Cum aleg trustul de presa potrivit

Acum că știu cum să îmi scriu povestea ca să poată fi mai ușor vândută unui jurnalist, trebuie să știu și pe cine să abordez – de ce trust de presă am nevoie ca să îmi promovez mai bine afacerea.

Nu pot să trimit aceeași știre tuturor jurnaliștilor, și apoi să mă aștept să o publice toți. Oricum asta e puțin probabil să se întâmple, însă trebuie să știu, în funcție de cum e știrea mea, cui să o trimit ca să fie publicată sigur.

Voi lua în continuare fiecare categorie din mass media, și o voi analiza în funcție de ce știri și ce reclame publică ei cei mai des, precum și ce fel de povești aș putea să le ofer eu.

Presa scrisă (ziare, reviste, alte publicații)

Ce fel de povești publică ei?

Observăm că în presa scrisă predomină articolele lungi. Subiectele abordate sunt de toate tipurile, de la poveștile unor oameni, interviuri, la evenimente, politică, sport și divertisment.

De remarcat că știrile de aici cuprind multe detalii despre întâmplări, situații, speculații, cazuri, și tot felul de opinii ale anumitor oameni.

Un alt element important este prezența imaginilor, foarte importante în presa scrisă. De regulă, acestea cuprind esența știrii sau a poveștii, sau portertul personajului principal al articolului.

Ce fel de reclame publică ei?

Gama de reclame este variată, și cuprinde următoarele: anunțuri, bannere, advertoriale, ad-uri de presă, mica publicitate, etc.

Toate aceste reclame respectă o anumită structură, chiar dacă unele au mai puțin text, aproape deloc. Însă a fost demonstrat că reclamele cu mai mult text sunt mai de impact decât cele în care predomină vizualul. 

Ce povești le pot oferi eu?

Reclamele le pot oferi în schimbul unei sume de bani, sau a unei înțelegeri cu departamentul de marketing, dar în urma căreia cu greu aș putea obține intrare gratuită. În schimb, aș putea să îmi maschez reclamele în povești, care să se transforme în știri.

De exemplu, aș putea să le ofer povești ale unor persoane celebre care au avut vreodată legătură cu organizația sau firma mea. Și tot la categoria persoane, jurnaliștii din presa scrisă ar mai fi interesați și de povești deosebite ale unor clienți sau angajați ai firmei mele.

De asemenea, dacă oamenii dintr-o anumită comunitate vor fi afectați în urma unui parteneriat între firma mea și o organizație sau afacere, ar putea să publice un comunicat de presă pe această temă.

Faptul că sprijin un ONG, sau faptul că desfășor activități care să:

  • Ajute copii sau persoane defavorizate
  • Promoveze protecția mediului
  • Promoveze curățenia
  • Promoveze o anumită cauză socială

…ar putea fi știri care să îmi promoveze compania. Acestea fac parte din categoria: CSR – Responsabilitate Socială Corporatistă. Este un curent încă nou în România, și doar companiile mari investesc în activități de acest gen.

Presa scrisă poate promova tot felul de evenimente pe care le-am organizat sau la care am participat eu sau angajații mei, și m-am evidențiat prin ceva anume: un premiu, o anumită activitate. Cu alte cuvinte, orice eveniment care să implice un număr considerabil de persoane, ar putea fi știre pentru mass media, însă doar dacă acel eveniment poate avea consecințe de interes general.

Ce e important la evenimentele la care aș putea invita jurnaliști, sau despre care trimit știri jurnaliștilor, este ca povestea să fie însoțită de poze.

Lansarea unui produs sau serviciu inedit, poate fi o știre pe care compania mea o poate trimite în presă, dar doar dacă oameni din categoria socială căreia i se adresează trustul de presă respectiv, ar putea beneficia de acel produs sau serviciu.

De exemplu, dacă vreau să promovez o conferință de afaceri, nu trimit la ziare de scandal știrea, ci la ziare sau reviste de business, sau pe teme financiare.

Televiziune

Ce fel de povești difuzează ei?

Sunt două tipuri de promovare a poveștilor mele prin televiziune:

  • Apariție la știri
  • Apariție în cadrul unei emisiuni

În ambele cazuri, povestea mea trebuie să fie, la fel ca și cea pentru presa scrisă, de interes general și inedită, pentru a beneficia de apariții TV. Mai ales dacă doresc să apar în cadrul unei emisiuni tematice.

Ce fel de reclame difuzează ei?

După cum știm cu toții, spoturile TV sunt costisitoare, atât pentru a le realiza cât și pentru a le difuza, și costul lor diferă în funcție de ora de audiență la care sunt difuzate.

Reclamele de la televizor sunt, majoritatea, la produsele cunoscute deja pe piață.

Ce povești le pot oferi eu?

O să mă refer aici doar la poveștile pentru jurnalele de știri, pentru că invitații în cadrul emisiunilor sunt puțin mai dificil de obținut.

Așadar, pentru a apărea la știri, tot ce e nevoie să fac este să lansez o invitație către redacțiile de știri ale televiziunilor, atât telefonic cât și prin e-mail, și să îi informez cu privire la povestea pe care vreau să o filmeze. Dacă lor li se pare relevantă, pot să trimită o echipă de filmare la locul indicat de mine.

Dacă e vorba de un eveniment, sau de o activitate la care participă mai multe persoane, e important să anunț televiziunea din timp. Însă acel eveniment trebuie să aibă o consecință semnificativă asupra mediului local, pentru a putea apărea la știri. Sau, dacă este prezentă o persoană celebră, atunci cu siguranță evenimentul va fi difuzat, însă riscul pentru firma mea este să nu apară în prim plan, sau chiar să nu apară deloc, fapt care va face știrea irelevantă pentru mine.

Reporterii mai sunt de asemenea interesați și de poveștile deosebite ale unor personaje, și ar putea realiza interviuri, ar putea filma câteva cadre și eventual difuza câteva poze, și astfel ar forma o știre.

De asemenea, dacă cineva din compania mea participă la o conferință sau eveniment la care susține un discurs deosebit, și la acel eveniment este prezentă și televiziunea, ar putea difuza secvențe din discursul său în știrea despre acel eveniment.

Radio

Ce fel de povești difuzează ei?

La fel ca și televiziunile, posturile radio difuzează povești în cadrul știrilor (care de regulă sunt la fiecare jumătate de oră), și povești în cadrul emisiunilor, la care sunt invitate persoane care discută despre un subiect care ar putea cuprinde și activitatea companiei mele.

Ce fel de reclame difuzează ei?

Singurele reclame prezente la radio sunt cele de tip audio, numite spoturi radio. Detalii despre acestea puteți citi într-un articol separat: Spotul radio.

Ce povești le pot oferi eu?

Radiourile promovează discursuri deosebite, interviuri cu anumite persoane, precum și știri despre anumite evenimente.

Pentru a le putea difuza în cadrul știrilor, trebuie să trimitem din timp către redacție un comunicat de presă care să cuprindă, pe scurt, detalii despre povestea respectivă.

Presa online

Ce fel de povești difuzează ei?

De multe ori trusturile de presă scrisă sunt și publicații online, însă există din ce în ce mai multe publicații strict online, însă foarte nișate în funcție de subiectele abordate: de exemplu, site-uri de știri pentru cei pasionați de tehnologie, pentru studenți, din domeniul sănătății, de business, despre finanțe și economie, etc.

Poveștile pe care le trimitem acestor trusturi trebuie să fie detaliate, să conțină poze și chiar videoclipuri, să aibă legături cu povești asemănătoare de pe același site, precum și legături la site-ul și, eventual, la pagina de Facebook a firmei mele.

Ce fel de reclame difuzează ei?

Tipurile de reclame din mediul online pot fi: ad-uri, bannere, video, link-uri text, imagini cu link, etc. Diversitatea în acest domeniu este din ce în ce mai mare, precum și obținerea de colaborări cu site-uri pentru publicitate.

Ce povești le pot oferi eu?

Gama cea mai largă de povești pe care le putem trimite în presă, este în mediul online. Atât poveștile unor persoane care lucrează cu noi, ale clienților noștri, lansări de parteneriate, evenimente de orice fel, rezultatele unor chestionare, lansări de produse, interviuri, și toate acestea însoțite de imagini, și dacă e cazul, și de videoclipuri, ar putea alcătui o știre online.

Aici există cea mai mare șansă ca știrea să fie publicată, dacă este din același domeniu de interes cu trustul de presă respectiv, și mai ales pentru că spațiul este nelimitat.

Avantajul este că știrea va fi ușor de găsit, și va fi citită doar de oamenii din publicul țintă al meu. În online, publicul țintă te găsește pe cont propriu, pe când în mediul offline, trebuie găsit.

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook:

Cătălin Ionașcu

Cătălin este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondatorul agenției Romanian Copywriter şi, în mod frecvent, susține cursuri de Copy & Content Writing. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock