Odată cu avântul social media, brandurile și-au schimbat radical modul de a interacționa cu clienții / potențialii lor clienți, modă care începe să se dezvolte din ce în ce mai mult acum că marketingul se mută pe mobile, doar la un touch distanță.
Un termen din ce în ce mai răspândit în domeniul marketingului este cel de engagement, bazat pe o strategie cu o dimensiune participativă din partea clientului în relația cu compania sau cu brandul. Mai mult decât să îi considere o audiență pasivă, brandurile încep să-și invite fanii să fie implicați în mod activ în crearea co-acțiunilor de marketing, ceea ce inevitabil duce la construirea unei relații cu brandul respectiv.
Mai mult decât să sune la o linie telefonică de suport sau să scrie la o adresă de contact atunci când au probleme sau nemulțumiri în legătură cu un produs, ‘engagement marketing’, sau ‘experimental marketing’, propune un mod de a interacționa cu targetul bazat pe conexiunea dintre brand și consumator. Astfel, se generează o experiență personalizată, strâns legată de valorile de bază ale companiei, prin crearea unei relații de lungă durată, dezirabil susținută și intensificată de-a lungul timpului.
Cuprins articol
Cum realizez engagement marketing?
Experiența brandului este memorabilă și de natură emoțională, livrată consumatorilor prin canale de marketing interactive, de la evenimente live la experiențe în mediul digital, rezonând cu clientul la un nivel personal. Aceasta este strâns legată de conceptul de transparență în marketing, o strategie de engagement prin includerea clientului într-un dialog social media în bloguri, facebook, twitter, comentarii în youtube despre produse, păreri despre calitățile lor.
Prin aceste tehnologii companiile se expun și asigură o transparență a produselor și serviciilor oferite, relevând calitățile bune și rele. Astfel, se construiește o relație trainincă, de încredere, între brand și consumatori.
“Tell me and I forget; teach me and I may remember; involve me and I will learn.” (Benjamin Franklin)
Este acel moment din viața unui brand când un consumator nu doar vede livrarea promisiunii brandului, dar o poate trăi și experimenta în modalități ce conduc la o apropiere dintre brand și consumator. Personalizând relația cu brandul respectiv se dezvoltă o atitudine pozitivă din partea clienților, ei simțind că opiniile lor contează și se ține cont de ele în mod direct.
Astfel, în timp, se naște o adevărată loialitate față de brand, ceea ce se traduce în creșterea notorietății companiei și implicit, creșterea vânzărilor precum și maximizarea profitului.
6 sfaturi pentru strategia de engagement marketing
1. Frecvența, lungimea și momentul postării sunt importante în crearea de engagement pe termen lung, fie că e vorba de facebook, bloguri, twitter. O relație se construiește și se menține de-a lungul timpului. Mai mult decât atât, contentul se cere a fi relevant și la obiect. Spre exemplu, când vorbim de facebook este recomandat ca postările să nu depășească 80 de caractere, pentru a asigura un reach cât mai mare.
2. Oferiți ceva clienților, pentru a-i răsplăti pentru fidelitatea față de brandul dvs. Focusul nu ar trebui să fie obținerea de like-uri, cel puțin nu într-un mod evident, ci mai degrabă construirea relației cu clienții și oferirea unei mize pe baza căreia să-și ia din timpul lor pentru a interacționa în social media. Acestea pot fi vouchere sau oferte, bilete la evenimente sau orice alt simbol prin care să le dovediți că implicarea lor este importantă pentru dvs.
3. Realizați concursuri cu dimensiune participativă pentru clienții/potențialii clienți. Implicați-i în crearea identității vizuale sau rebranding, rugați-i să vă trimită ideile lor pentru vizualul unui eveniment din viitorul apropiat sau a unei campanii de promovare.
4. Pentru offline, s-ar putea lansa o invitație de decorare a un spațiu fizic, unde brandul are punct de desfacere sau evenimente de promovare, cum au făcut cei de la Redds. Scopul este să lucrați împreună cu fanii pentru a construi caracteristicile unui brand de care să fie puternic atașați emoțional.
5. Lansați poll-uri sau întrebări deschise, pentru a fi atenți la dorințele consumatorilor, cu mențiunea de a adresa întrebările la sfârșitul postării. De la ‘ce noi arome v-ar plăcea să scoatem pe piață’? , ‘ce alte teme ați vrea să acoperim pe blog?’ la ‘Ce formații ați vrea să vedeți anul viitor pe scena festivalului?’, fanii simt că au un cuvânt de spus și că opinia lor contează cu adevărat.
6. Call to action-ul nu trebuie să lipsească. Specificați fanilor ce ați dori să obțineți de la ei și faceți realizarea acțiunii cât mai ușoară (spre exemplu, dacă vreți share la un articol, asigurați-vă că la începutul și sfârșitul lui există acel buton). Mai mult decât rugați-vă fanii să trimită poze, filmulețe, să realizeze acțiuni sau să promoveze mai departe brandul vostru, arătându-le mereu produsul final ce a ieșit din colaborarea cu ei.
Orice modalitate ați alege, este important ca în spatele ei să stea mereu valorile brandului în congruență cu strategia de marketing aplicată.
Studii de caz: strategii de engagement marketing de urmat
Un exemplu foarte bun de marketing experimental este al celor de la Ogilvy & Mather, realizat pentru Cape Town Tourism prin conceptul ‘Send your Facebook profile to Cape Town’. Clientul și-a dorit de la agenție o campanie online care să promoveze fața neașteptată a Cape Town, detaliile mici ce fac diferența, amprenta comunității, locații inedite și ascunse ce nu pot fi găsite pe Trip Advisor, Lonely Planet, Expepedia sau chiar Google.
Astfel, cei de la Ogilvy & Mather s-au gândit că nu pot trimite toți turiștii să experimenteze Cape Town, așa că au găsit o modallitate de a trimite profilele lor de facebook. Cei care-au participat în campania online au primit un sejur virtual, personalizat pentru fiecare în parte iar câțiva norocoși câștigători au avut ocazia de a-și experimenta la sfârșitul campaniei vacanța de pe profilul de facebook pe bune.
Sursă videoclip
Sony Music și-a invitat fanii să construiască împreună un videoclip, cerându-le să trimită fotografii cu ei de la festivaluri de muzică, prin intermediul apllicației Instagram. Ce-a ieșit?
Toate fotografiile trimise au fost incluse în videoclipul piesei celor de la The Vaccines – Wetsuit Instagram Video, care se finalizează cu mesajul “Thanks to the fans who made this video possible”(Mulțumim fanilor care au făcut posibilă realizarea acestui videoclip).
Rezultatul? 2,403,775 vizualizări pe youtube.
Voi ce alte campanii de engagement cunoașteți sau prin ce modalități ați putea aplica această strategie proiectului curent pe care lucrați?
sursa foto: dreamstime.com