De vorba cu Andreea Burlacu, PR Magician

Astăzi îți propunem o călătorie în spatele cortinei în cadrul FRIENDS \ TBWA, unde stăm de vorbă cu un om de comunicare, PR Magician și blogger cu pasiune pentru scris. 

Te invităm să faci cunoștință cu Andreea Burlacu și să descoperim împreună unde se trasează granița dintre PR și crearea de conținut în online.

Să începem!

Când și cum ți-ai descoperit pasiunea pentru crearea de conținut?

Prin clasa a II-a cand mi-am descoperit si pasiunea pentru citit. 🙂

Exagerez, bineinteles, dar imi aduc aminte cu drag cat de mult ma fascinau comparatiile plastice si metaforele lui Blaga. Si, ca orice copil, cred, aveam tendinta de a construi lucruri mimetic. Ca atare mi-am facut un caiet de „expresii frumoase”  pe care sa le utilizez in compuneri.

Pare stupid, dar m-a ajutat sa citesc mult si sa inteleg si mai mult. Mai ales despre plagiat. :))

Te așteptăm la următorul nostru curs!

4-5 noiembrie, București: Curs de Inițiere în Email Marketing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

18-19 noiembrie, Cluj-Napoca: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

Apoi au inceput olimpiadele la romana printr-a VII-a si temele lui frate-miu, asa ca am tot scris.

Continutul foto-video a aparut mult mai tarziu, prin facultate, dar daca a intrat mai tarziu in viata mea, nu inseamna ca e mai putin important.

Cum a început pentru tine aventura comunicării și a publicității?

Putin din intamplare, putin voit. Am ajuns sa lucrez intr-o agentie de publicitate prin anul 2 de facultate, dupa ce am lucrat in asigurari si in timp ce eram la munca de jos intr-o campanie electorala.

Studiam stiinte politice si tot timpul mi s-a parut uber cool sa fii omul din umbra ce consiliaza, inspira, comunica.

Si iata ca de atunci am ramas in bransa. Sa tot fie vreo 8 ani de atunci.

Care sunt atribuțiile unui PR Manager într-o agenție? Ce activități fac parte din agenda sa de zi cu zi?

Depinde foarte mult de mediul in care lucreza, de marimea agentiei. De principiu se ocupa de coordonarea oamenilor din departament, de strategie si media relations si intervine pe oriunde e nevoie. Mai scrii si un comunicat, mai un interviu, mai corectezi un text, eu una nu am jena in a face lucrurile de baza.

Ma mentin in forma. 🙂

Știu că în munca ta de zi cu zi trebuie să creezi conținut destul de mult dar și să vii cu idei noi, care apoi pot fi transpuse în acțiuni sau campanii. Cum îți găsești inspirația? Cât timp dedici cercetării, cât timp strategiei și cât timp creației?

O intrebare buna si destul de des intalnita. Intr-adevar, ideile bune nu vin asteptand sa te loveasca un mar in cap, dar nici nu trebuie sa te panichezi ca exista un sac limitat cu idei geniale.

Nu am o reteta si nici nu-mi planific timpul foarte minutios in acest sens. Fac research atat cat este nevoie, pana inteleg foarte bine business-ul clientului, nevoia lui, cerinta lui. Bineinteles ca apare si presiunea deadline-ului si nu am mereu atat timp pe cat mi-as dori, dar nu neglijez niciodata cercetarea. Daca iti faci temele bine, strategia curge fluent ca o concluzie clara a ceea ce-ai cercetat, iar implementarea vine si mai usor.

Daca vorbim de research in general, am minutele de dimineata si cele de seara in care citesc ce se mai intampla in lume, in tara, in industrie si cele de peste zi in care ma mai delectez cu info din sfera mea de interes, arta si alte nebunii.

La conferința „Femei în Afaceri”
La conferința „Femei în Afaceri”

În online se vorbește foarte mult de conținut și de importanța lui pe termen lung, însă, în același timp, clienții așteaptă rezultate pe termen scurt, la nivel de vânzări. Cum să îi împăcăm pe acești clienți cu ideea că prin conținut, rezultatele nu vin peste noapte?

Cred ca orice client caruia ii explici nevoile lui de comunicare (in cazul in care nu le stie) si solutiile gasite strategic, nu de amorul artei, va intelege si importanta unui plan pe termen lung.

Iar in privinta rezultatelor, depinde mult ce ai de gand sa faci. Exista si tactici pentru termen scurt cu rezultate pe masura. Important e sa nu uiti de continuitate si consecventa si sa ai si long term activities.

Care este campania ta de PR all-time-favorite? Poate fi din România sau la nivel internațional.

Asta e greu de stabilit, sunt multe foarte bune. Unele imi sunt dragi datorita brandurilor curajoase ce le-au facut, altele pur si simplu pentru ce mi-au transmis.

Daca e sa fac o categorisire, trebuie sa spun intai ca pentru mine campaniile se impart in cele de strategie pe termen lung, cu o multime de tactici, activari si mecanici si cele cu stunt-uri puternice care atrag toata atentia publica asupra lor.

Daca mergem pe aceasta impartire, am 2 preferate: blair witch project (si pentru ca e printre primele filme a carui lansare s-a intamplat in primul rand online) si, of course, campania prezidentiala a lui Obama.

Cât de importantă este activitatea de PR pentru o companie mică sau medie? Știu că activitatea poate fi mai redusă, însă în ce ar consta ea?

Cat de important este pentru tine sa vorbesti? Dar sa-ti faci prieteni? Stiu, poti sa vietuiesti fara oricare dintre astea, dar parca e mai bine cand le ai, nu? 🙂 cam asa e cu PR-ul:)

Activitatea se decide impreuna cu reprezentantii companiei in functie de nevoi, buget, posibilitati. Poti face lucruri minunate chiar daca nu esti Coca Cola.

Andreea în juriul concursului „Super Scrieri”
Andreea în juriul concursului „Super Scrieri”

Știu că tu deții și un blog și ai fost implicată într-o serie de campanii de bloggeri. Unde se trasează limita dintre blogging și PR?

Limita e acolo unde e bunul simt. Nu exista limita clara, nu’s doua lucruri pe care le experiementez toatal separat. De multe ori m-a ajutat faptul ca sunt in ambele tabere caci am inteles mult mai bine cerintele si nevoile existente de ambele parti. Sunt si momente in care o eticheta sau alta iti poate aduce dezavantaje, insa imi asum foarte clar ce sunt: in primul rand om de comunicare, intotdeauna a fost intai PR-ul.

Blogging-ul a aparut ca o nevoie de a scrie mai mult, mai bine, ca o terapie, niciodata ca business. Si ma bucur ca le pot imbina pe amandoua.

Poate e o întrebare stupidă dar… de ce procentul femeilor în PR este cu mult mai mare decât cel al bărbaților? 🙂

E o intrebare foarte buna. Si eu ma intreb. Cred ca este un soi de misunderstanding la inceput, cand iti alegi meseria. Poate daca ar exista mai multe cursuri de orientare profesionala in liceu, copiii ar intelege mai lesne ce e sau ce nu e pentru ei. Mi se pare ca-i un soi de discriminare pozitiva. E prea misto meseria asta si ca atare incercam sa tinem barbatii deoparte :))))

Ce sfaturi ai da unei persoane care ar vrea să ocupe poziția ta?

Uf, eu dau sfaturi foarte rar spre deloc. Cred ca fiecare stie cel mai bine ce are nevoie si ce are de facut. Imi permit sa dau sfaturi doar legate de comunicare, de branding, de pozitionare.

Dar, sa revenim. I-as spune sa aiba rabdare. Daca n-o are, sa o invete, s-o construiasca, s-o creeze. Si sa gandeasca de 10 ori inainte de a vorbi/scrie/filma/posta ceva. Intelepciune inainte de toate. 🙂

Party FRIENDS / TBWA
Party FRIENDS / TBWA

Un mesaj pentru cititorii Romanian Copywriter? 🙂

As vrea sa va cunosc, sa inteleg mai bine cui ma adresez, cine mai e interesat de copywriting in zilele astea, de ce, care sunt celelalte interese ale voastre, cati ani aveti.

Ce ziceti, imi scrieti la andreea.burlacu@friends-tbwa.ro? 🙂 Multumesc.

Cătălin Ionașcu

Cătălin Ionașcu este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondator al blogului și agenției Romanian Copywriter, în cadrul căreia este Content Writer. În mod frecvent, susține cursuri de Content & Copywriting. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!