Povestea povestilor – atunci si acum

„Mana intinsa care nu spune o poveste nu primeste pomana” –  Filantropica

Pana la urma de unde vine povestea?

Primele desene in pesteri descriau scene de vanatoare, animale, oameni ale acelor vremuri. Cu vopsele obtinute din plante,  primii oameni de Art si Copy, isi faceau primele printuri in caverna lor.

Povestea era simpla:

‘Og alearga mamut, og prinde mamut, og mananca mamut’

Rezultatul il vedem si in zilele noastre. Primul indoor dupa 40.000 ani, aproximativ.

Complexele cele mai vestite sunt: grota Lascaux, în Franta și cea de la Altamira în Spania.

Te așteptăm la următorul nostru curs!

4-5 noiembrie, București: Curs de Inițiere în Email Marketing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

18-19 noiembrie, Cluj-Napoca: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

Dupa ridicarea primelor civilizatii antice, undeva acum 5.200 ani, apare si scrierea cuneiforma, reprezentand deja un mare pas in comunicare. Tot in acea perioada oamenii schitau conceptul Facebook-ului, lasand mesaje pe peretii piramidelor si venerand pisici.

Cand s-au prins ca pot folosi piei de animale, papirus sau tablete de lut pentru a transmite povestea la distante mari, extazul era aproape. Punctul culminant fiind atins de catre un  best seller din toate timpurile si anume Biblia. Sa ne fie cu iertare dar drepturile de autor la cine ?

Trecand peste aproape un mileniu jumatate de intuneric medieval, odata cu revolutia industriala, productia poate depasi nivelul local. Producatorii care pana mai ieri aveau in fata abatorului o poza cu un purcel sau spice de  grau la brutarie, trebuie sa iasa in evidenta fata de toti ceilalti care faceau acelasi lucru. Hop si povestea.

RENUMITUL CASCAVALU DE PENTELEU
*27 Iuniu 1869, ad TROMPETA CARPATILOR

In a doua jumatate a secolului XX apare si notiunea de marketing. Produse complexe, alegeri complexe, povesti complexe.

Apare televizorul, cutia cu trubaduri ce aterizeaza in fiecare sufragerie din fiecare casa. Si asa incepe magia anilor 1950, cu muzica lui Sinatra si Dean Martin, cand era ok sa fumezi, sa dansezi in ploaie si din cand in cand, sa mai scapi un dos de palma damei de langa tine, din prea multa pasiune desigur.

 

Nemonopolizand discutia cu istoria scrisa in mare masura de  catre invingatori,  revenim la spatiul carpato-danubiano-pontic ce ne inconjoara.

Perioada comunista a avut  si ea aportul ei la spusul povestii, modificandu-ne iremediabil atat comportamentul cat si reactia la poveste in sine. Probabil din aceasta cauza consultantii americani nu au avut succes la partidele romanesti.

 

Povestea noastra o gasiti si in Italia, la Roma, pe Columna lui Traian. Poate de aceea si multi romani pornesc sa isi gaseasca originea latina la care oricum duc toate drumurile.

In zilele noastre, ne intalnim zilnic cu cate un Dorel in drum spre munca, la care ajungem cu masina noastra luata cu 3 tichete cadou, unde in pauza de masa muscam cu pofta dintr-un ROM, asteptand finalul zilei sa ne linistim cu o bere, care se bea nu pentru fotbal ci pentru gust.

Cand vorbim despre poveste in publicitate nu vorbim doar despre poveste. Vorbim despre produs, despre oamenii spre care este adresata, despre lucrurile la care raspund acesti oameni. O poveste reusita e aceea in care ai impresia ca persoana de pe ecran/poster/post radio, vorbeste cu tine, si in acel  moment, cand conexiunea a fost facuta cu succes esti participant in poveste. Dorinta consumatorului de a apartine la ceva mai mare este implinita.

Tu vinzi, el cumpara; un cuplu reusit.

Asa incheiem articolul de astazi, cu happy end.

Sa traim si noi si capra vecinului. O zi faina va urez!

Sayonara!

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook:

Cătălin Popa

Este un tânăr licențiat, pasionat de advertising, care lucrează la cel mai mare magazin multibrand de biciclete din București.

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!