Adio, cuvinte cheie exacte in AdWords!

Google a anunțat în data de 14 august o schimbare majoră care îi va influența pe toți marketerii care administrează campanii de Google AdWords: va renunța la cuvintele cheie exacte începând cu luna septembrie 2014.

Pentru persoanele care nu cunosc acest lucru, cuvintele cheie exacte sunt folosite într-o campanie atunci când dorim ca mesajul nostru să fie afișat persoanelor care caută pe Google cuvintele definite de noi în aceeași formă. Aceste cuvinte sunt folosite de administratorul campaniei între paranteze pătrate.

De exemplu, dacă eu îmi setez ca anunțurile din campania mea de AdWords să se afișeze pe cuvântul exact [mâncare dietetică], atunci doar persoanele care caută „mâncare dietetică” vor vedea anunțul meu, nu și persoanele care caută: „mâncăruri dietetice”, „mâncare dietetică fără carne”, „mâncare vegetariană dietetică”, etc.

Cuvintele exacte erau singura modalitate prin care puteam face ca mesajul nostru să se afișeze persoanelor care caută termenul în aceeași formă definită de noi. Puteam atribui un bid specific acelui cuvânt. Bidul este forma de plată pe care o alegem în funcție de obiectivul campaniei noastre: cost per afișare (impresie), cost per click, cost per conversie. În funcție de numărul de căutări pe care le avea cuvântul respectiv și concurența pe acel cuvânt, pentru fiecare tip de bid puteam alege costul exact al fiecărei acțiuni (afișare, click sau conversie).

De ce este o veste bună

95% din administratorii unei campanii de Google AdWords nu sunt specialiști în marketing online și nu au experiență în administrarea și optimizarea unei campanii. Din acest motiv, ei adesea nu cunosc diferența dintre cuvinte cheie exacte și cuvinte cheie generale, astfel pierzând potențiali vizitatori pe site sau potențiali clienți.

Google îi încurajează să își crească traficul pe site din AdWords, prin faptul că, de acum înainte, anunțul lor nu va fi afișat doar pentru cuvintele pe care ei le setează în campanie, ci și pentru forme diferite ale acestora.

Te așteptăm la următorul nostru curs!

27-28 octombrie, București: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

17-18 noiembrie, Cluj-Napoca: Workshop intensiv de Content Writing și Copywriting (nivel: intermediar)
Înscrie-te aici

De exemplu, dacă un administrator de campanie setează ca anunțurile sale să fie afișate pentru cuvântul „restaurant vegetarian”, acestea vor fi afișate și pentru cuvintele:

  • restaurante vegetariene
  • restaurant vegan
  • restaurant vegetarian ieftin
  • restaurant central vegetarian
  • restauranturi vegetariene*

*greșeala este intenționată, reprezentând o posibilă căutare pe Google care va avea ca rezultat tot acest anunț de AdWords

Începând cu luna septembrie este posibil ca toate aceste cuvinte, căutate pe Google, să aibă ca rezultat același anunț AdWords, setat pe „restaurant vegetarian”. Google va identifica termenii similari cuvântului cheie setat de noi în campanie și va face posibilă afișarea anunțului, pentru a genera mai multe afișări / click-uri / conversii.

De ce este o veste rea

Dacă administrezi campanii de Google AdWords, înseamnă că probabil ai o strategie de optimizare a campaniei în funcție de costuri și de anumite cuvinte cheie. De acum înainte, va trebui să îți regândești întreaga strategie.

Dacă nu vrei ca anunțul tău să fie afișat pentru o anumită formă a cuvântului tău cheie, atunci trebuie să o setezi drept cuvânt cheie negativ.

Dacă ai ghinionul ca forma plurală a cuvântului tău cheie să aibă un sens diferit față de forma singulară, atunci este posibil ca anunțul tău să se afișeze persoanelor irelevante, să genereze click-uri irelevante și, astfel, să îți afecteze scorul de calitate al campaniei și să îți consume o parte din buget. 

Gândește-te bine la sensul fiecărei forme a cuvântului tău cheie înainte să îl setezi în campanie! Exemple de cuvinte care te pot „păcăli”:

  • Curent / Curente / Curenți
  • Difuzor / Difuzori / Difuzoare
  • Masă / Mese / Mase
  • Furtun / Furtunuri / Furtuni
  • Element / Elemente / Elemenți

Lista cu astfel de cuvinte poate continua. Aici trebuie să fim foarte atenți, deoarece roboții Google nu cunosc aceste diferențe de sens din limba română și pot atribui cuvinte cu sens diferit anunțului nostru. De aceea, trebuie să le setăm ca fiind negative.

Cuvintele cheie negative sunt singurele care rămân exacte.

Nu putem ști perioada exactă când se va cunoaște această schimbare pentru campaniile de AdWords din România, însă este bine să fim pregătiți din timp și să ne punem la punct strategia de AdWords pentru a nu fi descoperiți atunci când va veni schimbarea.

Dacă simți că aceste schimbări te iau pe nepregătite și nu dorești să riști o alocare ineficientă a bugetului tău, poți cere ajutorul unui specialist acreditat Google AdWords din cadrul agenției The Pharmacy.

Cătălin Ionașcu

Cătălin este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondatorul agenției Romanian Copywriter şi, în mod frecvent, susține cursuri de Copy & Content Writing. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!