Tonul vocii – regele neincoronat al comunicarii

Atunci când vine vorba de comunicare, nu cuvintele pe care le utilizăm sunt cele mai  importante, ci modul în care le transmitem. Știm că expresiile faciale ne trădează emoțiile și că anumite gesturi ne pot asigura succesul sau dimpotrivă. Dar câți dintre noi acordăm atenție tonului pe care îl folosim în demersurile comunicaționale?

Înțelesul pe care îl extragem din mesajele receptate în timpul unei conversații provine în proporție de 7% din cuvintele pe care le auzim și în proporție de 38% din limbajul paraverbal, respectiv tonul pe care acele cuvinte sunt rostite, ritmul și volumul vorbirii.  Restul de 55% provine din limbajul trupului.

Deși procentele ar indica un alt câștigător, trebuie avut în vedere faptul că elementele limbajului nonverbal (al trupului) sunt diverse și mult mai greu de controlat. Ele țin de mimică, gestică, fizionomie și postură.

Dacă să-ți împiedici fața din a-ți arăta emoțiile cere efort și antrenament îndelungat, să utilizezi un ton impunător și un volum ridicat atunci când vrei să captezi atenția nu este la fel de dificil.

Motivul pentru care tonul vocii are un rol atât de important este următorul: cel care rostește mesajul transmite prin intermediul tonului său o atitudine, iar receptorul va răspunde în funcție de aceasta. Dacă doi colegi îți solicită ajutorul în același timp, unul dintre ei folosind un ton rugător, iar celălalt un ton autoritar, pe care dintre ei o să-l ajuți?

Mai mult, tonul poate schimba radical înțelesul unei propoziții. Dacă la o petrecere unul dintre invitați îți spune “Desertul a fost delicios”, o să zâmbești mulțumit. Dar dacă a folosit un ton sarcastic, o să te grăbești să-l mai guști înca o dată și o să petreci câteva minute întrebându-te dacă nu cumva ai pus prea puțin zahăr.

Având în vedere importanța sa și faptul că este mai ușor de controlat decât alte elemente ce țin de comunicare, tonul vocii poate fi cu ușurință considerat unul dintre elementele de bază ale transmiterii de mesaje. Cu toate acestea, mulți dintre noi tindem să nu-i acordăm suficientă atenție și îl utilizăm instinctiv, fără a-l integra în strategia noastră de comunicare.

Dacă e să-l credem pe Mucchielli, care spunea că până la urmă orice formă de comunicare e un act de influențare (prin care încercăm să-l convingem pe interlocutor fie de o idee anume, fie să acționeze într-un anumit mod), atunci să utilizăm tonul vocii fără a-l controla e o imprudență pe care nu ne-o putem permite.

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook:

Cătălin Ionașcu

Cătălin este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondatorul agenției Romanian Copywriter şi, în mod frecvent, susține cursuri de Copy & Content Writing. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock