Mi-au plăcut dintotdeauna poveștile adevărate și spuse într-o manieră sinceră, ale oamenilor de succes. Mi-au plăcut poveștile celor care au reușit să obțină ceva din nimic, îmbinând abilitățile cu ambițiile și văzând lumea ca pe un câmp infinit de posibilități.
Am avut plăcerea să citesc zilele trecute cartea „Ce mi-a șoptit o vrăbiuță. Confesiunile unei minți creative”, autobiografia lui Biz Stone, cofondator Twitter. Nu mi se întâmplă asta des, dar am simțit că e genul de carte pe care nu o pot lăsa din mână. Chiar și atunci când am făcut o pauză din lectură, gândurile mele erau tot la acțiunea din carte și la ce se va întâmpla în continuare. Am fost pur și simplu captivat.
Când am descoperit această carte mă așteptam să conțină o simplă poveste de succes, la fel ca multe altele pe care le-am mai citit, o poveste care să nu îmi ofere secretele din culisele unei afaceri de renume și care să nu îmi împărtășească greutățile prin care trece un om ca să obțină succesul care l-a făcut celebru. Pe parcursul lecturii, am aflat că am avut așteptări total greșite.
Cuprins articol
Mai mult decât o poveste de succes
Biz Stone ne vorbește pe un ton simplu, sincer și amical, îmbinând dialogul cu povestirea și cu umorul de care nu se lipsește niciodată, nici măcar în momente dificile.
Cartea ne poartă prin viața autorului, încă din momentul în care era adolescent și a reușit să înființeze echipa de lacrosse a liceului, până în momentul în care ajunge un om de afaceri renumit, părăsind Twitter și înființând o nouă afacere, Jelly Industries.
Citind această carte, nu doar vei cunoaște detaliile din spatele înființării unei afaceri de anvergură internațională, precum Twitter, ci vei și învăța câteva lecții de bază care te vor ajuta să devii un specialist sau un antreprenor de renume.
În continuare îți voi spune care sunt cele mai importante lecții pe care le vei descoperi, prin exemple și povești interesante, în această carte:
Lecția 1: oportunitățile pot fi fabricate
Lumea e un câmp infinit de oportunități. Tot ce trebuie să faci este să știi ce îți dorești și să cauți oportunitatea potrivită pentru tine. Biz Stone s-a născut și a crescut într-un mediu care îi limita oportunitățile, însă, încă din liceu, a început să și le fabrice singur. Nu exista o echipă de sport în care să se poată integra; de aceea, a înființat echipa de lacrosse a liceului și a devenit căpitanul ei. Nu avea timp să se ocupe în timpul liber și de jobul part time, și de temele pentru acasă și de echipa de sport. De aceea, și-a convins profesorii că temele pot fi făcute la școală, pentru o mai bună aprofundare a materiei.
Aceste simple exemple confirmă prima lecție din experiența lui Biz.
Lecția 2: nu gândi linear!
O gândire lineară te poate face să funcționezi ca pe bandă rulantă, ca un robot care își duce existența în fiecare zi făcând același lucru. Te poate face să intri într-o rutină din care cu greu mai poți ieși.
Fă mereu schimbări în viața ta și gândește… multidimensional. Fii deschis la idei noi, locuri noi, oameni noi, oportunități noi.
Lecția 3: creativitatea este inepuizabilă
Nu există persoană non-creativă, există doar persoane care își folosesc într-o mică măsură această abilitate. Creativitatea apare atunci când există constrângeri și nu primești ajutor extern. De exemplu, Twitter este destinat oamenilor creativi care vor să comunice într-un mod diferit: fiecare tweet se limitează la 140 de caractere.
Steven Spielberg, atunci când regiza celebrul film Jaws, a dorit să construiască un rechin uriaș mecanic și să filmeze îndeaproape scene sângeroase când rechinul atacă personajele. Totuși, această cerere nu a fost aprobată pentru că nu era buget suficient. De aceea, a găsit o soluție mai ieftină: a filmat din perspectiva rechinului, când atacă pe sub apă, pe sub picioarele înotătorilor. Aceste scene sunt mult mai captivante și, însoțite de o coloană sonoră potrivită, au rămas în istoria cinematografiei.
Așadar, bucură-te când ești constrâns, pentru că atunci îți dai seama cât de creativ ești de fapt!
Lecția 4: a pune întrebări nu costă nimic
Biz Stone avea obiceiul, încă din copilărie, să discute cu cât mai multe persoane și să le adreseze cât mai multe întrebări. De cele mai multe ori avea ocazia să afle povești interesante care să îl inspire și să îl ajute în ceea ce face. Așa a reușit să își cunoască viitorul partener de afaceri, Evan Williams, alături de care lucrează și în prezent.
Nu te costă nimic să pui întrebări și să discuți cu persoane care te-ar putea ajuta. În special în zilele noastre, când ai la câteva click-uri distanță, aproape orice adresă de email îți dorești.
Lecția 5: succesul se obține prin empatie
Biz a avut întotdeauna o atitudine binevoitoare cu toată lumea. Ajuta pe oricine apela la el, pentru că așa funcționa el mai bine și așa consideră că poate funcționa societatea mai bine: dacă oamenii se ajută între ei. Twitter este o modalitate prin care a încercat să ajute omenirea să comunice inteligent, rapid și în orice situație.
Astfel, având această gândire bine întipărită în cultura sa organizațională, Twitter a fost alături de omenire în momente dificile: în timpul revoltelor din Egipt, în timpul revoluției din Republica Moldova, în timpul atacurilor din Iran și chiar în cazul cutremurelor și a altor dezastre naturale. Astfel, oamenii au aflat informația cu mult timp înaintea presei sau chiar, în unele cazuri, în lipsa presei.
Succesul se obține dacă prin afacerea ta dorești să ajuți alți oameni. Este un mod de gândire simplu, dar de mare efect pentru Twitter și orice altă afacere care a ajuns, dintr-un grup de tineri entuziasmați aflați într-un garaj, într-un brand de renume mondial.
Mă bucur că am avut ocazia să citesc autobiografia lui Biz Stone; am avut multe de învățat din această carte. Dacă ești interesat și tu să o citești, o poți comanda online de pe libris.ro.