Mos Craciun – brand creat de Coca-Cola?

Anotimpul geros şi-a intrat în drepturi şi o dată cu el a adus şi magia sărbătorilor. Clinchete de zurgălăi, miros de ger şi vin fiert cu scorţişoară, câţiva fulgi de zăpadă rătăciţi, globuri strălucitoare, copii entuziasmaţi şi bineînţeles, Moş Crăciun.

Moș Crăciun face parte din sezonul de iarnă de peste o mie de ani, timp în care și-a construit un brand de neegalat. Dacă primele sale imagini ca brand variau, Moșul fiind îmbrăcat în haine verzi, roșii sau aurii, folosirea lui în spoturile Coca-Cola a dus la actuala sa identitate vizuală.

picture 1

Folosirea acestui personaj îndrăgit de copii de către Coca-Cola a început prin anii 1930, atunci când celebrul brand a încercat să-şi crească volumul de vânzări în sezonul de iarnă, sezon în care vânzările scădeau dramatic. Haddon Sundblom, ilustrator celebru este considerat a fi „părintele” lui Moş Crăciun, în sensul că acesta a început să-i contureze mult prea cunoscuta identitate vizuală. Se pare că acesta s-a inspirat din poemul autorului Clement Clark Moore scris în anul 1822,  „A Visit From St. Nicholas” (cunoscut sub numele de „‘Twas the Night Before Christmas”). Descrierea lui Moore a personajului St. Nick a dus la conturarea imaginii calde, plăcute, a lui Moş Crăciun pe care îl ştim şi noi astăzi. 

picture 2

Ulterior, de-a lungul anilor, mulţi au blamat brandul Coca-Cola de faptul că au folosit simbolul Crăciunului ca un mod de a-şi promova afacerea, un tertip de a asocia imaginea personajului cu elementele vizuale ale brandului, principala acuzaţie fiind utilizarea culorii roşie a vestimentaţiei personajului, culoare specifică brandului de răcoritoare. Această acuzaţie a fost una nefondată, deoarece imaginea lui Moş Crăciun îmbrăcat într-o tunică roşie a fost folosită înainte de schiţa ilustratorului Coca-Cola, Haddon Sundblom.

picture 3

Campaniile anuale de sărbători care folosesc imaginea lui Moş Crăciun conturată de Haddon Sundblom, Moş Crăciun care ţine sticle de Coca-Cola, care bea această băutură răcoritoare, care oferă sau primeşte Coca-Cola în dar, sau pur şi simplu se bucură de Coca-Cola, au devenit o trăsătură a Crăciunului şi au oferit brandului de răcoritoare cifra de vânzări dorită, în mare parte datorită faptului că prin folosirea acestui simbol, au atins cel mai mare segment de consumatori ai băuturilor răcoritoare, respectiv copii.

picture 4

Se poate spune prin urmare că brandul Coca-Cola a ajutat la cimentarea imaginii moderne a lui Moş Crăciun în conştiinţa colectivă, într-o eră înainte de apariţia televiziunii, înainte de folosirea culorilor în ziarele vremii, înainte de reclamele din presa scrisă, spoturilor radio-video, înainte de răspândirea billboard-urilor, într-o eră trecută în care nu exista Internet, Facebook sau Twitter.

Gigantul Coca-Cola a împrumutat trăsăturile legendare ale acestui simbol al sărbătorilor de iarnă şi le-a transmis mai departe generaţiilor viitoare, creând unul dintre cele mai valoroase branduri ale tuturor timpurilor.

Site-uri folosite pentru scrierea articolului: www.coca-colacompany.com, www.snopes.com

Ioana Ionescu

Ioana Ionescu, în prezent masterand la Sociologia consumului şi marketing din cadrul Facultăţii de Sociologie şi Asistenţă Socială, Universitatea Bucureşti. Interesată de tot ceea ce ţine de consumerism, cultura consumului, Social Media, marketing, branding, mediul online, copywriting, advertising, PR. Pe blog scrie articole personale, scrie despre ceea ce o pasionează din domeniul advertising-ului şi al marketing-ului, ia la mişto consumerismul şi prostia promovată de mass media. Promovează proiecte faine şi susţine ideile pe care le consideră reuşite. Detalii pe blogul personal.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock