Sunt sigur că ați auzit, ca și copywriteri sau creativi într-o agenție, cuvinte îmbibate în sarcasm sau ironie și aruncate în glumă, cuvinte de genul:
“El e copywriter. Nu lucrează nimic.”
Sau:
“E plătit să stea degeaba.”
Sau:
“Ea e graficiana noastră, desenează toată ziua.”
Oricât de flatat m-aș simți să aud în fiecare zi că pot să-mi fac treaba fără să mișc un deget, acest lucru, la un moment dat, devine epuizant și frustrant.
Am ajuns să mă întreb dacă nu stă treaba chiar așa. Pentru că uneori, dacă mă privesc din exterior, am impresia că nu fac decât să sar de pe Facebook pe vreun blog, de pe wiki pe Youtube, de pe Pinterest pe ceva site cu articole, din când în când notând câte o propoziție sau un gând pe un colț de hârtie.
Astfel că, în mod pur subiectiv, m-am decis să iau 4 “mituri” despre creativi și să le verific prin ochiul experienței proprii, dacă se confirmă sau dimpotrivă.
Cuprins articol
1. Creativii își irosesc creativitatea
Se zvonește cum că îți poți irosi creativitatea pe lucruri triviale. Iar atunci când ai nevoie de ea și trebuie să vii cu acea sclipire, ea nu mai este, pentru că ți-ai folosit geniul creator lăsând comentarii pe Facebook.
Am o singură întrebare? Cum explicați ideile care vin sub duș?
Din punctul meu de vedere creativitatea nu se poate epuiza. Cu cât te folosești mai mult de ea, cu atât ai mai multă parte de ea.
Myth busted!
2. Creativii lucrează doar cât să nu li se poată reproșa că nu au lucrat
Privesc în stânga și în dreapta. Nu este nimeni la birou. De ce mai scriu articolul acesta dacă nu e nimeni să mă vadă că lucrez?
Pentru că unele lucruri le fac din plăcere, iar pe altele le evit din plăcere.
Sunt proiecte care prin natura lor te invită să le lași pe mâine. Iar procrastinarea este rudă de sânge cu copywriterul.
Mă cunosc prea bine. Și vă cunosc și pe voi. Sunt zile în care scrieți un copy doar pentru a astupa gura directorului de creație sau a project managerului chiar dacă știți că e făcut de mântuială. Să vă fie rușine! :))
Myth confirmed.
3. În agenții lucrează oameni săriți de pe fix
De la început trebuie să spun da. Agențiile de publicitate, buticurile de advertising, studiourile de grafică, toate sunt înțesate de oameni nebuni. Termenul “politically correct” utilizat în aceste agenții este de “persoane creative”.
Ce persoană în toate mințile s-ar fi gândit să creeze ca focus central al unui brand de ciocolată o vacă mov? Sau ce om cu mintea la cap ar fi gândit o reclamă ca cea de la Old Spice, The Man Your Man Could Smell Like? Ad-urile la Skittles? Taste de rainbow? Pe bune? Budweiser – reclama cu broaștele de la SuperBowl. Volkswagen, cu micul Darth Vader. Doar cineva care depășește convenționalul, căruia îi place să iasă din tipare poate veni cu o astfel de campanie.
Cei care lucrați în agenții uitați-vă în jur la cei cu care lucrați. Sunt niște oameni minunați. Dar sunt nebuni. Și e perfect așa.
Copywriterii, art directorii, directorii de creație au ceva în comun: iubesc să exploreze imaginația. Lumea pentru ei nu este limitată. Iar vestea bună din toate astea e că nu trebuie să fii nebun să lucrezi într-o agenție de publicitate, lucrul acesta se poate învăța.
Myth confirmed.
4. Programul de lucru nu se termină la 6
Ora 6 este o oră atât de fluidă, de schimbătoare. Poate cu ușurință să se dea peste cap și să se transforme în 9. Chiar 9 dimineața dacă se încăpățânează.
Proiectele curg ca vinul rubiniu în cupele de aur la mesele cezarilor din vechime, machetele trebuie finalizate, verificate și trimise în tipar pentru a doua zi, iar deadline-urile se furișează peste tine ca Blitzkrieg-ul.
Ora 6 este ora la care te întorci din cea de-a doua pauză de masă. Ora la care administrativul pleacă acasă, iar departamentul de creație își începe efectiv munca, pentru că restul zilei s-a pierdut printre pagini de social media, best vines și videouri cu pisici.
Myth confirmed.
Pentru voi, care din miturile de mai sus sunt adevărate?