Zilele acestea se pare că avem un endorser universal, și anume Mos Craciun in advertising.
Cum putem rezista în faţa unei căni de cafea fierbinte a cărei arome îl ademeneşte pe Moş Crăciun din drum, unor bomboane fine de ciocolată pe care, cu puţin noroc, le vom găsi sub brad în seara cea magică sau unei sticle reci de Coca-Cola fără de care masa de Crăciun pur şi simplu nu este completă?
Însă, Moş Crăciun, acest simbol al unei sărbători mai mult comerciale decât sprirituale, acest bătranel cu ochii blânzi şi barba albă care preia din puterile Divinităţii, judecându-ne şi recompensându-ne în funcţie de faptele noastre, nu a “promovat” mereu doar dulciuri, ci şi alte produse care, în mod normal, nu-şi prea aveau locul în sacul său.
Cuprins articol
Mos Craciun in advertising
Da, Moş Crăciun căzuse pradă viciilor. Spre exemplu, la începutul secolului XX, acesta conducea sania către copiii din lumea întreagă cu 1-2 beri la bord…
Sursa imagini
În anii ’50, era chiar şi un fumător împătimit, care ne îndemna să încercăm gustul fin al unei ţigarete de calitate:
Şi cum un astfel de comportament nu este indicat la o vârstă înaintată, Moşul se drege şi cu câteva calmante, aşa cum ne sugerează un print al celor de la Bayer de anul trecut:
Sursa imagine
Întorcându-ne la imaginea mai… cuminte a Moşului, nu putem să nu vorbim despre Coca Cola, brandul care şi-a pus amprenta asupra culturii şi a memoriei noastre colective. Coca Cola a transformat imaginea lui Moş Crăciun şi a difuzat-o în lumea întreagă, făcând din acesta figura dominană a Crăciunului, în ciuda semnificaţiei adevărate a sărbătorii în cauză.
Dorind să crească vânzările în rândul copiilor şi să demonstreze că o băutură răcoritoare, asociată în special cu sezonul călduros, este minunată şi iarna, Coca Cola dă naştere în anul 1931 imaginii moderne a lui Moş Crăciun, prin celebrele ilustrații ale lui Haddon Sundblom.
Alături de copii veseli, reni, saci de cadouri si elfi, în sania sa călătorind în jurul lumii, în atelierul de jucării sau lângă brad, Moş Crăciun este surprins întotdeauna cu o sticlă de Cola în mână.
Iar astăzi… Știm că Sărbătorile vin atunci când Coca Cola ne anunţă, cu surle şi trâmbițe, cu camioane şi beculețe colorate, smulgând o lacrimă de la fiecare copil mare, năpădit de nostalgie.
Privind în tabăra adversă, Pepsi a încercat să “riposteze” cu Moşi albaştri, însă lovitura de graţie a venit abia atunci când compania a folosit însuşi iconul celor de la Coca Cola pentru a le da peste nas.
Iată-l aşadar pe Moş Crăciun în vacanţă, în plină vară, dansând pe plajă într-o cămaşă înflorată şi… comandând un Pepsi.
În final, nu-mi rămâne decât să vă întreb… ce sărbătoriţi anul acesta:
Naşterea Domnului sau aniversarea celor 81 de ani ai lui Moş Crăciun, aşa cum îl ştim astăzi?
Sărbători Fericite!
Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook: