Înainte de a citi mai departe, vreau să anunț că acest articol nu vorbește despre cum identificăm publicul țintă, ci despre cum ne identificăm cu publicul nostru țintă; cu alte cuvinte cum ne transpunem în situația cuiva pentru a-i înțelege mai bine acțiunile. Avem un alt articol despre cum identificăm publicul țintă.
Fie că activezi în domeniul publicității sau în cel al PR-ului, la un moment dat te vei lovi de următoarea problemă: nu ai avut ocazia să interacționezi cu target-ul prezent în brieful clientului, fapt pentru care îți este greu să construiești un mesaj adecvat. Această situație este una cât se poate de normală întrucât ar fi imposibil ca cineva să se identifice cu toate publicurile țintă dorite.
În acest articol voi scrie o serie de sfaturi care, puse în aplicare, te vor ajuta să înțelegi mai bine oamenii din jurul tău și astfel să construiești mesaje adecvate. De ce e bine să facem aceste exerciții? Pentru că, dacă mesajele pe care le transmitem nu reușesc să atingă target-ul, riscăm să consumăm timp, bani și energie fără niciun folos.
Cuprins articol
1 Aprofundează psihologia, antropologia și sociologia
Aceste trei discipline se ocupă cu studiul comportamentului uman și al societății. Nu trebuie să fii doctor universitar, e de ajuns să știi câteva noțiuni de bază ca să poți crea mai ușor legături. E bine de știu că la unele edituri se găsesc cărți ale unor psihologi celebri, dar rescrise pentru a fi mult mai ușor înțelese.
2 Fii empatic
Empatia este capacitatea de a te identifica afectiv cu alte persoane ori personaje ficționale. Dezvoltă-ți această capacitate și încearcă să te pui mereu în locul celor vizați sau în locul persoanelor din jurul tău. Vei observa în scurt timp că empatia ajută în foarte multe situații, nu doar în identificarea cu publicul țintă.
Încearcă să-i înțelegi, vezi ce le captează atenția, ce îi enervează, ce îi face să râdă, care le sunt valorile și, bineînțeles, în funcție de ce criterii cumpără.
3 Scapă de prejudecăți
Fă lucruri pe care nu le făceai înainte. Mergi la meciuri și concerte, aici vei vedea spiritul liber al mulțimii fără constrângerile societății. Plimbă-te, vizitează, citește literatură universală, uită-te la filme, mergi la piese de teatru, joacă șah cu bătrânii din parc, ascultă alt gen de muzică, vizitează cârciumile de la colț de stradă apoi du-te în cel mai scump restaurant din zonă.
4 Fii analitic
Analizează subtil oamenii din jurul tău și încearcă să identifici tipologii, o să fii surprins cât de multe vei găsi. Transportul în comun, în special metroul, reprezintă o inepuizabilă sursă de inspirație și cercetare. Observă de ce unele reclame sunt evitate și gândește-te ce-ai fi făcut să le faci mai atractive.
Sunt multe aspecte ale societății pe care le poți analiza; alege ce crezi că îți va folosi. Poți analiza cum sunt așezate produsele pe rafturile din supermarketuri sau poți analiza privirile oamenilor pentru a găsi noi locuri în care ai putea pune reclame și-așa mai departe.
5 Răspunsul este întotdeauna DA
La fel ca personajul Carl din filmul Yes Man, răspunde cu DA la orice, refuză doar dacă este cu adevărat necesar pentru că orice se poate transforma într-o experiență. Separat, niciuna din aceste acțiuni nu te va ajuta să te identifici cu publicul țintă, dar împreună vor contribui la clădirea unei perspective generale. Cu cât perspectiva e mai amplă, cu atât capacitatea ta de a produce conținut de calitate va crește sistematic.
Nu în ultimul rând, păstrează cu tine un carnețel de idei, iar atunci când simți că e ceva ce nu vrei să uiți, scrie în el. Mai devreme sau mai târziu s-ar putea să-ți folosească ideea aia, chiar dacă acum nu sună chiar cum vrei tu.
De unde am strâns aceste sfaturi? O bună parte le-am primit la rândul meu, pe câteva le-am găsit iar de altele mi-am dat seama singur. Nu există o rețetă sigură pentru așa ceva, fiecare persoană are propriile metode, dar consider că acesta e un început bun pentru oricine.