Dintotdeauna m-am întrebat cum reușesc unele afaceri să se mențină pe piață, reușind să se adapteze schimbărilor atât de rapide. Nici nu vreau să îmi imaginez cât de des trebuie luate deciziile și cum se impune schimbarea modelului de afaceri într-o companie multinațională, de exemplu.
Trăim într-o perioadă în care industriile vechi se prăbușesc și altele noi se nasc, în care consumatorii își schimbă comportamentul și nu mai reacționează cum obișnuiau să o facă la stimulii publicitari. Aproape fiecare piață este aglomerată, startup-uri noi se ivesc în fiecare zi.
De aceea, eu cred că la fel cum perioada de la începutul secolului al XIX-lea s-a numit Revoluția Industrială, așa și perioada în care trăim acum se poate numi Revoluția Tehnologiilor Smart.
În contextul acestor schimbări pe care le experimentăm, chiar și definiția antreprenoriatului capătă un nou sens. Antreprenorii de astăzi pot fi directorii executivi care stabilesc noi modele de afaceri în industrii vechi, investitori care caută mereu companiile cu cele mai competitive modele de afaceri, consultanții care ajută clienții să-și pună sub semnul întrebării modelele de afaceri sau proiectanții care descoperă modelul corect de afaceri pentru lansarea unui nou produs.
Acesta este motivul pentru care, definiția antreprenoriatului, așa cum o știam până acum, este pe cale să dispară. E timpul să facem loc noii generații de antreprenori, care au capacitatea de a gândi și schimba modele de afaceri, indiferent de industriile în care activează și de poziția pe care o au în companiile lor.
E timpul să facem loc pentru…
Cuprins articol
Busines Model Generation
Recent, am avut ocazia să citesc una din cele mai noi cărți apărute la Editura Publica în 2017: Business Model Generation, un manual vizual, inovator, scris pentru cei ce vor să înțeleagă și să schimbe modele de afaceri.
Această carte este pentru orice persoană cu spirit antreprenorial, chiar dacă nu ocupă (încă) o funcție de conducere într-o companie. Cu un limbaj accesibil și reprezentări grafice, imagini și desene educative, cartea ne oferă o perspectivă asupra modelelor de afaceri și tehnicilor inovatoare de transformare a lor.
La fel cum Editura Publica ne-a obișnuit deja cu alte manuale pentru antreprenori lansate până acum, cartea de față este plină de exemple de succes și modelele lor de afaceri ilustrate și explicate.
Chiar și în esența ei, proiectul acestei cărți a fost un model de afaceri realizat cu aceeași rețetă.
Acest manual este un proiect Strategyzer, despre care poți citi mai multe aici.
Autorii ei sunt Alexander Osterwalder și Yves Pigneur, antreprenori ai noii generații, care au scris și colectat informații din partea unui grup format din 470 de specialiști din 45 de țări.
Tipărită în format landscape, această carte pentru vizionari este împărțită în 5 secțiuni esențiale:
Tabloul modelului de afaceri
Prima secțiune, despre tabloul modelului de afaceri, stă la baza descrierii modelelor antreprenoriale. Tabloul fiecărui model are aceeași structură, bazată pe 9 piloni de temelie. Acest tablou se mai numește și modelul canvas.
Așadar, iată care sunt cei 9 piloni de temelie care alcătuiesc orice model de afaceri:
- SC: Segmente de clienți
- PV: Propunere de Valoare
- CA: Canale de comunicare, distribuție și vânzare
- RC: Relațiile cu clienții
- FV: Fluxuri de venit
- R-C: Resurse-cheie
- AC: Activități-cheie
- PC: Parteneri-cheie
- $C: Structura costurilor
Atât timp cât sunt bine înțeleși acești piloni de bază, ei pot fi adăugați într-un tabel (tablou), unde se vor enumera toate elementele specifice fiecăruia.
Pe același tablou, în carte sunt explicate modele de afaceri ale unor companii de renume precum Apple, HP, Netflix, eBay, YouTube, Facebook, Skype, Sony, Microsoft, Google, Lulu.com, LEGO și altele.
Există afaceri care au pivotat de la o industrie la alta, de la o nișă la alta, iar modelul de afaceri le-a ajutat să își regândească direcțiile. Fiecare model de afaceri exemplificat în carte este detaliat și explicat pe înțelesul tuturor, pe baza aceluiași tablou cu care, deja, pe la jumătatea cărții, suntem obișnuiți.
Cum se citește această carte
În primul rând aș spune că, dacă vorbim despre Business Model Generation, este puțin spus să o numim doar o carte. De fapt, denumirea corectă ar fi manual.
La fel ca manualele școlare cu care ne-am obișnuit în trecut, acestea nu se citesc, pur și simplu, ca pe o lectură în fotoliu, în timpul liber. Ele se citesc și se aplică. Fiecare capitol detaliază și exemplifică o altă etapă din procesul de implementare a unui proces de afaceri, prin urmare fiecare capitol poate fi pus în aplicare, în timp, după ce a fost înțeles.
Dacă, în urma primelor două capitole, am aflat cum se desenează tabloul modelului de afaceri și care sunt tiparele de modele antreprenoriale, atunci în urma capitolului III aflăm cum să proiectăm un model de afaceri pentru propria organizație.
Capitolul al IV-lea descrie modul de reinterpretare a strategiei prin prisma modelului de afaceri. Aici, deja învățăm cum să facem corelația dintre mai multe modele de afaceri și, încet încet, să facem tranziția dintre un model de afaceri vechi înspre unul nou. Există chiar și o secțiune dedicată evaluării modelului de afaceri.
La final, printr-o culoare diferită și ilustrații plăcute vizual, dobândim o perspectivă de ansamblu asupra conceptelor și instrumentelor expuse în acest manual. Scopul, într-un final, este să proiectăm propriul model de afaceri pentru organizația din care facem parte.
Eu sunt de părere că o carte trebuie să te facă să gândești; însă, un manual trebuie să te facă să acționezi. În mod clar, Business Model Generation îndeplinește, simultan, rolul de carte și de manual: gândești și apoi acționezi.
Dacă simți că ai spirit antreprenorial și vrei să transformi organizația din care faci parte, îți recomand cu încredere acest manual apărut în limba română, la Editura Publica.