Dacă activezi în domeniul comunicării, cu siguranță ai auzit de Gary Vaynerchuk. Expert în branding personal, antreprenor super activ online care și-a consolidat cariera bazându-se pe rețelele sociale, Gary a publicat recent a cincea carte, Cum să dai lovitura, apărută și în limba română, la Editura Publica.
Dacă ești deja obișnuit cu stilul direct și excentric al lui Gary de a da sfaturi despre antreprenoriat, dacă îl urmărești pe YouTube sau pe Instagram, dacă îi urmărești podcastul, cu siguranță vei iubi această carte. Modul lui carismatic de a vorbi se regăsește și în textele sale.
Îți plac poveștile de succes? Te motivează să citești despre oameni care au avut o viață, posibil, mai dificilă decât a ta, și care au dat lovitura punând bazele unor afaceri cu cifre de sute de mii sau milioane de dolari? Atunci mai am o veste bună pentru tine: în cartea aceasta le vei regăsi. Pe deplin.
Cuprins articol
Trăim într-o perioadă extraordinară. Entuziasmează-te!
Nu voi da spoilere din carte. Nu o să enumăr capitolele și nici nu vreau să dau exemple de povești de succes care apar în carte. Ți-aș strica surpriza și vreau să te las pe tine să descoperi. 🙂
În schimb, prin această recenzie, vreau să-ți transmit ce mi-a inspirat mie cartea lui GaryVee.
Prima senzație pe care am avut-o a fost un entuziasm puternic.
Gândește-te cât de mult s-au schimbat lucrurile față de acum 10 ani!
Dacă, înainte, copiii visau la cariere precum avocat, medic, actor sau economist, acum visează să fie vloggeri, influenceri, să mineze criptomonede, să facă afaceri online.
Dacă, înainte, vedetele erau persoanele pe care le vedeam la televizor și în reviste, care păreau intangibile și distante față de noi, oamenii de rând, acum vedetele sunt la fiecare pas. Trecem pe stradă, într-o zi obișnuită, pe lângă o fată care are un milion de followers pe Instagram. Intrăm într-un restaurant și la una din mese stă un bărbat care, împreună cu fiul lui, are un canal de YouTube despre artificii cu sute de mii de abonați din întreaga lume. Poate chiar colegul nostru de birou se ocupă, după job, în fiecare zi, de un podcast despre fericire și are interviuri cu săptămânale cu vedete online, în care le întreabă ce le face fericite.
După cum poți vedea, aproape fiecare dintre noi are la dispoziție toate mijloacele ca să fie o vedetă digitală. Chiar și vedetele „offline” din trecut s-au adaptat. Acum sunt mai aproape de fanii lor. Le răspund la comentarii, le dau like sau retweet, postează videoclipuri scurte în care răspund la întrebările fanilor.
Trăim într-o perioadă ex-tra-or-di-na-ră.
Desigur, are și dezavantaje. Totul este transparent. Aflăm ușor ce face toată lumea, atât timp cât ei sunt prezenți în social media. Însă, la fel de ușor pot afla ceilalți ce facem noi. Așa că, putem alege să transmitem doar ceea ce vrem să afle ceilalți. Fiecare dintre noi are posibilitatea de a-și crea un brand personal așa cum își dorește.
Față de anul 2009, în 2018 bugetul alocat de branduri promovării în social media s-a triplat. Numărul rețelelor de socializare este acum mult mai mare decât era atunci, iar numărul utilizatorilor a crescut exponențial.
Oricine își poate crea un brand personal
Așa ajungem la a doua lecție importantă pe care am reținut-o din „Cum să dai lovitura”. Cred că am parcurs zeci de povești în paginile acestei cărți ca să realizez că ele au un lucru în comun: toți acei oameni au muncit de le-au sărit capacele ca să reușească.
Dacă succesul ar fi la îndemâna tuturor, nu s-ar mai numi succes.
Normalitatea este la îndemâna tuturor. Toți pornim de acolo. Însă, ca să îți creezi un brand personal puternic, să devii influencer în nișa ta și să dai lovitura, ai nevoie de multe ore de muncă ÎN FIECARE ZI.
Pe asta insistă Gary foarte mult în carte, dar și în articolele și video-urile lui. El, în prezent, deși a dat lovitura, are o companie media cu cifră de afaceri de milioane, are sute de angajați… muncește mai mult ca niciodată. Și e mai fericit ca niciodată. Dacă nu muncești și rămâi în zona de confort… atunci succesul va fi ceva foarte îndepărtat pentru tine.
Oricine se poate face remarcat
Să presupunem că ai 50 de ani și ești angajat full-time într-o multinațională. Timpul tău liber se rezumă la câteva ore în fiecare noapte și weekend-uri, când de regulă vrei să petreci timp cu familia.
Ai două opțiuni:
- Rămâi acolo unde ești. Ai un venit bun și sigur. Ajungi la pensie și speri că atunci poate ai mai mult timp liber pentru tine.
- Ieși din bulă, pentru că tu să fii mai mult decât ceea ce ești. Nu te mulțumești cu un stil de viață liniștit. Te gândești la o pasiune pe care o ai și te folosești de social media să te faci cunoscut pentru pasiunea ta. Strângi o comunitate, aduni în jurul tău oameni interesați care ar putea chiar să îți cumpere un produs. Începi să faci primii bani. Sunt puțini dar te fac mai fericit decât salariul lunar primit de la job. Te motivează să mergi mai departe.
Ce alegi? Să trăiești doar pentru seri și weekend-uri sau să trăiești pentru fiecare zi?
Exemplul de mai sus este unul foarte general, dar exact așa încep și exemplele din cartea lui GaryVee. Te pun pe tine, cititorul, într-o situație în care fie te-ai putea regăsi, fie nu ai vrea să ajungi să te regăsești. Nu-i așa că e un mod eficient de a te motiva?
Banii nu vin ușor
Da, știu, trebuie să ne gândim realist. Nimeni nu a spus că banii pică din cer dacă ai 100.000 followers pe Instagram. Chiar o spune și Gary în carte. Poate trece o perioadă de câțiva ani până vei avea un venit stabil din afacerea ta. De aceea, trebuie să fii foarte motivat și să îți placă la nebunie ceea ce faci.
Trebuie să îți placă atât de mult ceea ce faci încât să visezi la asta zi și noapte, să nu te imaginezi făcând altceva, să nu ai îndoieli că altceva e pentru tine. Să respiri ceea ce faci și să îți dorești să ajungi cel mai bun din domeniul tău.
Dacă te uiți la toate vedetele care au dat lovitura, în nișele lor, ei bine, exact asta au făcut. Nimeni nu s-a născut expert sau bun la ceva. Cu toții au dobândit asta prin multe ore de muncă, multe frustrări și, mai ales, bani puțini la început.
Totuși, odată ce au început să vină banii din ceea ce îți place, o să începi să iubești viața mai mult decât dacă ai câștiga bani din ceea ce nu îți face plăcere.
Trebuie să ai răbdare, să muncești mult, să renunți la anumite distracții (cum ar fi un serial bun pe Netflix sau o câteva nopți de beție cu prietenii), ca să ajungi să dai lovitura.
Conținutul contează la fel de mult ca produsul
Am ajuns și la partea care îmi place mie cel mai mult. Gary vorbește mult de conținut pentru că firma lui este o mare producătoare de conținut. Pentru că el postează de zeci de ori pe zi pe conturile de social media și, mai ales, pentru că asta l-a adus acolo unde este astăzi.
Gary a debutat în afaceri preluând magazinul de vinuri care aparținea tatălui său. De la cifra de afaceri de 3 milioane de dolari, în mai puțin de 10 ani, Gary a adus afacerea la o cifră de 45 de milioane de dolari. Secretul lui? Conținutul bun. De la video la foto, de la text la podcast, Gary a creat cât de mult conținut a putut în jurul brandului tatălui său și asta pur și simplu i-a propulsat afacerea.
Fără conținut, viața unei afaceri ar fi scurtă și tare tristă.
Gary s-a folosit de social media la maximum, în tot ceea ce a făcut. E adevărat, poți să te gândești acum că… „el e american, social media e mult mai populară în America”. Da, cu siguranță acolo vorbim de cifre de afaceri mult mai mari. Dacă business-ul tău este strict românesc, atunci bugetele și sumele de bani care se învârt în mediul online sunt mult mai mici, dar la fel este și numărul rețelelor de socializare pe care le poți folosi.
Însă, asta nu este o descurajare. Absolut toate lecțiile și sfaturile din această carte se aplică și la noi. Diferă cifrele și faptul că nu avem atât de multe opțiuni când vine vorba de social media. Avem Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn și, într-o mică măsură, Snapchat. Însă, asta nu înseamnă că nu putem da lovitura cu ceea ce ne place. Dimpotrivă. Misiunea noastră e mai simplă. Concurența e mai mică decât dacă am trăi în State.
Însă, eu cred că, în ceea ce privește conținutul, noi, românii, avem un avantaj: există atât de multe nișe neexploatate la noi, încât există destul loc pentru noi influenceri. Ceea ce avem nevoie cu desăvârșire este de conținut de calitate. Asta, însă, depinde de fiecare dintre noi.
Rețele sociale + inovație = afacere
Asta este ultima lecție importantă care mi-a rămas în minte, ca și concluzie a cărții lui Gary Vaynerchuk.
Dacă vrei să îți faci o afacere în jurul pasiunii tale, ai nevoie de curaj. Nu e vorba de curajul de a risca o anumită sumă de bani, ci de curajul de a te expune. Trebuie să fii activ, să comunici constant, să creezi conținut, să nu taci niciodată.
Vorbește mereu, scrie, publică, răspunde la comentarii, răspunde pozitiv invitațiilor de a vorbi la evenimente, vorbește în public, vorbește cu publicul, fă-ți poze și filmulețe cu telefonul, anunță oamenii unde ești și ce faci (cât timp se leagă de nișa ta și e de interes).
Și… cel mai important… pune osul la treabă. Nu renunța la slujba de zi cu zi. Cel puțin nu încă. Dar fii pregătit să muncești în paralel o bună perioadă de timp. Renunță la slujbă (dacă vrei și nu îți place) doar atunci când ai o sursă de venit sigură.
Sau nu renunța la slujbă, mergi cu mica ta afacere dar și cu slujba ta în paralel.
Tot ce contează e să îți faci viața așa cum dorești și să nu trăiești doar pentru weekend-uri.
Dacă ai ajuns acolo, înseamnă că ai dat lovitura. Asta te încurajez să faci și asta îți spune și Gary în toate cărțile și postările lui din social media.