Interviu Andreea Marc: Comunicare si relatii publice

Comunicarea şi relaţiile publice din cadrul unei companii îi asigură baza fundamentală de a funcţiona eficient. Alături de marketing, publicitate și vânzări, relaţiile publice au un rol important în a asigura satisfacţia clienţilor, dar şi a întemeia o relaţie cu aceştia.

Andreea Marc, fondatoarea revistei online Belva și Manager Comunicare și PR la Icar Tours, ne povesteşte ce importanţă au comunicarea şi relaţiile publice într-o companie şi în ce constă acestea.

RC: Te prezinţi pentru noi ȋn cȃteva cuvinte? (nume, job, de cȃnd ai ȋnceput să lucrezi ȋn PR)

Numele meu este Andreea Marc. Niciodată Andreea. Niciodată Marc. Întotdeauna Andreea Marc. Ca job principal, sunt Manager PR la Icar Tours, o agenție de turism cu 15 ani de experiență și 7 sedii în România.

Pe lângă asta, coordonez revista online pentru femei pe care am fondat-o în urmă cu 2 ani – Belva.ro și mă ocup ca freelancer de clienți cu nevoi de PR. Primele contacte cu activitatea în PR le-am avut în urmă cu 10 ani când am avut șansa să cunosc oameni minunați de la care am putut efectiv „fura meserie”.

RC: De ce ai ales domeniul Comunicare si Relatii Publice?

Pe atunci nu era foarte clar definit pentru mine acest domeniu. Și nici pentru unii dintre profesorii mei. Tot ce știam erau informațiile din filmele americane, cu precădere personajul Samantha din serialul „Sex and the City”.

Organizări de evenimente, petreceri mondene, promovarea unor companii și a unor oameni, apropierea de  mass-media, faptul de a fi mereu înconjurată de oameni și de a avea multe relații în toate domeniile… toate acestea m-au fascinat pe loc și m-au determinat să aleg fără ezitare această specializare, fiind chiar prima generație de la UAIC cu diplomă de Specialist Relații Publice, conform Codului Ocupațional din România.

Te așteptăm la următorul nostru curs!

4-5 noiembrie, București: Curs de Inițiere în Email Marketing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

18-19 noiembrie, Cluj-Napoca: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

RC: În ce constau Relaţii Publice ȋntr-o companie de turism? Ce instrumente de relaţii publice se folosesc cel mai mult?

Principala mea sarcină este să creez și să mențin o imagine bună a agenției în fața publicurilor, fie că sunt clienți, parteneri sau colaboratori. Întotdeauna am fost de părere că apropierea de oameni și relațiile sincere fac mai mult decât orice printuri sau reclame cu un concept foarte bun. De aceea, mă bazez foarte mult pe organizări de evenimente și pe relațiile cu presa. Desigur, folosim și altele, în funcție de produs, de perioadă și, mai ales, de publicurile-țintă, însă cele de mai sus reprezintă baza.

RC: Cam câte ore lucrezi pe zi și cum arată o zi din viaţa unui PR-ist?

Nu pot spune că lucrez un anumit număr de ore pe zi. Și asta pentru că viața unui PR-ist este una extrem de activă, în care el trebuie să fie „up and ready” la orice oră. Dacă termin programul la birou, asta nu înseamnă că s-a terminat și activitatea mea. În nici un caz nu merg acasă și mă odihnesc, închizând laptopul și telefonul. Nici nu știu dacă aș putea face asta din fire.

Cum arată o zi din viața mea? În general pe la 7:30-08:00 sunt la birou. Îmi verific emailurile venite peste noapte sau dimineața devreme, citesc presa și îmi fac „to do-ul” pe ziua respectivă. Apoi merg în delegații, ies la întâlniri de afaceri, stabilesc proiecte și evenimente, realizez materiale grafice, mă ocup de comunicarea cu presa, de comunicarea internă și particip la câteva evenimente. Practic, cuvântul de ordine este „socializare”.

RC: Ne dai exemplu de una-două campanii de relaţii publice de care te-ai ocupat de-a lungul timpului? Ce strategie a stat la baza lor şi cum au fost primite de public?

În urmă cu 3 ani am testat pentru prima dată în Iași tururile de oraș și degustările de vinuri. Le-am organizat la prima ediție a evenimentului „Săptămâna Turismului la Iași”, cu prima echipă de interni de la Icar Tours. Văzând că acest proiect pilot a prins la public și mai ales la presă, am decis să includ aceste activități și în strategia de diferențiere a agenției pe piața turistică din Iași. În momentul de față, suntem cunoscuți ca fiind singura agenție de turism care organizează tururi de oraș și degustări de vinuri în Iași.

RC: Cum măsori efectele sau impactul pe care l-a avut o campanie de relaţii publice?

Depinde și ce anume îmi propun, precum și instrumentele pe care le folosesc pentru a-mi atinge targetul. De la observarea directă sau discuțiile personale cu actorii implicați, până la o evaluare cantitativă: număr de articole favorabile în presă și blogosferă, număr de like-uri și share-uri pe Facebook, număr de oameni prezenți la un eveniment, etc.

Pe scurt, dacă rezultatele ating sau depășesc targetul propus de mine, atunci pot spune că o campanie a avut succes.

RC: Satisfacţia clienţilor este foarte importantă. Ce domeniu crezi că are cea mai mare influenţă în a îmbunătăţi satisfacţia clienţilor: marketingul, vânzările sau relaţiile publice?

Nu cred că este unul cu precădere, deși aș putea fi subiectivă și să spun „PR-ul”. Însă cred cu tărie că toate aceste 3 ramuri trebuie să conlucreze și să găsească echilibrul perfect în comunicarea cu clienții. Și asta pentru că degeaba face PR-ul și Marketingul strategii de fidelizare a clienților și programe de satisfacție a lor, dacă totul se oprește sau se schimbă în ceva negativ în partea de vânzare.

RC: Relaţiile Publice sunt şi acum un teritoriu destul de puţin cunoscut la noi în ţară. Care parte a PR-ului crezi că se practică mai mult la noi? (lobby, organizări de evenimente, managementul imaginii, etc.)

Chiar m-am uitat la un moment dat la toate firmele din regiunea Moldovei care au trecut ca domeniu de activitate relațiile publice și o mare parte dintre ele (una prea mare aș putea spune) se ocupa de organizări de evenimente. Partea mai puțin plăcută este că unele dintre ele nu practică organizarea de evenimente ca instrument de PR, ci se axează pe evenimente comerciale.

RC: Știm că relaţiile cu presa sunt foarte importante pentru imaginea unei companii. Cum poţi păstra ca şi om de PR o relaţie bună cu jurnaliştii? 

Am câteva reguli de aur pe care le practic cu sfințenie când vine vorba de relația mea cu jurnaliștii:

  1. Fii om!
  2. Nu oferi informații false!
  3. Nu fi lingușitor!
  4. Trimite comunicate și informații personalizate și cât mai pliate pe specificul fiecărui jurnalist.
  5. Ține legătura cu jurnaliștii și în afara comunicării clasice de a trimite un comunicat de presă sau o invitație la un eveniment.
RC: Omul de relaţii publice este şi copywriter sau este o identitate separată ce ţine de alt departament? 

Depinde de fiecare instituție în parte. Dacă ne luăm după literatura de specialitate, copywriterul se trage din ramura PR-ului și în majoritatea companiilor mici și mijlocii este una și aceeași persoană. De exemplu eu le fac pe amândouă.

RC: Care sunt materialele redactate ȋn principal de către PR-ist?

Comunicatul de presă, articolele de pe site și de pe blog, scrisorile către clienți, textele din broșuri, pliante, cataloage.

RC: Care sunt cele mai importante lucruri de care ar trebui să ţină seama cineva care doreşte să lucreze în domeniul PR-ului?

Să îi placă să fie înconjurat de oameni, să participe la cât mai multe evenimente și să facă networking, să fie în permanență conectat la internet și la realitate, să fie creativ, să fie rezistent la stres, să fie om.

RC: Ne oferi cȃteva sfaturi de care ar trebui să ţină cont copywriterii?

Să scrie cu pasiune și din plăcere. Restul vine de la sine, cu experiență și o bază teoretică solidă. Aah, și regula de aur, evident, este să vă puneți întotdeauna în pielea celui către care vă adresați în textele voastre înainte de a vă apuca de scris.

RC: Câteva recomandări de cărţi sau filme de PR?

Pe parte de film, vorbim fără doar și poate de preferatele mele: „Wag the Dog”, un film de referință din 1997 cu Robert de Niro, Dustin Hoffman și Anne Heche și „The Queen”, un film din 2006 cu Helen Mirren. În ambele sunt prezentate strategii de comunicare a unei imagini favorabile, folosind cele mai neașteptate canale și instrumente.

Pe parte de cărți sunt enorm de multe și sincer, le recomand pe toate, deoarece vom observa păreri și puncte de vedere diferite, în funcție de cultură, de domeniul de activitate și de experiență. Important este cum filtrăm informația în folosul nostru, pentru dezvoltarea noastră pe această ramură.

RC: Un mesaj pentru cititorii şi membrii Romanian Copywriter?

Să vă citească în continuare, să fie interactivi și să scrie!

sursa imagini: arhiva Icar Tours

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook:

Zâna Tonegaru

Zâna face parte din echipa de redacție Romanian Copywriter și lucrează ca și freelancer în content writing și social media.

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!