Interviu Dragos Alexa: publicitatea – iubire sau razboi?

Este autorul Cartea cu secrete” și are experienţă profesională de mai bine de 9 ani în branding şi design graphic. Blogger cu acte în regulă. Este acel om care iubeşte ceea ce face, mănâncă zilnic publicitatea pe pâine şi încă nu s-a săturat. Este persoana care nu te refuză atunci când îi ceri ajutorul.

Aşadar, haideți să facem cunoştinţă cu Dragoş Alexa.

Publicitatea – iubire sau război?

RC: Care ar fi cele trei cuvinte care te-ar descrie cel mai bine?

Pasionat, ratat şi creativ.

Pasionat – pentru că sunt atât de fericit pentru fiecare zi în care am ocazia să fac ceea ce îmi place încât nu pot să traduc altcumva acest sentiment decât că e frate cu recunoştinţa. Îi mulţumesc enorm divinităţii (indiferent ce nume are) pentru faptul că mi-a dat ocazia să o iau pe acest drum al Comunicării.

Ratat – pentru că am visat fără vreun motiv ancorat în realitate la o agenţie pură de creaţie şi strategie de comunicare. A fost nevoie de ”momentul” recunoaşterii eşecului pentru a-mi da seama cum pot să îmi fac agenţia să funcţioneze ca rentabilitate financiară. Din acel moment, eşecurile mă inspiră şi au devenit sursă inepuizabilă de învăţare.

Creativ – nu pentru că mi-au murit lăudătorii, ci pentru că după 10 ani de muncă am reuşit să nu mă mai sperie nicio problemă creativă. Ştiu CU SIGURANŢĂ că există o soluţie şi că pot să o descopăr pentru orice problemă de comunicare. Poate nu toate sunt de Clio sau Gold Lion, dar ştiu şi pot să dau Soluţii. Pentru mine, acest atribut a devenit asemenea ”ratatului” sau ”pasionatului”, parte din mine, din existenţa mea.

RC: Povesteşte-ne pe scurt cum a decurs prima ta zi într-o agenţie de publicitate.

Am făcut greşeala, recunosc, să nu lucrez niciodată în altă agenţie decât a mea. Asta m-a obligat să devin autodidact, să învăţ pe propria-mi piele lucruri pe care aş fi putut foarte bine să le `fur`. Din 2005 lucrez doar în agenţia mea, ceea ce mă împiedică să am clar momentul primei zile `de agenţie`. Ce îmi aduc aminte cu claritate este momentul în care agenţia mea avea 31 de oameni – momentul în care am atins organigrama pe care am visat-o mereu ( 4 copywriteri, 3 artdirectori, etc.).

RC: Care este cel mai bun sfat pe care l-ai primit când ai început să lucrezi în publicitate?

Nu am primit sfaturi de la nimeni – în această meserie foarte puţină lume este dispusă să te ajute. Din această cauză am scris `Cartea cu Secrete de Marketing, Publicitate şi Design Graphic` – pentru că toţi se comportă în această industrie de parcă ar fi cine ştie ce călugări shaolini care au ca menire păstrarea secretelor artei, doar pentru cei cu… Chemare.

Glumesc, dar asta am simţit întotdeauna în ceea ce priveşte colegii din celelalte agenţii. Acesta a fost unul din motivele care m-au determinat să investesc foarte mult timp şi resurse în educarea studenţilor şi tinerilor antreprenori.

cartea cu secrete

RC: Care este adevărul publicităţii: e iubire sau război?

E adulare. Această meserie este atât de `orgasmică` cognitiv încât nu ai cum să nu o adori. Indiferent de cât de acerbe sunt bătăliile intrinseci ce au loc în momentul în care cauţi soluţii, totul se înseninează în momentul în care găseşti Soluţia la ecuaţia creativă. Partea cea mai grea, repet, este să capeţi încrederea că această Soluţie e inerentă.

RC: După părerea ta, cum crezi că va evolua publicitatea în viitor?

Apariţia conceptului de branding (în ultimii 75 de ani) ne arată o evoluţie înspre materializarea comunicaţională a valorii create în jurul produsului. Pentru antreprenori provocarea intră în zona misticizării produsului dincolo de graniţele caracteristicilor funcţionale. Pentru comunicatori, bătălia se duce pe tărâmuri emoţionale şi care ţin de `Drag` –  un cuvânt românesc atât de potrivit ideii de branding.

RC: Ce  tipuri de reclame crezi că au cel mai mare succes: cele care utilizează umorul sau cele care transmit emoţii?

Emoţiile lubrifiate de umor. Umorul a fost doar un precursor al comunicării emoţionale. În aceeaşi idee, umorul va rămâne un ingredient la îndemâna creativilor pentru a facilita comunicarea beneficiilor emoţionale.

RC: Deşi probabil e greu să alegi,care este reclama/afişul/campania care te-a impresionat cel mai mult?

Sunt fanul absolut al campaniei Unirea creată de CAP. Este prima campanie care m-a `luminat` în ceea ce priveşte ideea de direcţie creativă şi prima campanie care a materializat Viralul. Din punctul meu de vedere, ideea de `Viaţa de Baracă` şi vocabularul de Dorel-izare este prima cărămidă a viralului românesc. Această campanie merită să fie prezentă în TOATE manualele de comunicare publicitară din lume.

 

RC: Cum ar trebui să ne folosim de creativitate în publicitate?

Cu încredere. Cu convingerea că această creativitate este nativă, esenţială şi `dătătoare` de senzaţional. Da, trebuie să vindem. Să nu ne uităm menirea – aceea de a furniza argumente de discuţie de vânzare care să convingă clientul să cumpere şi apoi să re-cumpere. Nimeni nu spune însă, că nu putem să o facem într-un mod de-a dreptul MAGIC. Asta face creativitatea în comunicare publicitară – îmbogăţeşte cu magie mesajul de vânzare.

RC: Cum construim un slogan reuşit?

Gândind, asemenea unui joc de şah, cu 4 mutări în avans. Sloganul nu face parte dintr-un proces secvenţial sau cronologic. De multe ori, sloganul de campanie (şi nu cel de companie) vine în urma concretizării direcţiei creative în instrumente de comunicare. E parte, aşadar, din procesul creativ – se `arată` atunci când e cazul.

RC: Cum crezi că ar trebui să se pregătească un copywriter pentru a obţine un job în publicitate?

După ce am angajat peste 20 de copywriteri în viaţa mea, am ajuns la concluzia că CV-ul unui viitor copywriter contează mai puţin. Portofoliul (chiar şi imaginat) şi faptul că a citit, de exemplu, toate cărţile din bibliografia de liceu s-au dovedit elemente mult mai valoroase în ceea ce priveşte pregătirea unui Copywriter. În plus, logica e esenţială.

RC: Ce trebuie să conţină portofoliul unui copywriter?

Doar cele mai bune lucrări – dacă eşti isteţ, poţi să eviţi minusul `absenţei de experienţă relevantă`. Dacă ai decis că vrei să fii copywriter atunci arată-mi că poţi, crezi şi ştii să faci asta. E simplu: identifică probleme creative şi rezolvă-le.

RC: Ce lucruri trebuie să urmărească un copywriter înainte de a scrie?

Orice copywriter are la îndemână nişte clişee creative – acestea trebuie folosite fie în brainstorming, fie în lucrul individual. Este foarte important să treci orice ecuaţie creativă `de rezolvat` prin filtrele clişeelor (de exemplu – ideea de `before and after` – cum arată persoana fără produs şi cum arată după ce a consumat produsul).

RC: Crezi că existenţa unui blog ajută în construirea carierei profesionale a unui viitor creativ?

Pe mine m-a ajutat să verbalizez Explicaţii. Dacă mă întrebi `Cum spargi un ou?` prima senzaţie pe care o voi avea este aceea de `Simplu` – ei bine, stai şi descrie exact paşii ce trebuie parcurşi şi vei vedea că e foarte complicat de descris. La fel şi în cazul unui blog profesional. Este o experienţă extrem de productivă şi solicitantă – să îţi expui gândurile şi traiectorile procedurale în text literar.

RC: Un mesaj de final pentru Romanian Copywriter?

Meseria în sine, cea de `Copywriter`, este destul de puţin promovată. Să nu mă înţelegi greşit – foarte mulţi studenţi (în special domnişoare – nu am înţeles niciodată de ce) îşi DORESC să devină copywriteri. Mă refer la o promovare prin care să se explice mult mai pragmatic visele şi coşmarurile pe care le încearcă un om care îşi asumă o astfel de meserie.

Romanian Copywriter poate să îşi asume acest rol de educare, de a deveni şi mai mult o resursă realistă de materiale care să lumineze calea viitorilor noştri colegi.

RC: Merci beaucoup!

Eu, mulţumesc!

Dacă ți-a plăcut acest interviu, dă-ne un like pe Facebook:

Rozina Csaszar

Rozina face parte din echipa de redacție Romanian Copywriter și lucrează ca freelancer în copywriting și social media.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock