Plasament de produs in videoclipurile romanesti

Am observat de ceva vreme că și la noi a început să apară fenomenul de plasament de produs (product placement) în videoclipurile muzicale.

Ideea în sine este bună dacă ar fi să mă exprim subiectiv: artistul are de câștigat (mai economisește din bugetul clipului), sponsorul apare ”subliminal” într-un clip cu multe vizualizări la TV și pe internet, iar consumatorul se bucură de un clip frumos cu artistul lui preferat și de puțină reclamă mascată.

Problema apare însă atunci când acest ”subliminal” nu mai este chiar așa subliminal. De exemplu în cele 3 videoclipuri de mai jos, foarte cunoscute și cu milioane de vizualizări:

Vama – Perfect fără tine

Connect-R – Vara nu dorm

Smiley feat Kaan – Criminal

Te așteptăm la următorul nostru curs!

4-5 noiembrie, București: Curs de Inițiere în Email Marketing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

18-19 noiembrie, Cluj-Napoca: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

Alex Velea – E marfa tare

Ceea ce lipsește este naturalețea, diplomația sau mai bine spus subliminalul. Un plasament de produs ar trebui să producă în mintea consumatorului o reacție inconștientă care să îl facă să cumpere la un moment dat acel produs pentru că și idolul său îl folosește.

Din ce poți observa la noi nu prea s-a înțeles acest lucru. Produsele apar direct, fără prea multă logică, ba chiar afectează povestea videoclipului atrăgând prea mult atenția asupra produsului printr-o paranteză ce ocolește firul logic al evenimentelor. Mai mult decât atât, televiziunile care difuzează aceste clipuri au cenzurat apariția produselor pentru că aceste sunt prea agresive și apar mult prea clar.

Toate aceste lucruri la ce duc de fapt?

Este cât se poate de simplu, nu își ating obiectivul. Fiind prea evidente și neacționând natural sau subliminal nu produc efectul dorit în mintea consumatorului (cel inconștient) și acționează ca o simplă reclamă mai lungă și cu muzică de fundal pentru acel produs.

Nu vreau să par critic și să scot în evidență doar încercările greșite de product placement de la noi de aceea exemplul de mai jos pot spune că este un punct de referință pentru ”așa nu”:

Lady Gaga feat Beyonce – Telephone

Totuși iată și câteva exemple de ”așa da” din clipuri în care se îmbină aproape perfect firul roșu al videoclipului cu un product placement discret și subliminal:

Travie McCoy feat Bruno Mars – Billionaire

Kylie – All the lovers

David Guetta feat Ne-Yo, Akon – Play Hard

Ovidiu Bălcăcian

Ovidiu este consultant de marketing și trainer în cadrul Cabinetul de Business. Urmărește-l și pe blogul personal ovidiubalcacian.ro

  • cosmin

    Cred ca in fruntea topului ar trebui sa fie videoclipul Andrei, Inevitabil va fi bine, cu vreo 3-4 produse.

  • Bună observație! Și nu numai al Andrei, dacă ar fi să ne uităm mai atenți la videoclipurile românești realizate în 2013, sigur găsim aproape în toate câte cel puțin 1 produs!

  • Cosmin

    Pepsi, chipsuri si alte produse se promoveaza la greu in clipuri….vezi “Vedeta mea” sau “Pernele moi”….cel putin in “Vedeta mea” reclama la chipsuri e pe fata…sunt filmate direct vreo 2 sau 3 tipuri de produs, ca sa vada omul ce se mananca in “lumea buna”…dp meu de vedere sunt penibili…pe mine personal nu ma va convinge nici o reclama sa cumpar un produs doar pt. ca il consuma si Connect-R, Alex Velea sau Andra…penibili rau romanii astia…

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!