Interviu Octav Ungureanu, redactor Harap Alb Continua

RC: Salut! Spune-ne cine ești și cum ai ajuns să faci parte din echipa „Harap Alb Continuă”.

Numele este Octav si sunt redactor si storyboard artist pentru editura HAC!BD, al carei titlu principal este revista “Harap Alb continua” sau mai familiarul “HAC!”, de unde si numele editurii.

Desenez de cand ma stiu si in ultimii 4 ani m-am implicat activ in lumea destul de mica dar in crestere a benzilor desenate romanesti. Asa l-am cunoscut pe Mihai Ionascu, editorul HAC!BD si impreuna am pornit la drum in 2011, cu un an inainte de aparitia primului numar al revistei in septembrie 2012. Apropo, revista tocmai a implinit 2 ani de la aparitie, 2 ani in care se poate spune ca am pus bazele unui mainstream in banda desenata romaneasca – “Harap Alb continua” fiind in momentul de fata singura revista romaneasca de banda desenata cu un tiraj atat de mare, 10.000 de exemplare mai exact, si distributie in toata tara!

Sunt 2 ani in care editura a crescut si a lansat pe langa revistele si albumele HAC si alte 2 titluri: “Ionita Tunsu, un haiduc de Bucuresti” – povestea reala a ultimului mare haiduc din Bucurestii secolului al XIX-lea ilustrata cu maestrie de Puiu Manu, cel mai prolific autor roman de benzi desenate, avand in spate peste jumatate de secol de activitate, si cel de-al 3-lea titlu al editurii HAC!BD: “Zobb, un extraterestru in Bucuresti” 184 de scurte episoade cu aventurile unui simpatic extraterestru care descopera orasul.

1 coperti HAC!BD
coperti HAC!BD

RC: Cum a luat naștere ideea revistei HAC? 

Revista a trecut prin multe schimbari pana a ajuns in forma actuala. Ideea initiala era de a ilustra lectura obligatorie pentru gimnaziu asa ca ne-am pus pe cercetat si am descoperit spre uimirea noastra ca singurul titlu prins in toate manualele alternative si nealternative era basmul Harap Alb.

Ne-a atras foarte mult potentialul povestii si a personajelor – o gasca de supereroi pana la urma, asa ca Harap Alb avea sa devina motorul principal al unei reviste cu mai multe seriale romanesti de benzi desenate. Am inceput sa lucram la revista dar ne-am dat repede seama cat de greu, spre imposibil, e sa promovezi si sa coordonezi intr-o singura revista 7-8 povesti si mai ales 7-8 orgolii de artisti.

A trebuit sa regandim totul si Harap Alb a iesit castigator! Editura a decis sa ne concentram pe o singura poveste pe care sa o dezvoltam si sa o ducem mai departe – asa s-a nascut “Harap Alb continua”.

Te așteptăm la următorul nostru curs!

10-11 iunie, București: Curs de inițiere în Copywriting și Content Writing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

24-25 iunie, București: Workshop intensive de Copywriting și Content Writing (nivel: intermediar)
Înscrie-te aici

cadre bd revista
cadre bd revista

RC: Cum vă găsiți inspirația pentru scenariul fiecărui număr? 

In continuarea povestii ne-am bazat pe elemente din basmul original, personajele au fost mult mai bine conturate – primele episoade secundare din revista au fost originile fiecarui personaj principal. Asa aflam ca Gerila, pe numele sau Miron, este de fapt fiul unui fierar si al unei uriase a gheturilor sau ca Xiraxes, ajuns mai tarziu Imparatul Rosu, nu a fost intotdeauna un personaj negativ.

O componenta importanta a povestilor din revista este mitologia autohtona, avem episoade dedicate ielelor, solomonarilor sau unor mituri mai putin cunoscute ca Martolea sau Noaptea Mortilor, sarbatoare mai cunoscuta la noi drept Halloween.

Alte povesti se bazeaza pe artefacte ca Venus din Willendorf si statueta feminina de la Hamangia. Si istoria antica si-a gasit locul in paginile revistei – povestea lui Haiganu zis Ochila se bazeaza pe povestea reala a unei capetenii a tracilor care a cucerit vaste teritorii inainte chiar de formarea Daciei sub Burebista.

laboratorul HAC
laboratorul HAC

RC: Care sunt etapele de lucru la o revistă – de la scenariu până la pagina finală, pregătită pentru print? 

Totul pleaca de la o idee, care este discutata si dezbatuta apoi e dezvoltata intr-un scenariu de catre scriitorul SF Marian Coman sau editorul Mihai Ionascu. Odata stabilita povestea aceasta e transformata in storyboard, care il va ajuta pe desenator sa se concentreze doar pe desenat fara a fi nevoit sa se intrebe oare ce sa ilustreze in cadrul urmator.

Bineinteles, desenatorul are libertate in alegerea compozitiei, a unghiului sau a marimii cadrului, dar el trebuie sa tina cont de anumite lucruri cum ar fi ordinea in care vorbesc personajele, cantitatea de text sau cursivitatea cadrelor in pagina. Andrei Moldovan, desenatorul povestii principale, lucreaza exclusiv digital pe o tableta grafica, pe cand Cristian Darstar, desenatorul povestii “Inima Gheturilor” lucreaza clasic, cu cerneala pe o hartie comandata special din Japonia.

O pagina gata desenata, trasa in tus, pleaca apoi la colorat. De-a lungul timpului am avut mai multi coloristi iar stilul de colorat a evoluat. Pe pagina color, introdusa in macheta finala a revistei, se adauga bulele de dialog si efectele speciale.

productie revista
productie revista

Dupa finalizarea machetei de print, revista intra in tipografie si in cateva zile pleaca spre abonati si mai apoi spre punctele de distributie din toata tara. Productia unui numar, in conditiile actuale, dureaza nici mai mult nici mai putin de doua luni, desi ne-ar placea foarte mult sa facem trecerea la aparitii lunare! Exista si fani care ne-au cerut inclusiv aparitii saptamanale insa acest lucru e absolut imposibil!

RC: Este adevărat că revistele de benzi desenate NU sunt numai pentru copii? 

Cu aceasta prejudecata ne luptam inca de la inceput! Publicul matur isi aduce aminte cu nostalgie de benzile desenate citite cand erau mici si le asociaza cu copilaria. Sa nu uitam insa ca benzile desenate sunt o forma de comunicare prin care poti sa redai orice poveste fie ca e vorba de aventurile unor animalute simpatice sau drama psihologica a unui personaj pus in fata unor decizii de viata si de moarte.

Povestea noastra este destul de complexa iar unui copil care abia invata sa citeasca i-ar fi destul de greu sa desluseasca intrigile si intentiile ascunse ale personajelor. De aceea, incepand cu numarul 6 avem pe coperta recomandarea 16+. Si ca sa fie clar ca nu ne adresam copiilor, premiul concursului din HAC#13 este un tatuaj!

RC: Cine este publicul care citește HAC? 

Printre fanii revistei se numara atat impatimiti ai benzii desenate cat si oameni care acum pun prima data mana pe o revista de benzi desenate. Ei sunt tineri intre 18 si 35 de ani, din mediul urban, mare parte corporatisti la serviciu si hipsteri in timpul liber, mereu la curent cu cele mai noi trenduri.

Cei mai multi cititori sunt baieti dar printre cumparatori avem si fete, care fie citesc ele revista fie o fac cadou prietenilor sau sotilor. Deja avem o comunitate de fani ce depaseste 144.000 pe facebook, oameni care urmaresc schite din revista, stiri si evenimente la care participam. Cu publicul nostru ne intalnim des si face-to-face pentru ca nu ratam nici un eveniment pe segmentul nostru de public: ComicCon, Nijikon, Saloane de Benzi Desenate sau Street Delivery iar ei nu rateaza nicio lansare de-a noastra, pentru ca tot timpul ii intampinam cu surprize cum ar fi armura lui Harap Alb sau statuia in marime naturala a lui Gerila.

public tinta HAC
public tinta HAC

RC: Cum arată o zi din viața echipei de redacție? 

Echipa noastra e raspandita in toata tara si nu numai: Marian Coman scrie scenariile in Braila, Andrei Moldovan deseneaza la Cluj, Cristian Darstar in Brasov iar Daniel Rosa Duran coloreaza in Spania. Cu ei suntem in contact pe e-mail, skype, facebook si telefoane cat e ziua de lunga.

Redactia din Bucuresti se ocupa cu linia editoriala, coordonarea productiei de banda desenata, promovarea si distributia revistei, vizite la tipografie, relatia cu abonatii si cititorii revistei. In total suntem 10 oameni care lucram la revista fara a calcula voluntarii care ne ajuta la evenimente!

schite andrei
schite andrei

RC: Ne poți arăta o poză cu biroul redacției? 

Avem aici o imagine de cand se lucra la primele numere. De la stanga la dreapta: Mihai Ionascu – editor si scenarist, Octav Ungureanu – redactor si storyboard artist, Andrei Moldovan – grafician si autor de benzi desenate iar in spatele aparatului foto se afla scenaristul Marian Coman. Nelipsite de la sedinta de redactie erau personajele din revista chiar daca in varianta 2D.

redactie
redactie

RC: Am văzut că ați creat o întreagă lume pentru acțiunea din HAC. Probabil ați mai fost întrebați, dar v-ați gândit la posibilitatea ca pe viitor povestea din „Harap Alb Continuă…” să devină subiectul unui film de animație românesc? 

Universul HAC s-a dezvoltat foarte repede aproape singur si inca de la inceput a aparut necesitatea unei harti a universului unde se desfasoara actiunea, nu de alta dar trebuia sa stim distantele intre orase pentru a calcula cat dureaza drumul, pe mare, pe uscat sau pe calea aerului; trebuia sa stim din ce parte rasare soarele sau ce forme de relief se vad atunci cand un personaj priveste in zare.

Povestile din revista curg pe mai multe planuri si in diverse momente, de aceea a fost nevoie sa punem pe hartie un timeline care se intinde pe cateva mii de ani, de la primii zei pana in prezent. Universul HAC, asemenea universului nostru, este intr-o continua expansiune: apar noi personaje si noi regiuni pe harta, ca atunci cand intr-un joc descoperi zone intunecate pe harta. Apropo, harta poate fi vizionata si pe net: harta.harapalbcontinua.ro iar daca va place o puteti comanda ca sa o lipiti pe perete: [comanda harta]

harta HAC
harta HAC

Ne-ar placea foarte mult sa existe la un moment dat un film bazat pe universul HAC dar resursele necesare pentru asa ceva sunt mult prea departe in acest moment, vorbim de bugete in 6 cifre si echipe de productie de vreo 10 ori mai mari. Plus ca noi suntem pasionati de benzi desenate si la asta ne pricepem asa ca deocamdata ne concentram pe asta si ne mandrim ca suntem printre putinele edituri din Romania specializate pe banda desenata!

RC: Care sunt planurile de viitor pentru HAC? 

Planuri pentru viitor sunt multe, avem in lucru un nou titlu dar despre asta o sa aflati mai multe la momentul potrivit. Pana atunci lucram de zor la urmatoarele numere din HAC si ne pregatim participarea la Ice ComicCon. Pentru alte noutati si cadre nepublicate inca va invitam sa ne urmariti pe pagina de facebook iar daca inca nu ati citit revista, puteti comanda orice numar sau va puteti abona aici: www.supererou.ro

Multumim pentru atentie si speram ca v-am convins ca merita sa cititi benzi desenate romanesti!

statuie Gerila
statuie Gerila

Cătălin Ionașcu

Cătălin Ionașcu este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondator Romanian Copywriter și Content Marketing Manager în cadrul agenției The Pharmacy. În mod frecvent, susține cursuri de Content & Copywriting. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!