Adevăr vorbeau cei de la Avis în campania din 1962:
Avis is only No. 2 in rent a cars. So why go with us? We try harder
(„Avis este doar numărul 2 în închirierea mașinilor. De ce să ne alegi pe noi? Pentru că muncim mai mult”)
Trebuie să recunoaştem că, într-adevăr, cei care respiră liderilor în ceafă, muncesc mult pentru a-i întrece.
Ei bine, nici cei din fruntea clasamentului nu stau fără treabă. Muncesc și ei pentru a se menține pe piedestal, pentru că, până la urmă, să fii primul e prestigios, dar şi istovitor. Acum, însă, apare întrebarea: câtă lume își amintește numele brandurilor care urmează liderii? Hmmm… complicat, nu?
În 1962 cei de la Avis au făcut un lucru revoluționar; s-au poziționat în mintea clienților, mizând pe un adevăr. Şi dacă e să judecăm obiectiv, fiind numărul 2 nu riști prea mult. Până la urmă, nu prea ai ce pierde. Liderii, însă, sunt criticați dur pentru orice pas, bun sau rău. Liderii nu sunt iertați din motivul că „ești primul și lumea a avut încredere în tine”.
Vorbind fie despre branduri, personalități, produse sau orice altceva, trebuie să recunoaștem că e o muncă grea să ajungi lider. Și mai complicat, însă, este să-ți menții poziția. Cred că exemplele brandurilor de mai jos ilustrează, în cel mai bun mod, cât te costă să fii numărul 1.
Cuprins articol
Să fii primul înseamnă să înveți din greșeli.
Din păcate, nu doar din greșelile altora.
Harley Davidson, renumitul producător american de motociclete, a comis o greșeală care l-a costat mult, inclusiv încrederea și recunoștința fanilor din toată lumea. La începutul anilor ’90, acesta scoate pe piață biciclete și accesorii sub același nume de brand (șepci, tricouri, mănuși etc). Lumea a fost încântată: să ai o bicicletă Harley Davidson la 16 ani însemna să fii cel mai cool din cartier.
În continuarea extensiei de brand, producătorul, însă, exagerează câțiva ani mai târziu. Parfumul cu numele Harley Davidson nu a stârnit interesul nimănui.
Din contră, fanii nu mai regăseau în acest produs asocierea cu masculinitatea, autenticitatea, libertatea și forța – renumitele valori ale brandului. Din cauza criticilor, produsul a fost scos de pe piață.
Să fii primul înseamnă să vii mereu cu ceva nou.
Mac, iPhone, iPad, iPod. Produsele Apple sunt scumpe, dar râvnite de fiecare pământean, pentru că, indubitabil, merită toţi banii. Cei de la Apple nu stau o secundă fără treabă, dovadă acestui fapt sunt modelele de iPhone scoase pe piață unul după altul.
Dedicația și grija pentru produsul finit până la detalii sunt secretul succesului lor. iPhone, iPhone 2G, iPhone 3G, iPhone 3GS, iPhone 4, iPhone 4S, iPhone 5, iPhone 5S, iPhone 5C, iPhone 6 și iPhone 6 Plus – cam aceasta e evoluția iPhone-ului din 2007 până în prezent. Cu fiecare model nou utilizatorul capătă tot mai multe facilități. Îți mai vine să crezi să primul iPhone avea un ecran de doar 3,5 inci?
Să fii primul înseamnă să investești bani grei.
Putem doar să presupunem câte milioane cheltuiește anual o companie-gigant pentru a se menține pe piață. Sunt niște cifre colosale. Doar din datele oficiale, Coca-Cola, de exemplu, a cheltuit în 2013 suma de 22 milioane de euro pentru o nouă linie de îmbuteliere din România. Pentru reciclarea PET-urilor, în 2012, filiala franceză a aceleiași companii a investit 6,5 milioane de euro.
Bineînțeles, putem argumenta că veniturile sunt mult mai mari și merită investițiile, dar, dacă adăugăm la toate cheltuielile industriale (în cazul Coca-Cola, de exemplu) sumele achitate pentru cercetări sociologice, testări de laborator al noilor produse, promovare, campanii CSR şi alte activităţi ce nu au legătură directă cu producţia băuturilor răcoritoare, ajungem la o factură de toată frumuseţea.
Ceea ce vreau să spun în baza exemplului Coca-Cola este că un lider îşi răsplăteşte clienţii nu doar prin calitatea produselor. Grija faţă de societate, organizarea evenimentelor educative, sportive sau muzicale presupun investiţii materiale serioase, dar în acelaşi timp, necesare pentru menţinerea relaţiilor de încredere cu consumatorii şi simpatizanţii brandului.
Să fii primul înseamnă să-ți prețuiești angajații.
Acum câţiva ani, imaginile reprezentând interiorul sediilor Google din diverse ţări au impresionat o lume întreagă. Nu e de mirare că au fost şi sunt Nr. 1 pe piaţă.
Totul se datorează adevărului pe care managementul Google l-a descoperit la timp: angajaţii reprezintă motorul organizaţiei. De creierul, trăirile şi dispoziţia acestora depinde viitorul tău, ca angajator. De aceea, nu poţi lăsa la voia întâmplării relaţia cu aceştia.
E dovedit statistic că oamenii îşi petrec mai mult de jumătate de viaţă la locul de muncă şi acest lucru nu poate să nu-i afecteze. Un mediu motivant, atât material, cât şi moral pentru angajaţii tăi este garantul succesului vostru comun.
Angajaţii Google, de exemplu, au parte de bucătării spaţioase, locuri de meditaţie, spaţii destinate odihnei şi săli de şedinţă ce amintesc cadrele unui film SF. Mai mult, în sediile companiei se întâlnesc şi lucruri mai puţin neobişnuite pentru un oficiu: bărci, maşini, instrumente muzicale şi chiar escale pe pereţi.
Să fii primul înseamnă să-ți asculți clienții.
În prezent, când tehnologiile moderne propun o varietate de modalităţi prin care consumatorul poate lua legătura cu o companie sau alta, nu ai nicio scuză în momentul în care pur şi simplu ignori plângerea sau rugămintea omului.
Clientul dezamăgit niciodată nu va reveni la cel care i-a înşelat aşteptările. Acest lucru este bine cunoscut liderilor, de aceea, companiile cu renume au departamente întregi dedicate griji faţă de clienţi.
De exemplu, reprezentanţii Lexus trimit tehnicieni şi mecanici la locuinţele clienţilor atunci când aceştia întâmpină probleme tehnice cu maşina. Mai mult, în cazul unui model Lexus ES 350 care a avut probleme din fabricaţie, cumpărătorii acestuia au fost invitaţi la sediul companiei unde li s-a oferit, în loc, o maşină nouă, mai exact, ultimul model de Lexus, fără plăţi suplimentare sau condiţii speciale.
A fi lider nu e lucru simplu. Şi s-ar părea ciudat, cum astfel de giganţi cu mii de angajaţi în toată lumea se menţin pe poziţii. Atenţia la detalii e răspunsul, plus multă pasiune pentru ceea ce faci.