Creatorii de Hituri: De Ce Unele Idei Au Succes Si Altele Nu

Te-ai întrebat vreodată…

Ce s-ar fi întâmplat dacă nimeni nu ar fi descoperit picturile lui Claude Monet?

Dacă George Lucas ar fi câștigat drepturile să regizeze filmul „Flash Gordon” și nu ar mai fi venit cu ideea pentru „Star Wars”?

Dacă Walt Disney nu l-ar mai fi cunoscut pe „Kay” Kamen, omul responsabil pentru vânzarea imaginii lui Mickey Mouse?

Din fericire, toate aceste evenimente s-au întâmplat, având repercursiuni esențiale asupra întregii lumi. În mod similar, multe alte întâmplări au făcut posibilă expunerea largă a unor cântece, filme, artiști, posturi TV, produse, companii și chiar președinți. 

Cea mai mare parte din aceste întâmplări – care au stat la baza creării a numeroase hituri de succes – sunt analizate de către Derek Thompson în noua sa carte – Creatorii de Hituri, apărută în anul 2017 la Editura Publica.

Te așteptăm la următorul nostru curs!

4-5 noiembrie, București: Curs de Inițiere în Email Marketing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

18-19 noiembrie, Cluj-Napoca: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

Personal, eu pot spune că am citit această carte pe repede înainte. M-a captivat încă din primele pagini, în special prin stilul plăcut de scriere al lui Derek Thompson, cât și prin informațiile neștiute despre evoluția unor brand-uri, produse sau persoane care au devenit celebrități în urma unor întâmplări fericite.

Cartea este alcătuită din două părți principale dar și o serie de capitole bonus – interludii – toate presărate cu povești captivante, de unde putem învăța multe lucruri despre faimă și succes. Te invit să aflăm, în cele ce urmează, câteva lucruri care mi-au rămas în minte în urma primei lecturi a acestei cărți.

De ce unele idei devin populare

Indiferent de domeniul în care activezi, cu siguranță există hituri pe care le cunoști, care au influențat munca multor specialiști din aria ta. Poate fi vorba de experți în domeniu, inventatori sau de companii cu produse revoluționare, care au ajuns adevărate sisteme de referință în industriile lor.

Când vine vorba de artă, de exemplu, cu siguranță ai auzit de numele Claude Monet. Când vine vorba de muzică, probabil numele Johannes Brahms și al său cântec de leagăn îți sunt familiare.

Totuși, care sunt poveștile din spatele operelor de succes ale marilor artiști? 

Încă din primul capitol al cărții „Creatorii de Hituri”, intrăm în contact cu nume precum Brahms, Michael Jackson, Jerry Seinfeld sau chiar Instagram, Twitter, Netflix și cântăreți precum Lorde sau Justin Bieber.

Însă, ce are fiecare dintre aceste nume atât de special, încât este pe buzele multor oameni? Să fie, oare, destinul? Să fie o întâmplare fericită sau pur și simplu faptul că au fost descoperite la momentul potrivit?

Fiecare capitol al cărții este o înșiruire a numeroase povești, unele detaliate pe parcursul mai multor pagini, altele având lungime de un rând sau un paragraf. Un lucru este cert: concluzia tuturor este popularizarea unui nume care a ajuns atât de cunoscut încât este normal să îl auzim aproape zilnic, chiar și în ziua de astăzi.

În afara acestor povești, autorul ne explică o serie de teorii și statistici, pe baza cărora anumite hituri – produse, aplicații, posturi TV sau companii multinaționale – au atins o cotă de piață peste așteptări.

Ce au în comun toate aceste brand-uri? Cele mai des întâlnite caracteristici sunt: familiaritatea și fluența.

Dintotdeauna, mijloacele de comunicare în masă au evoluat, cele mai noi reușind să le detroneze pe cele tradiționale. Televiziunea prin cablu aproape că a omorât discursurile la pupitru, radioul a detronat telegraful, social media a pus la pământ canalele mass media tradiționale – ziare, reviste. Mereu, comunicarea a evoluat și nimeni, nici măcar cel mai mare partid din SUA sau cel mai puternic președinte al lumii nu poate spera să le controleze pe toate.

Nimeni nu poate prezice că munca lui va deveni arhicunoscută, pentru că nu există o rețetă standard a hiturilor create în această lume. O idee, dacă pur și simplu nu prinde, nu va ajunge hit, nici dacă are parte de tot marketing-ul din lume.

Ce își doresc oamenii să primească?

Având peste 81 de milioane de ascultători, aplicația Pandora este cel mai popular radio digital din lume. Pe baza ei, s-au realizat numeroase studii care să colecteze informații despre cum funcționează gusturile muzicale și care sunt șansele unei melodii aparținând unui artist necunoscut să ajungă hit.

Unii oameni consideră cântecele familiare plăcute, alții le consideră extrem de repetitive. Unora le place să asculte melodii aparținând aceluiași gen muzical pe care aplicația l-a identificat ca fiind cel preferat, altora le place mereu să încerce ceva nou, recomandat de aplicație; să încerce ceva ce altfel, dacă ar fi căutat, nu ar fi găsit.

Concluzii pe baza acestor studii pot fi multe, însă mie îmi place să aduc în discuție aici citatul lui Raymond Loewy:

„Ca să vinzi ceva familiar, fă-o într-un mod surprinzător; ca să vinzi ceva surprinzător, fă-o într-un mod familiar.”

Loewy a fost un adevărat pionier al design-ului modern, el reușind să stea la baza numeroaselor simboluri și creații de succes precum: avionul Boeing 307, frigiderele Electrolux, pachetul de țigări Lucky Strike, conturul sticlelor Coca Cola după 1950, logo-ul Exxon, logo-ul Shell, logo-ul serviciului Poștei Americane, mașinile Lincoln Continental și multe altele.

Ce au în comun toate aceste design-uri, în afara faptului că sunt realizate în același atelier creativ al lui Loewy? Ele sunt familiare, pornesc de la ceva existent deja, însă aduc o ușoară urmă de progres – toate au ceva avansat, nou, nemaivăzut, îmbrăcat într-o haină a familiarității.

La fel sunt și toate poveștile originale de la Hollywood, care nu sunt altceva decât combinația mai multor creații de succes dinaintea lor. Ce au toate acestea în comun?

Drumul inițiatic al eroului, care este abrupt și plin de pericole, dar care ajunge, de cele mai multe ori, să își îndeplinească scopul și să învingă eroul negativ. Această poveste a fost spusă de atâtea ori de-a lungul timpului, încât putem afirma că majoritatea cărților, filmelor, cântecelor, videoclipurilor sau poveștilor de succes li se atribuie această rețetă.

Fiecare nume celebru menționat în cartea lui Derek Thompson ascunde nenumărate lecții de marketing, vânzări și afaceri pe care le putem extrage. Unele sunt descrise detaliat, altele sunt deductibile, dacă citim printre rânduri.

creatorii de hituri

Însă, adevărul este că există atât de multe informații utile și interesante în această carte, încât nu ar fi suficientă o singură lectură ca să le reținem pe toate. Nu îți recomand să citești o variantă împrumutată a acestei cărți, pentru că îți va deschide o poftă de cunoaștere atât de mare încât va trebui să revii frecvent asupra ei. Îți recomand să citești exemplarul tău, pe care să îl ții undeva la vedere, în biblioteca ta.

De ce? Pentru că mereu ai ceva nou de învățat din paginile acestei cărți. De aceea, o simplă recenzie sau un rezumat, chiar dacă ar fi de 100 de pagini, nu poate cuprinde toate informațiile utile pe care le vei învăța.

Dacă te-ai întrebat vreodată… care este rețeta de succes din spatele tuturor brand-urilor de succes din această lume? Autorul cărții ar spune… 

Multă muncă, mult timp, multă expunere și… puțin praf de magie.

Vrei să cumperi cartea Creatorii de Hituri? O găsești aici.

Cătălin Ionașcu

Cătălin Ionașcu este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondator al blogului și agenției Romanian Copywriter, în cadrul căreia este Content Writer. În mod frecvent, susține cursuri de Content & Copywriting. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!