Ce s-o fi gândit oare Steve Jobs când a creat această marcă? Oare acesta o fi fost visul lui? Oare ştia de la bun început ce face sau şi-a dat seama pe parcurs?
Creatorul acestei „legende” a avut multe calităţi de admirat: imaginaţie, pasiune, pragmatism, viziune şi multe altele. Poate cele mai de admirat calităţi ale sale au fost perseverenţa şi curajul cu care şi-a urmărit visurile.
Poţi afla mai multe despre el din Pirates of Silicon Valley (îl poţi viziona şi online), interviul acesta şi de pe web-ul cel de toate zilele.
Cuprins articol
Care a fost ideea din spatele acestui brand?
Din câte am înteles, inspiraţia a fost una circumstanţială, deci dacă condiţiile ar fi fost un pic diferite este posibil să nici nu fi auzit de brand-ul Apple.
Aşa şi, de ce un Măr? Findcă e simplu, e „friendly”, majoritatea populaţiei are o părere bună despre acest fruct şi deşi este un concept care nu are o legătură directă cu domeniul calculatoarelor este uşor de reprodus şi ţinut minte.
Acest brand avea să sugereze simplitate, utilitate, „un calculator pe care ai vrea să îl cumperi mamei tale”. Calităţi care în acea perioadă nu aveau absolut nici o legătură cu domeniul IT.
Jucătorii principalii din acest sector din anii ’70, IBM şi XEROX, ofereau o imagine foarte rigidă, tehnică şi deloc „user friendly”. De fapt, cam asta era şi realitatea: calculatoarele erau destul de scumpe şi necesitau un nivel destul de ridicat de cunoştinţe tehnice pentru a-l opera.
În afară de avansul tehnologic pe care l-au livrat cei de la Apple Computer, Inc. (cum erau cunoscuţi în acea perioadă), respectivii au devenit pionerii în domeniul lor doar prin faptul că misiunea lor era să livreze un produs făcut pentru omul de rând, un produs estetic care oferea o soluţie elegantă, dar şi practică.
O imagine diferită
În caz că nu ştiai, mărul nu a fost mereu negru, sau măcar muşcat încă de la început. Prima variantă, cu Isaac Newton stând sub un măr, a avut o viaţă destul de scurtă, fiind înlocuită de către silueta pe care o cunoaştem cu toţii astăzi.
![](https://romaniancopywriter.ro/wp-content/uploads/2013/06/Apple_prim_logo.png)
![](https://romaniancopywriter.ro/wp-content/uploads/2013/06/logo-nou-apple.png)
![lectii de brand](https://romaniancopywriter.ro/wp-content/uploads/2013/06/apple.gif)
Pentru acest logo înlocuitor au fost întocmite mai multe variante monocrom, dar Steve Jobs a ales această compoziţie multicoloră din dorinţa de a „umaniza” brandul şi pentru a sugera faptul că monitoarele calculatoarelor erau color (un lucru nu tocmai comun în acea perioadă). Iar muşcătura avea rolul de a sublinia faptul că este vorba de un măr, nu o cireaşă.
Până să se ajungă la forma actuală s-a mai experimentat cu un fruct de albastru AQUA, culoare utilizată la sistemul de operare OS X a lui Apple, şi o temă de tip sticlă.
De-a lungul timpului, compania a folosit sloganuri diferite de brand şi un slogan specific pentru fiecare produs lansat:
- „Byte into an apple”,
- „Think different” ,
- „A is for Apple”,
- „Brilliance, squared” şi altele.
Apple s-a diferenţiat încă de la bun început de restul pieţei atât prin produsele companiei cât şi prin campaniile publicitare. Câteva din cele mai renumite spoturi ar fi:
https://www.youtube.com/watch?v=cFEarBzelBs
https://www.youtube.com/watch?v=aFPcsYGriEs
În concluzie, cu un buget de publicitate destul de mare poţi să urci pe primele poziţii orice produs. Glumesc, chiar nu cred că asta este cheia succesului acestui brand. Dacă ai un produs prost, o să îl vinzi o dată sau de două ori, dar a treia oară nu mai apuci. E clar că această corporaţie a investit considerabil în imaginea ei, dar a avut şi ce promova.
Drept dovadă, are una dintre cele mai fidele bază de clienţi de pe pământ. Este şi o zicală „Once you go Mac, you never go back” :D.
Grupurile de fani construite în jurul acestui brand se înmulţesc pe zi ce trece. Acest lucru se datorează şi faptului că firma interacţionează destul de mult cu urmăritorii acesteia. Însă această acţiune doar a ajutat la creşterea comunităţii.
Ce putem învăţa de la acest brand?
Lista aceasta este un pic cam lungă, eventual este necesar un alt articol. Dar, pe scurt, cred că pasiunea pentru ceea ce faci este critică unui business de succes.
Poţi să ai o afacere ok dând un pic peste minimul necesar, dar nu ai cum să ajungi lider de piaţă muncind doar de la 9 la 17. Trebuie să te implici trup şi suflet şi să nu îţi baţi capul cu vorbele rele din jurul tău. Fii tu primul care eşti diferit şi alţii te vor urma.
Îţi urez succes,
Sorin