Cele mai populare magazine online romanesti in 2013 [infografic]

Anul 2013 a reprezentat o perioadă importantă pentru comerțul electronic românesc, acesta înregistrând creșteri semnificative ale acestei piețe care se apropie de 1 miliard de euro la începutul anului 2014.

Chiar dacă această cifră vă pare uriașă la o primă vedere, ea nu se compară cu valoarea cumpărăturilor online efectuate în Marea Britanie în 2012, în valoare de 96 de miliarde de euro*. Așadar, mai avem un drum lung de parcurs, însă nu putem spune că nu suntem pregătiți: numărul magazinelor online românești este în continuă creștere, iar metodele de promovare ale acestora devin din ce în ce mai diverse.

Folosind instrumentul de monitoriare furnizat de MediaIQ, am efectuat o analiză asupra prezenței online a celor mai cunoscute 60 magazine online românești, din care am selectat primele 15 magazine în funcție de numărul de apariții și menționări în peste 2000 de surse online din categoriile: bloguri, agregatoare de știri, site-uri de știri locale și naționale, site-uri ale radio-urilor locale și naționale și site-uri ale televiziunilor.

Analiza a fost realizată pe cuvinte cheie folosind pentru fiecare magazin online denumirea acestuia scrisă atât legat cât și dezlegat, în cazul denumirilor formate din mai multe cuvinte. Pentru realizarea acestei analize, am selectat doar magazinele a căror principală activitate este vânzarea de produse B2C online, fără să includ comercianți care au o prezență solidă în show room-uri sau magazine fizice în țară.

În continuare puteți vedea rezultatele acestei analize:

Te așteptăm la următorul nostru curs!

4-5 noiembrie, București: Curs de Inițiere în Email Marketing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

18-19 noiembrie, Cluj-Napoca: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

Concluzii

După cum se observă din infograficul de mai sus, în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2013, magazinele care au cele mai multe apariții online sunt probabil și magazinele cu cele mai mari venituri în anul 2013. În ce constă succesul lor și ce lecții ne pot oferi ele, pentru a ne promova mai bine magazinul online?

  1. Pentru o notorietate cât mai mare, este nevoie și de un buget de marketing pe măsură.
  2. Un magazin online are nevoie de cât mai multe apariții și menționări în blogosferă și în presa online pentru a-i crește poziția în Google dar și pentru a-i crește notorietatea.
  3. Un magazin online trebuie să aibă în planul său de marketing investiții în mijloace de promovare pe termen lung și care să îi aducă rezultate în timp, precum implicarea în programe de afiliere, SEO, campanii mass media și campanii cu blogurile din nișa sa, și să investească mai puțin într-o promovare pe termen scurt precum Google Adwords.

Pentru comentarii sau discuții pe baza acestor statistici, vă invit să folosiți secțiunea de comentarii de mai jos.

*sursa: blog.2parale.ro

Cătălin Ionașcu

Cătălin Ionașcu este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondator al blogului și agenției Romanian Copywriter, în cadrul căreia este Content Writer. În mod frecvent, susține cursuri de Content & Copywriting. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

  • Stef

    “să investească mai puțin într-o promovare pe termen scurt precum Google Adwords” ….cine spune ca Adwords inseamna campanii pe termen scurt ? 🙂 Sunt site-uri ce au rezultate ft bune si vand muuuult din adwords:)

    • Adwords aduce trafic unui website pe termen scurt, de exemplu faci o campanie de Adwords pentru 7 zile și în acea perioadă traficul a crescut foarte mult, însă după finalizarea campaniei traficul scade și revine la normal. Sunt site-uri care fac Adwords în fiecare zi din lună, însă chiar dacă fac pe perioade mai lungi, tot rezultate pe termen scurt vor avea pentru că vânzările vor scădea după încheierea campaniei, revenind la normal 🙂

  • Paula

    Nu sunt de acord cu ideea utilizarii adwords pentru perioade scurte de timp. Este adevarat ca la incheierea campaniei traficul pe site va scadea drastic insa daca o companie incepe sa investeasca in adwords, trebuie sa fie constanta. Daca facem o campanie adwords de 1 saptamana, rezultatele sunt atat de slabe incat nu se scot nici macar banii investiti, ca sa nu mai spun ca este degeaba. Luna de luna, in buget trebuie inclus si google adwords (ideal ar fi si facebook ads). Consider ca este mai bine sa stabilim un buget mic, intins pe o perioada mai lunga, decat un buget mare si condensat pe o perioada scurta de timp.

    • De acord cu tine, Paula! Folosirea Google Adwords cu bugete mari și pe termen scurt și mai ales fără a fi inclus într-un plan mai amplu de comunicare nu este de folos; însă, pentru foarte multe magazine online, folosirea Google Adwords, chiar și o săptămână pe lună, le poate asigura un număr minim de comenzi în acea perioadă. Însă, ceea ce voiam să menționez în articol este că Google Adwords nu ajută la construirea unui brand și la notorietate, ci doar asigură rezultate la nivel de vânzări, doar pe perioada duratei de timp în care este folosită această metodă.

  • Cristina

    Tocmai ca si la notorietate foloseste Google Adwords, mai ales dupa perioade lungi de campanie. O persoana care nici macar nu stie ce este Google Adwords intelege ca acele site-uri apar primele in cautarea sa pentru ca sunt bune. Iar daca dupa mai multe cautari, primeste acelasi rezultat, isi va face o parere buna despre el. Nu trebuie sa luam in considerare doar cele 1% persoane care folosesc motoarele de cautare si care cunosc fenomenul. (poate ca am exagerat cu procentul)
    Si chiar si cei care stiu despre ce e vorba, ajungand sa vada un site de mai multe ori promovat prin Google Adwords, pe o perioada mai lunga, vor intelege ca este de incredere, pentru ca au destule cunostinte ca sa foloseasca un tool foarte important, asa cum trebuie, rezulta notorietate.
    Parerea mea.

    • Parcă articolul nu e despre Google Adwords 🙂

  • magazin

    De ce nu ati inclus altex, domo, flanco?

    • Nu am inclus aceste magazine deoarece analiza a fost realizată pe baza aparițiilor online ale magazinelor și am dorit să includ acele magazine care își concentrează eforturile de vânzare exclusiv pe mediul online. Magazinele Altex, Domo sau Flanco sunt în primul rând magazine offline, de aceea am considerat că aparițiile în mediul online ale acestor magazine nu pot concura cu cele ale magazinelor online.

  • George

    @Paula: Într-adevăr, așa este.
    @ Cătălin: Campaniile pe termen lung au și rezultate pe termen lung.

    Trebuie să fim totuși atenți la diferența dintre awareness și notorietate. Am văzut că nimeni nu a luat în calcul rețeaua de display a Google Adwords, care este utilizată tocmai pentru a crește awareness-ul unui brand/serviciu/produs. Pentru creșterea notorietății nu este suficient.

    Pe search se desfășoară în general campanii bazate pe performanță și vă asigur că sunt și campanii pe termen lung desfășurate pe search care aduc un ROAS imens. Bineînțeles că rezultatele sunt prezente atâta timp cât sunt și campaniile active (raportate la un benchmark). Totuși, promovarea pe termen lung prin intermediul rețelei de search poate aduce notorietate. Este un canal căruia majoritatea îi atribuie valoarea dată de last click interaction, ceea ce este o greșeala. Promovarea pe motoarele de căutare sunt un element foarte important dintr-un mix de marketing stabilit conform unei strategii. Pe de o parte aduce rezultate directe, iar pe de altă parte contribuie la procesul de comandă al unui client sau al unui potențial client, proces care se poate întinde pe durate de zile, săptămâni, etc. Search-ul vinde și în același timp contribuie. (vezi Attribution Moldes – Analytics)

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!