Tehnica de marketing viral a luat amploare odată cu tehnologiile care au redus distanţa spaţială şi temporală dintre indivizi. Internetul le permite consumatorilor din toată lumea să discute prin mesaje instant în legătură cu produsele sau serviciile promovate de o anumită companie.
Cu toate acestea, publicitatea virală nu se referă doar la discuţiile ce privesc branduri ce iau naştere pe internet. Publicitatea orală, Word of Mouth, a fost prima formă de promovare, singura metodă prin care comercianţii îşi puteau face cunoscute bunurile.
Mesajul viral se aseamănă unui virus, el se transmite către un număr crescut de receptori și este răspândit de aceștia cu ajutorul memelor. Conţinutul creează replici ale sale în mintea unei noi gazde, care va contribui la rândul său prin transmiterea acestuia altor persoane. Denumirea de meme este dată de Richard Dawkins ideilor care se transferă prin imitaţie între indivizi şi care au potenţialul de a lansa epidemii sociale, al căror obiect îl reprezintă informaţia.
Este adevărat că unele dintre strategiile de marketing viral funcţionează mai bine şi creează o comunicare virală, însă, deseori, cele de succes conţin unul dintre următoarele elemente.
Cuprins articol
Principii de marketing viral
1. Oferă produse sau servicii în mod gratuit
„Gratis” este unul dintre cele mai puternice cuvinte din vocabularul unui specialist în marketing. Adesea campaniile publicitare oferă diverse bunuri publicului cu scopul de a atrage atenţia. Darurile variază de la informaţie la mostre ale produsului.
Una dintre ideile de campanie care a avut success şi care s-a bazat pe oferirea de mostre o reprezintă cea desfăşurată de autorul Seth Godin. Care este o metodă mai bună de a convinge publicul că operele tale sunt de calitate decât oferirea accesului la una dintre ele? Şi în prezent cartea Unleashing the IdeaVirus este disponibilă gratuit pentru persoanele interesate de marketing viral.
2. Oferă posibilitatea comunicării facile a conţinutului
Viruşii se transmit numai când este simplu, astfel că mediul care transferă mesajul de marketing trebuie să permită replicarea: e-mail, website, descărcări, youtube, etc. Adesea reclamele cele mai răspândite sunt cele de pe diverse platforme online, un exemplu fiind butonul de Share din josul videoclipurilor de pe YouTube, la fel şi îndemnul de a distribui mai departe conţinutul prin intermediul reţelelor sociale.
3. Exploatează motivaţii şi comportamente comune
Tehnicile isteţe de marketing viral se adresează nevoilor obişnuite ale consumatorului. Dorinţele de a fi popular, de a fi iubit sau înţeles sunt cele care conduc individul în acţiunile sale.
Conform lui Richard Brodie, individul este obişnuit să ofere atenţie instinctelor care i-au asigurat supravieţuirea de-a lungul timpului. Cele mai multe dintre campaniile care încearcă să responsabilizeze receptorul au la bază mema pericolului. Una dintre reclamele care au ajuns virale este o execuţie postată de Departamentul Administraţiei Siguranţei Naţionale a Traficului pe Autostradă din Statele Unite ale Americii pe platforma Youtube pe data de 3 aprilie 2014. Ea a ajuns să aibă într-o singură lună un număr de 2.174.636 vizualizări.
4. Utilizează reţelele sociale existente
Cei mai mulţi oameni sunt sociabili, fiecare dintre ei având o reţea de la opt la doisprezece cunoscuţi, fie că sunt prieteni apropiaţi sau colegi de serviciu. Este important ca un mesaj să fie plasat într-un grup deja existent pentru ca el să fie rapid dispersat. O soluţie o reprezintă promovarea produsului pe un blog deja cunoscut, ai cărui vizitatori vor prelua şi răspândi informaţiile în cadrul reţelelor sociale în care sunt integraţi.
5. Profită de resursele altora
Pentru a determina publicul să discute despre campanii trebuie folosite resurse diferite pentru a răspândi mesajul. Programele de afiliere prin care se plasează linkuri pe website-uri diferite de cele ale brandului promovat reprezintă un exemplu. De asemenea, un comunicat de presă poate fi preluat de numeroase publicaţii.
Cele mai multe dintre companii se bazează pe publicitatea pe care ar putea-o obţine în urma preluării subiectului de către diverse surse de informaţii. Spre exemplu, campania desfăşurată de Pro Tv intitulată „Vreau să mă însor şi am nevoie de 100.000 de like-uri” a luat amploare şi a atras atenţia publicului odată cu publicarea de ştiri pe această temă de către diverse mijloace de comunicare: Antena 1, Pro Tv, Kudika, Bună Ziua Iaşi etc.
Aşadar, publicitatea virală este o metodă prin care un mesaj publicitar atent construit determină publicul să se implice activ în promovare. Tehnica de tip bottom up oferă consumatorului şansa de a decide care dintre produse şi servicii vor deveni subiect de discuţie şi vor ajunge să creeze mesaje virale.