5 campanii memorabile din istoria publicitatii

Pentru că există unele campanii care te fac sa te iei cu mâinile de cap şi să te întrebi cu indignare ce a vrut să spună “poetul”… Pentru că în ziua de azi uneori contează mai mult să ţipi decât să te faci ascultat şi pentru că în advertising există câteva repere pe care orice aspirant la un job în agenţie ar trebui să le cunoască, m-am gândit să vă amintesc 5 campanii din istoria publicitatii care au trecut proba timpului.

N-am să vă pun să alegeți preferata. Ştiu… e teribil de greu!

1. Volkswagen, “Think small”

Pe principul “Când toţi fac ZIG, tu trebuie să faci ZAG!”, în anii ’50 Volkswagen a reuşit să-i facă pe americanii îndrăgostiţi de maşinile mari, luxoase, declaraţii de statut, să iubească o maşină urâţică şi… nemțească, prin ceea ce Advertising Age a numit „Cea mai bună campanie de publicitate a secolului XX”.

Pe scurt: în timp ce ceilalţi mergeau pe ideea de lux, Helmut Krone şi Julian Koenig (DDB) au mizat pe simplitate şi sinceritate pentru celebra Volkswagen Beetle. Printurile ne vorbesc, culmea, despre cum Volkswagen Beetle nu doar că nu este maşina ideala, dar este chiar opusul acesteia.

Şi, ghici ce, tocmai acesta este punctul său forte!

Te așteptăm la următorul nostru curs!

4-5 noiembrie, București: Curs de Inițiere în Email Marketing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

18-19 noiembrie, Cluj-Napoca: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

Sursa imagine

2. Apple, “1984”

În vremea în care un computer personal era ceva aproape SF, Apple a dorit să democratizeze tehnologia şi astfel a luat naştere spotul “1984” pentru lansarea Macintosh care concura, “în culise”, cu o altă variantă numită “Manuals”, afişând un IBM XT cu un maldăr de manuale de utilizare şi un Macintosh cu o simplă cărticică de instrucţiuni.

În ciuda reticenţei conducerii Apple cu privire la ideea lui Steven Hayden si a lui Brent Thomas bazată pe romanul capodoperă al lui George Orwell, “ 1984”, spotul a fost difuzat în timpul SuperBowl XVII. Restul… e istorie.

3. Nike, “Just Do It”

În 1988, în cadrul unei întalniri dintre reprezentaţii Nike si agenţia Wielden and Kennedy, Dan Weiden, co-fondatorul agenţiei, a spus admirativ “You Nike guys, you just do it”. Astfel s-a născut sloganul  “Just Do It”, care a reuşit să cuprindă perfect, în doar 3 cuvinte, întreaga cultură și personalitate a brandului Nike şi să transforme o simplă pereche de pantofi sport…  într-un stil de viaţă.

Astfel, Nike a reuşit să lase mult în urma principalul său competitor – Reebok -, bazandu-se şi pe “isteria” legată de jogging si de fitness din acei ani,  dar şi să includă în publicul său ţintă (format până atunci doar din consumatori de sex masculin, cu vârste cuprinse între 18 si 40 ani) femei şi adolescenţi.

Ingredientele cheie? Determinare, pasiune, umor, un endorsement puternic (nume precum Michael Jordan, Bo Jackson sau John McEnroe) şi acel impuls oferit consumatorilor pentru a-şi depăşi limitele. Just do it! Mai este nevoie, oare, de o semnătură?

4. Marlboro, Marlboro Man

Ştiu că acum pare puţin plauzibil, insă Marlboro a fost iniţial un brand destinat publicului feminin şi a fost introdus în anii ‘20 ca fiind “Mild as May”, iar posterele afişau o mână feminină întinzându-se după o ţigară.

În anii ’50, când ţigările cu filtru erau văzute ca pe ceva feminin, loialitatea faţă de un brand de ţigări era extrem de mare, companiile vorbeau despre tehnologia şi beneficiile pentru sănătate oferite de filtru, iar piaţa era împărţită între câţiva mari jucători (Camel, Lucky Strike şi Chesterfield). Leo Burnett a adoptat o strategie complet diferită pentru relansarea Marlboro: a evitat chestiunile de natură medicală (pentru a nu accentua pericolul ţigărilor la adresa sănătăţii) şi a creat un adevărat icon, un simbol al masculinităţii, un personaj care trăieşte acea viață ideală la care noi ceilalţi doar visăm. Marlboro a creat bărbatul ideal.

Puternic, liber, independent, dur, aventurier… acesta este bărbatul Marlboro. Iar pentru a fi ca el… e cazul să-ţi aprinzi o ţigară.

5. Absolut Vodka

Originea suedeza, preţul ridicat si lipsa notorietăţii reprezentau puncte slabe  ale brandului Absolut pe o piaţă extrem de competitivă, dominată de nume ruseşti. Iar peste toate acestea se mai adauga o slăbiciune majoră – sticla uraţică, banală – care a fost transformată, prin cea mai lungă campanie publicitară care a “rulat” 25 ani şi a cuprins peste 1500 de printuri, în definiţia brandului.

Iată puterea ABSOLUTă a simplităţii.

 

Sursa imagine

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook:

Adina Paris

Adina este absolventă a masteratului Consultanță și Expertiză în Publicitate, Universitatea București.

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!