12 reclame despre reciclare: exemple de marketing verde

Deoarece mi s-au părut interesante din punct de vedere al mesajului, al abordării de marketing şi al conceptului, am selectat câteva spoturi ale unor campanii de reciclare pe care vreau să le împărtăşesc cu tine.

Sper să îți placă exemplele ce le-am ales și dacă ai idei de alte reclame pe aceeași temă care merită incluse în această colecție, dă-mi de veste în secțiunea de comentarii de mai jos.

Cola „Recycling” Commercial – 1987

Pentru început te invit să ne facem încălzirea urmărind o reclamă din 1987.

Imaginile vorbesc de la sine.

Caracteristici ale campaniilor de promovare a reciclării

La o privire generică asupra campaniilor de marketing ale ultimilor ani, constatăm că numeroase campanii publicitare au în prim plan copiii. Motivul este simplu: prin încărcătura emoţională puternică, acestea urmăresc sensibilizarea publicului adult.

Dacă mergem mai departe şi restrângem sfera de activitate doar la campaniile de promovare a activităţilor de reciclare, mesajul implicit ar putea fi şi acela că educarea în vederea reciclării ar trebui să înceapă de la o vârstă fragedă tocmai pentru a le asigura generaţiilor următoare un viitor mai bun.

În altă ordine de idei, dacă ne concentrăm pe text, ca orice campanie ce îşi propune să educe sau să corecteze un tip de comportament, în campaniile de promovare a reciclării se utilizează verbe la viitor sau imperativ.

Cine a zis că reciclarea nu poate fi şi distractivă?

Cei care au realizat următorul spot au venit cu o abordare inedită. Nu ştiu care este părerea ta, dar eu găsesc reclama aceasta foarte catchy, dar şi eficientă în a arăta că nu este atât de greu să reciclezi pe cât poate părea la prima vedere.

Cum stau lucrurile în România în ce priveşte campaniile de marketing verde?

În România, campaniile de reciclare sunt relativ puţine sau nu au parte de o promovare prea mare. Spoturile și afişele de marketing verde nu ies de obicei în evidenţă, având un impact redus. Cu toate acestea, există şi câteva exemple care se detaşează prin modul de abordare al temei.

Campania „Reciclează pentru destresare”, la prima vedere, prin cuvintele şi prin spectrul de culori folosit, pare a instiga la violenţă sau cel puţin pare a descrie un mediu ostil. Mesajul implicit este însă unul optimist: de ce să nu redirecţionezi şi să converteşti energiile negative în ceva pozitiv?

Reciclarea îţi poate aduce un sentiment de bine şi te poate destresa.

marketing verde

marketing verde 2

marketing verde 3

Sursă: vforverde.ro

Exemplul Eco-Rom

De asemenea, mi-a atras atenţia următorul afiş de promovare realizat pentru Eco-Rom. Simplu, expresiv, cu un mesaj clar formulat. Dovada că se poate şi la noi. 🙂

eco rom afaceri verzi colecteaza selectiv

Sursă: colecteazaselectiv.ro

Reciclare cu pisici

Următorul afiş pare a fi creat special pentru iubitorii de pisici. 🙂 La mine cel puţin a avut succes, atrăgându-mi atenţia instant atunci când l-am văzut pentru prima dată în metrou.

Pisici la reciclare

Sursă: patruladereciclare.ro

Mai bine spunemi o poveste!

Orice marketer şi copywriter ştie că poveştile vând. În consecinţă, o campanie de success are la bază o poveste. Cei de la Keep America Beautiful au înţeles asta şi, prin schimbarea de paradigmă, au însufleţit obiectele care îşi cer dreptul la reciclare, şi prin aceasta, la o viaţă nouă.

keep-america-beautiful-hed-2013

Sursa: adweek.com

Campanii de reciclare a obiectelor din plastic

Spoturile următoare, care fac parte din campania de promovare a unei societăţi curate a celor de la Keep America Beautiful, spun o poveste frumoasă, în care se vorbeşte despre dorinţa de a depăşi condiţia actuală, o poveste ce îi targetează atât pe cei mari cât şi pe cei mici şi care nu are cum să nu rămână în minte.

Povestea  celor două spoturi se construieşte în jurul noţiunii de autodepăşire şi vorbeşte despre şansa la o viaţă mai bună prin reciclare – un recipient de plastic refuză să se împace cu statutul său de simplă sticlă şi îţi vede visul împlinit prin reciclare.

Campanii de reciclare a electronicelor şi a electrocasnicelor

Viteza de dezvoltare a tehnologiei nu încetează sa ne uimească iar piaţa de reciclare a electronicelor şi a electrocasnicelor are un potenţial uriaş.

De aceea, am considerat că şi reclama următoare merită inclusă pe lista noastră. Unde mai pui că un astfel de spot a fost realizat în 2008, cu minime costuri de producţie.

Informarea, principalul scop al campaniilor de promovare a reciclării

Recunosc că următoarea reclamă pe care am păstrat-o pentru final m-a pus serios pe gânduri. Nu îmi imaginam că un gest atât de mic cum ar fi reciclarea unor sticle poate să aibă un impact pozitiv atât de mare.

Argumentată, documentată şi creativă, o astfel de reclamă mi-aş dori să văd mai des şi la noi în România. Poate prin astfel de mesaje vom deveni cu toţii conştienţi de importanţa reciclării şi nu ne vom mai limita doar la vorbe.

Tu ce alte exemple de campanii de promovare a reciclării – marketing verde – mai cunoști?

Loredana Buru

Sunt absolventă a Facultății de Limbi Străine din cadrul Universității București și a unui master de Strategii Comunicaționale Interculturale în Europa în cadrul aceleiași facultăți. Lucrez de 6 ani în domeniul achizițiilor și sunt pasionată de literatură, călătorii și de marketing.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock