Te-ai gândit vreodată că mai poți câștiga bani pe lângă job, dintr-o activitate pe care să o faci în timpul liber?
Cred că mulți dintre noi au spirit de întreprinzător. Mai ales după anul 2011, când au început să se promoveze și în România tot felul de idei de „a face bani pe internet”, au apărut multe afaceri mici și proiecte bazate pe afiliere. De aceea, cartea despre care voi vorbi astăzi se adresează celor mai mulți dintre noi.
Cartea se numește „Bani Extra Job”, a fost scrisă de Chris Guillebeau și a apărut în anul 2018 la Editura Publica.
Dacă nu îți sună cunoscut numele autorului, să știi că este vorba de scriitorul celebrului bestseller „Startup de 100$” din 2011, care ne oferea câteva lecții valoroase din experiența a peste 1500 de antreprenori care și-au construit afaceri cu bugete mai mici de 100 $.
De data aceasta, autorul vine cu un plan de 27 de zile pe care îl poate parcurge oricine (da, absolut oricine) dorește să pună bazele unei afaceri suplimentare. Nu este vorba de o afacere care presupune să îți părăsești jobul actual (nicidecum, cel puțin nu în primele luni). Însă, este vorba de un proiect personal, o idee, o pasiune pe care o poți pune în practică în timpul liber și să îți aducă un venit suplimentar.
Cum obții un venit suplimentar în 5 săptămâni
Cum deschidem cartea, ne întâmpină un cuprins pe care îl putem folosi drept șablon pentru viitorul nostru plan de afaceri.
Așa cum poți observa, cele mai multe capitole din carte sunt bazate pe cele 5 săptămâni din construirea afacerii tale. Pornind de la o „armată de idei”, ajungi la lansarea afacerii și dezvoltarea ei, în doar 27 de zile, timp în care poți merge liniștit la jobul obișnuit.
Dacă în prima parte a cărții autorul vorbește despre găsirea ideii potrivite în urma unui research și brainstorming, respectiv calcularea profitului estimativ și stabilirea publicului țintă, în a doua parte ne oferă sfaturi de implementare a ideii, cu precădere în mediul online.
Primul capitol este o listă cu fiecare din cele 27 de zile și un scurt rezumat despre ce putem face în fiecare zi. Este atât de bine structurată cartea încât o poți folosi ca pe un manual pe care să-l ai alături când îți creezi și dezvolți afacerea „extra-job”.
Ce îmi place foarte mult la această carte este că nu se rezumă, prin exemplele pe care le prezintă, la idei de afaceri offline, de tipul: plimbare de câini, fotograf de nunți, vânzare de pulovere sportive, vânzarea unui kit de a face gin acasă, vânzarea de jocuri video clasice sau consiliere pentru reducerea cheltuielilor casnice. Sunt și multe idei de afaceri online precum: realizarea unui site de nișă cu link-uri afiliate, distribuție de imagini pe Pinterest, sesiuni de coaching online 1:1, realizarea de CV-uri personalizate grafic pentru studenți, vânzarea de cutii de bomboane personalizate online, realizarea de site-uri WordPress de prezentare, realizarea de cărți de vizită online și multe altele.
Nu le voi enumera pe toate. Însă, ceea ce m-a impresionat este că fiecare exemplu este însoțit de o poveste. Pentru a scrie această carte, la fel cum a procedat și în „Startup de 100$”, autorul a discutat pe email cu numeroși mici antreprenori, pentru a le afla poveștile.
Copywriting-ul, o etapă de bază pentru afacerea ta
În majoritatea sfaturilor pe care le oferă, Chris Guillebeau începe mereu cu idei precum: cunoaște-ți publicul țintă, scrie o scrisoare unui client imaginar, redactează-le profilul, scrie-ți ideea, găsește cuvintele potrivite ca să vinzi.
Nu poți avea o afacere eficientă, fie că e vorba de o pasiune pe care o materializezi în timpul liber sau o afacere full time, fără un copywriter bun care să te ajute să o vinzi. Încă din a doua săptămână, imediat după ce ți-ai ales ideea de afacere, unul din primii pași pentru implementarea ei este să „bei o cafea cu clientul tău imaginar” și să-ți transformi ideea în ofertă.
Aici, fie că alegi să lucrezi cu cineva, fie vrei să preiei frâiele acestei activități pe cont propriu, ai nevoie de abilități de copywriting. Transformarea ideii în ofertă presupune trei etape esențiale:
- Stabilirea promisiunii (cum rezolvi problemele publicului tău);
- Scrierea unui discurs de vânzare (fie pentru site, fie pentru discuții față în față);
- Stabilirea și prezentarea prețului (care, pe orice pagină de vânzare sau în orice discurs, trebuie spus la final, după ce ai prezentat beneficiile și produsul tău).
Pe lângă abilitatea sa de a fi un bun antreprenor, Chris Guillebeau este și un bun copywriter. Prin cartea sa, oferă numeroase sfaturi valabile pentru orice manager sau creator de conținut care dorește să-și prezinte oferta într-un mod atractiv.
„Conferă un scop fiecărui cuvânt. În copywritingul de calitate, nimic nu este de prisos. Toate datele și detaliile sunt acolo cu un rost. Scrie mai multe variante și editează-le tranșant de fiecare dată.”
Acesta este unul din numeroasele sfaturi despre scris pe care le oferă autorul în cartea sa.
Sfaturile de storytelling, vânzări, research și finanțe, ideile de afaceri și noțiunile de copywriting pe care le putem afla din cartea „Bani Extra Job” sunt valoroase pentru orice om cu viziune și dorința de a-și crea o afacere suplimentară.
Concluzia? Oricine poate, atât timp cât are claritate în ceea ce-și dorește.
A doua concluzie? Nu orice afacere suplimentară va avea succes, însă nu este acesta un motiv să renunți. Idei sunt o grămadă. Trebuie doar să o găsești pe cea potrivită pentru tine, să o testezi, testezi și iar testezi, apoi să încerci alta dacă nu merge.
Cartea se încheie cu o serie de anexe interesante, instrumente și resurse gratuite, pe care le poți găsi și pe site-ul autorului, la pagina: SideHustleSchool.com/resources/.
Îți recomand din toată inima cartea „Bani Extra Job”, indiferent dacă ai un job pe care îl iubești sau nu, indiferent de nivelul de venit, de vârstă și pregătirea ta profesională. De acum înainte, această carte va ocupa un loc de cinste și în biblioteca noastră 🙂
Dacă ai citit deja „Bani Extra Job”, sunt curios cum ți s-a părut. Lasă-ne un comentariu în secțiunea de mai jos cu părerea ta.