Modelul SIT in advertising / Cum sa faci ordine in mintea creativilor

Orice creativ are nevoie de un pic de ajutor, chiar dacă nu îi place să recunoască asta. Systematic Inventive Thinking este o companie din Tel Aviv specializată în consultanță în managementul inovării. Aceasta a dezvoltat unul dintre cele mai utilizate modele din advertising, un sistem de generare a ideilor creative bazat pe anumite pattern-uri comune.

Modelul SIT (Systematic Inventive Thinking) este aplicat cu succes de numeroase agenții de publicitate, atât internaționale, cât și românești – Leo Burnett, Ogilvy, Saatchi&Saatchi, McCann Erikson, 23 Communication Ideas, Grafitti BBDO, etc.

Mai jos sunt descrise fiecare dintre cele 7 pattern-uri care pot fi folosite pentru conceperea reclamei, fiecare cu câte un exemplu relevant:

1. Alternativa absurdă

În loc să se prezinte beneficiile produsului promovat, se oferă o alternativă absurdă (evident inferioară) pe care clientul o poate alege. Astfel el poate să compare cele două variante, produsul prezentat fiind net superior.

Dacă nu dorești să folosești Air Wick cu senzor de mișcare, poți mirosi florile din vază oricând se deschide ușa. Doar că de fiecare dată vor fi în altă vază…

Sursă foto

Te așteptăm la următorul nostru curs!

4-5 noiembrie, București: Curs de Inițiere în Email Marketing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

18-19 noiembrie, Cluj-Napoca: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

2. Consecință extremă

Reclama prezintă o exagerare a consecințelor folosirii produsului – într-un sens pozitiv sau negativ – caracteristica principală a conceptului creativ fiind de cele mai multe ori umorul.

Efectul Axe este atât de puternic încât nici măcar călugărițele nu pot rezista tentației. Așa că încearcă să o evite…

Sursă foto

3. Inversiune

Acest pattern este opusul Consecinței extreme și se axează pe prezentarea exagerată a consecințelor nefolosirii produsului promovat.

Când nu folosești Listermint, oamenii preferă să stea la distanță.

Sursă foto

4. Unificarea

Prin unificare, reclama folosește un element din mediul extern, pentru a se evidenția mesajul propus.

Wolf Hot Sauce este atât de hot încât poți sufla aer fierbinte după ce îl guști.

Sursă foto

5. Metaforă

Reclamele care folosesc metafore sunt mai rar întâlnite, însă asta nu înseamnă că sunt mai puțin eficiente. Folosind acest tip de pattern, produsul este asociat cu un simbol relevant prin care se face legătura cu mesajul reclamei.

Salvabebe este o asociație al cărei scop este să crească nivelul de conștientizare al mamelor care nu doresc să păstreze copiii după naștere.

Sursă foto

6. Activare

Reclamele care folosesc activarea invită privitorul să interacționeze cu ea, pentru o altfel de experiență. În acest caz, gradul de memorabilitate și impact crește considerabil.

Pentru a vedea efectul Wonderbra, cititorul revistei trebuie să strângă cele două pagini cu șnurul cu care acestea sunt prevăzute.

Sursă imagine

7. Reducere

Se elimină un element important al reclamei, pentru ca cel care o privește să facă singur legătura dintre mesaj și elementul lipsă.

Pentru a-i impulsona pe oameni să economisească apa, Denver Waters folosește pentru acest outdoor doar strictul necesar – fontul și electricitatea.

Sursă imagine

Modelului SIT îi sunt aduse multe laude, însă și multe critici din partea oamenilor de publicitate. Deși este un instrument bun pentru agențiile care au un volum mare de muncă, acesta poate deveni un obstacol în calea originalității. Util pentru juniori și pentru cei care nu au o gândire structurată când vine vorba de elaborarea conceptelor creative, însă dăunător pentru cei care ar putea să gândească dincolo de aceste îngrădiri și nu o fac, din comoditate sau obișnuință.

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook:

Cătălina Mărușter

Cătălina este pasionată de PR și specialist Google Adwords.

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!