăți)
- Ted Talks (filmulețe personal improvement)
- Poze funny / ironice / witty
- Oportunități de dezvoltare (cursuri, training-uri, etc)
- Cool music :)”
Cătălin:
„Interviu cu mine…
Reporterul: Cătălin, 27 de ani ți-au trebuit să îți dai seama ce vrei… Ai început facultatea de Comunicare, ai început Școala ADC. De ce toate astea și de ce acum?
Eu: Acum, pentru că mi-am dat seama că cel mai bun loc în care îmi pot da frâu liber creativității este publicitatea. Fac toate astea pentru că vreau să mă privesc în oglindă și să spun „Uite-l pe unu care a reușit.”
Publicul meu țintă: – marea majoritate persoane pe care le-am cunoscut personal.
Cum vreau să fiu văzut: – același om pe care l-au cunoscut.
Postări de publicat:
- Filmulețe Ted,
- Reclame haioase,
- Muzică ambientală,
- Povești de succes.
#morala – Oamenii trebuie să inspire oamenii!”
Diana:
„Categorie – postare:
- Content catchy: imagine cu „It is important to know grammar, in order to understand the difference between „catastrophe” and „cat ass trophy”.
- Blog related: primul eveniment social media din 2015 – share postare de pe blog.
- Personal, dar prezentat profesional: plecând de la un eveniment viral, scriu o povestioară personală legată de el, cu exprimare jucăușă.”
Iosif:
„Vreau să fiu văzut ca un promoter de muzică nouă și/sau bună. Să fiu o sursă pentru prietenii care și-au tocit toate piesele puse pe repeat.
Tipuri de postări:
- versuri „puternice” puse în grafică, însoțite de texte scurte care fac referire la emoția stârnită,
- Youtube videos însoțite de texte amuzante more or less sau de genul „Mulțumim Skrillex că ai lansat în sfârșit acest clip!”
- Video încărcate direct în Facebook cu mine care fac review-uri scurte (max 2 minute), cât mai natural în exprimare, despre piese/albume”
Adelina:
„Tipuri de postări:
- noutăți și inovații din design, PR, publicitate, tehnologie și muzică
- postări haioase (greșeli gramaticale, glume proprii, lozinci amuzante, poze absurde)
- evenimente interesante sau poze de la evenimente (aproape niciodată la beție – am avut 2-3 scăpări)
Și cu aceste postări vreau să ajung director de creație pe Marte. Almost there…”
Roxana:
„Vreau să devin un copywriter mai bun.
Tipuri de postări:
- Share campanii publicitare cât mai noi / bine realizate / cu insight wow. Ex: Campania Always: like a girl.
- Lifestyle. Nimănui nu îi place un copy cu o viață plictisitoare. Ex: prezență (prin dovadă foto/video) la un eveniment / concert / călătorie care mă caracterizează. Vezi concerte rock, expoziții, cursuri.
- Entertainment. Relatări cu temă sarcastică despre diverse evenimente trăite / Observații despre branduri și produse. Ex: Oreo cu dublu cremă este ca și când ar coborî Dumnezeu din cer și ți-ar mai da o viață.”
Cristiana:
„Prin aceste postări vreau să fiu văzută ca o tipă creativă care lucrează la proiecte cool și BIG, care face parte dintr-o echipă aleasă pe sprânceană.
Tipuri de postări:
- Momente cheie din campaniile pe care le derulez la job.
- Poze din călătoriile pe care le fac.
- Postări fashion cu un touch funny.”
În (loc de) concluzie…
Facebook este locul care ne permite, la o primă vedere, să fim noi înșine și să ne manifestăm așa cum dorim – așa cum o facem atunci când suntem într-un grup de prieteni apropiați.

Însă, nu trebuie să îl tratăm așa, pentru că tot ceea ce postăm ne caracterizează și ne formează brand-ul personal. Același lucru este valabil și pentru companiile care au pagini de brand – un share irelevant, cu o pisică, sau o postare clișeică cu un citat nu va ajuta cu nimic brand-ul respectiv, ba chiar îi poate face rău.
Este bine să menții un echilibru între postările profesionale și cele personale (dacă ești persoană) și între postările comerciale și cele informative (dacă ești companie).
Indiferent de caz, dar și indiferent de mijlocul de comunicare folosit, pentru a crea texte de impact se aplică aceeași rețetă:
Totul pornește de la un brief (o analiză). Aceasta este fundația pentru un plan de conținut. După ce ai realizat planul, ai toate elementele necesare realizării unui conținut de impact și relevant (pus în contextul potrivit, oferit persoanelor potrivite și la timpul potrivit).
Cu aceste cuvinte, am încheiat prezentarea susținută săptămâna trecută, în cadrul Școlii ADC. Pentru a vedea o altă interpretare asupra prezentării noastre, din partea „omului” de social media, te invit să citești și articolul lui Ovidiu.