Iata cum sa arati si sa spui o poveste

Dintotdeauna mi-au plăcut poveștile. M-au fascinat, m-au captivat și nu mi-au dat drumul până nu le-am aflat finalul. Dar hei, cui nu-i plac?

Tuturor ne plac poveștile și intrăm aproape zilnic în contact cu ele, dar câți dintre noi au abilitatea să spună povești captivante? 

Fie că trebuie să-ți convingi copilul să-și strângă jucăriile, să livrezi o prezentare în fața unei audiențe, să-ți convingi părinții să-ți dea bani pentru concert sau să prezinți raportul de vânzări către top management… modul în care o faci poate să captiveze sau să plictisească.

Oricât de tehnic sau teoretic e subiectul care trebuie prezentat, nimeni nu vrea să facă o prezentare plictisitoare, nu-i așa?

De aceea, Dan Roam, fondator și președinte Digital Roam Inc., o companie de consultanță bazată pe gândirea vizuală care ajută la rezolvarea problemelor unora din cele mai mari companii din lume, a scris și a desenat un ghid vizual pentru oricine dorește să livreze o prezentare de impact, adaptată zilelor noastre.

Cum să faci o prezentare extraordinară

Deși am livrat până acum sute de ore de training și susțin lunar cursul de copywriting, teoriile și ideile din cartea lui Dan Roam mi-au schimbat modul de a-mi ține prezentările. 

Cartea „Arată și spune o poveste”, apărută recent la Editura Publica, mi-a confirmat trei reguli despre prezentările în public:

#1 Spune adevărul

Atunci când spui adevărul, întotdeauna îți este mai ușor să faci o prezentare și se vede acest lucru: ești mai fericit când vorbești, o spui cu mai multă pasiune și se vede că vorbești din experiență.

„Arata si spune o poveste”, Dan Roam, Editura Publica, 2016
„Arata si spune o poveste”, Dan Roam, Editura Publica, 2016

De aceea, eu niciodată nu vorbesc în public despre: sentimente pe care nu le am, experiențe pe care nu le-am trăit, teorii pe care nu le-am testat sau subiecte în care să nu am experiență.

De aceea pe Romanian Copywriter scriu doar despre lucruri în care să am experiență și de aceea mi-a fost foarte ușor să scriu și să public prima mea carte, Namaste – Jurnal de India, pentru că tot ce am scris acolo am trăit pe propria piele.

#2 Spune adevărul printr-o poveste

Spre deosebire de o prezentare clasică, o poveste are  rolul de a amuza, educa, convinge, motiva și, în cele din urmă, schimba audiența. 

Adevărul pornește din inimă, iar povestea din jurul adevărului e mai ușor de înțeles pentru că are un fir narativ clar.

„Arata si spune o poveste”, Dan Roam, Editura Publica, 2016
„Arata si spune o poveste”, Dan Roam, Editura Publica, 2016

#3 Spune povestea folosindu-te de imagini

O treime și jumătate din activitatea creierului nostru o ocupă memoria vizuală și procesarea de imagini. Într-o singură zi, ochii noștri vor procesa aproximativ 2 x 10 la puterea 18 fotoni de lumină, adică aproape de două ori numărul de stele din întreaga galaxie. Wow!

Memoria vizuală nu doarme niciodată, ca dovadă visele pe care le avem mereu în timp ce dormim, chiar dacă nu întotdeauna ni le aducem aminte. Chiar și atunci când închidem ochii, fără să vrem, vom inventa lucruri pe care să le vedem.

Pornește cu asta în minte de fiecare dată când faci o prezentare. Gândește-te că prezentările cele mai de succes sunt bazate pe slide-uri cu foarte puțin text dar cu imagini simple, care mențin punctul principal de atenție al audienței într-un singur loc.

De exemplu, ce învățăm de la Dan Roam:

sursa: pixabay.com
sursa: pixabay.com

Imaginea din stânga nu e potrivită pentru o prezentare deoarece distrage atenția audienței: are prea multe elemente pe care să-și concentreze atenția, e greu de procesat și de reținut.

În schimb, imaginea cu merele, din dreapta, e potrivită pentru o prezentare pentru că atenția audienței se va afla într-un singur loc și pentru că scoate în evidență element specific.

Ușor de citit, ușor de reținut

De multe ori când citesc o carte de teorie, dacă nu îmi notez ideile principale în timp ce o citesc, risc să rețin mai puțin de 10% din ea, la finalul lecturii. 

În schimb, cartea lui Dan Roam este chiar dovada tuturor lecțiilor pe care le oferă: e plină de desene, iar fiecare pagină e ușor de citit și memorat. În plus, e plină de exemple practice care te ajută să faci o prezentare reușită:

„Arata si spune o poveste”, Dan Roam, Editura Publica, 2016
„Arata si spune o poveste”, Dan Roam, Editura Publica, 2016

Ceea ce apreciez foarte mult la această carte este că absolut toate desenele sunt originale și sunt create intenționat din elemente simple precum linii, triunghiuri, dreptunghiuri și cercuri, acestea fiind elementele cel mai ușor de reținut de memoria noastră vizuală.

Pe parcursul lecturii, am avut impresia că asist la o prezentare live și cartea pe care o țin în mână este chiar slide-ul speaker-ului. 

Chiar dacă nu ești un cititor înrăit, vei realiza că această carte se citește foarte ușor și îți captează atenția, fiind, în sine, o poveste vizuală. Cu siguranță este cea mai jucăușă și „umană” carte din câte am citit.

Și tu ai nevoie de sfaturile din această carte, indiferent dacă ești un prezentator excelent sau dacă meseria ta este să creezi și să spui povești. 

Așadar, dacă vrei să adaugi puțină magie în prezentările tale, această carte este pentru tine.

Cătălin Ionașcu

Cătălin este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondatorul agenției Romanian Copywriter şi, în mod frecvent, susține cursuri de Copy & Content Writing. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock