Umorul in publicitate ne ia prin surprindere şi pune în evidenţă situaţii cu care putem empatiza.
Ne convinge să cumpărăm, ne distrează, se împrieteneşte cu aproape oricine. Însă e foarte uşor ca să se întreacă limita sensibilităţii umane, să apară grotescul, jignirea, enervarea şi discreditatea din partea publicului, în cazul în care dăm greş.
Dacă urmărești filmuleţul de mai sus, cu siguranţă îți va stârni un zâmbet, o porţie de râs sau măcar o apreciere din partea creativităţii.
Mai departe voi încerca să expun sugestii demne de luat în considerare când folosim umorul in publicitate:
Cuprins articol
Când folosim umorul in publicitate
Fă diferenţa între umor şi bancuri
Bancul cu binecunoscutul Bulă funcţionează o singură dată. Orice tentativă de a repeta aventurile sale, va eşua cu siguranţă pentru aceeaşi audienţă. Dacă revedem seria „Police Academy” o dată pe an de la apariţia sa, glumele, oricât de bune, se vor diminua.
Un exemplu potrivit din ramura advertisingului revine unui club de comedie care s-a promovat printr-un spot radio, unde timp de 30 de secunde se auzeau mai multe tipuri de râs: râsul amuzant, ascuţit, sforăit, hohotul și chicotitul.
Fă referire la o experienţă umană
Reluând exemplul de mai sus, regăsim naturaleţea şi legătura pe care o crează cu ascultătorii, deoarece cu toţii putem asocia un anumit tip de râs persoanelor din grupul nostru de prieteni. Efectul e puternic atunci când câştigi încrederea publicului cu pasiuni, sentimente sau întâmplări din viaţa ta, regăsite în reclame.
Asigură-te că umorul are un rol central în mesajul transmis
Umorul prinde bine la public: e clar, e memorabil, îl asociezi cu tine, însă îţi aduci aminte numele produsului sau serviciului pe care încerca să îl vândă? Dacă nu, reclama a dat greş.
Creativitatea e o sursă nelimitată de idei originale și inteligente, însă nu ar trebui să ne lăsăm duşi de val. Care e scopul nostru: să vindem sau să distrăm?
Arta de a integra aceste două cereri într-un pachet comic şi profitabil nu e la îndemâna oricui.
Trebuie să cunoști umorul specific publicului ţintă
Oamenii sunt diferiţi, au gusturi , percepţii diferite, iar sensibilitatea lor poate fi de multe ori rănită dacă este expusă unui umor nepotrivit.
Ce e comic pentru mine, poate nu e valabil pentru alții. O reclamă trebuie executată cu mare grijă pentru a nu expune greşit mesajul unei mase de oameni care nu gustă din glumele noastre.
Evită umorul pe seama altora
A râde pe socoteala minorităţilor etnice, a persoanelor cu handicap, a celor vârstnice, a blondelor, poate avea consecinţe grave. Un magazin de îmbrăcăminte a jignit comunitatea evreiască prin afirmaţia: „Îmbracă-te englezeşte. Gândeşte evreieşte.”
Există discuţii pe teme sexiste în ceea ce priveşte femeia în lumea advertisingului, regăsită în diverse roluri de gospodină, dependentă de cosmetice, sau mai rău: fără ajutorul bărbaţilor, simple obiecte sexuale şi multe alte descrieri care stârnesc dezbateri interminabile.
12 astfel de exemple puteți găsi aici: Topul Reclamelor Sexiste
Nu râde de propriul produs
Singurul caz în care poate funcţiona această abordare e atunci când se transformă minusurile unui produs în atuuri printr-un umor subtil, de bun gust.
Nu pleca de la premisa că publicul nu va înțelege
Nu trebuie să subestimăm populaţia, pentru că de multe ori ne surprinde.
Preferi să cumperi de la cineva care te ia drept prost sau de la cineva care te apreciază? Vodca Absolut a avut parte de creşteri substanţiale după introducerea în campaniile sale a unor reclame ce conţineau un umor inteligent şi de bun gust, potrivit un public larg.