Reclama Apple 1984

Celebrul spot a fost creat de agenția de publicitate TBWA Worldwide, membră a grupului Omnicom. În portofoliul agenției se găsesc nume “grele” precum “The Absolut Company”, “Pernod Ricard”, “Pepsi Co”. Crearea spotului “1984”, a reprezentat pentru aceștia o mare provocare pe care au îndeplinit-o. Ideea spotului a fost inedită, diferită de creațiile din aceea vreme. Ulterior, agenția a mai colaborat cu Apple în campania “Think different” din 1997 și “Get a Mac” din 2006. 

Sursa principală de inspirație a creativilor de la Chiat\Day (divizia americană de advertising TBWA) pentru realizarea spotului este romanul politic a lui George Orwell, “1984”. Acțiunea romanului are loc într-un loc distopic, un viitor sumbru în care libertatea de expresie este o utopie. “Fratele cel Mare stă cu ochii pe tine” este un simbol al controlului excesiv. Toate gândurile sunt minuțios supravegheate, iar imense afișe, care tronează pe străzi, indică tuturor că “Big Brother is watching you”. 

Reclama a fost difuzată o singură dată, pe 22 ianuarie 1984 la Super Bowl XVIII când s-a dat ”bătălia” între Washington Redskins și Los Angeles Raiders. Din echipa producătoare, pe lângă faimosul regizor Ridley Scott, au făcut parte: Steve Hayden (copywriter), Lee Clow (creative director) și Brent Thomas (art director). Bugetul alocat a fost de 900.000 de dolari. 

Deși a fost difuzat o singură dată, spotul a generat acoperire media gratuită de 5 milioane de dolari și o rată de reamintire excelentă. La baza spotului a stat conceputul de „event marketing” care înseamnă direcționarea eforturilor de marketing către un element publicitar ce merită promovat tot atât de mult că și produsul în sine. Ca urmare a acestui tip de marketing, mesajul Apple a ajuns prin intermediul spotului la 96 milioane de americani, a fost preluat integral și gratuit de 50 de stații TV și de majoritatea media scrise, a fost rulat în cinematografe mult după expirarea contractelor de publicitate plătite. 

Spotul este unul întunecat, în tonuri de albastru și gri. Într-o clădire impunătoare, sute de indivizi asemănători se îndreaptă la unison spre un ecran gigantic, pe care putem vedea figura Big Brother, persoana care vede și controlează totul. În această perfectă uniformitate, se remarcă o femeie. Aceasta poartă o vestimentație sport, este îmbrăcată cu un top alb pe care apare poza noului computer Macintosh și pantaloni scurți portocalii. La ambele încheieturi are brățări. În mână duce un ciocan. Fugărită de patru indivizi, se îndreaptă în mare viteză spre ecranul Big Brother. Scopul ei este atins, sparge ecranul oferind libertatea mult dorită iar vocea announcer-ului, împreună cu textul anunță: “Pe 24 ianuarie 1984, Apple va introduce Macintosh. Și veți vedea de ce 1984 nu va mai fi ca 1984”. Fade to black și logo-ul Apple apare. 

Spotul a avut un succes total, primind numeroase premii printre care: marele premiu la ediția 31 a Festivalului Cannes Lions International Advertising în 1984, Clio Awards în 1984 și 1995, Advertising Age a numit-o cea mai bună reclamă a deceniului, în 1999, TV Guide o declară ca fiind “Number One Greatest Commercial of All Time”, în 2003 primește în cadrul WFA, Hall of Fame Award (Jubilee Golden Award) iar în 2007, Best Super Bowl Spot (în the game’s 40-year history).

La nivel de vânzări, în primele 100 de zile, acestea au depăşit cu mult aşteptările, Mac devenind un simbol. 

Paralela dintre IBM, acest gigant al computerelor și Macintosh-ul celor de la Apple este reprodusă foarte bine în execuția spotului. IBM este Big Brother cel care vrea să acapareze totul, iar femeia este produsul Apple, produsul salvator. IBM a fost perceput ca fiind în principal pentru clienții business, așa că logic a fost ca Apple să-și poziționeze produsul friendly, potrivit utilizatorilor care nu sunt neapărat oameni de afaceri și folosesc computerul și pentru alte activități personale, nu neapărat pentru afaceri. 

apple 1984

Pe lângă personificarea feminină a mărcii, protagonista purtând logo-ul Apple, acest spot aduce în prim plan accesul egal la tehnologie, atât pentru femei cât şi pentru bărbaţi. Computerul personal Macintosh, deşi la acea vreme nu putea asigura eliberarea de birou, făcea o promisiune. Acesta este personalizat , are o faţă aproape umană, generată de o interfaţă prietenoasă cu utilizatorul, transformându-se dintr-o maşinărie complicată şi exclusivistă, într-un aparat util, capabil să ofere eliberarea promisă prin navigarea în lumi virtuale, unde deplasarea fizică nu mai este necesară. 

Pentru diverse motive ca filosofia sa de proiectare și estetica produselor sale în campaniile de publicitate, Apple a stabilit o reputație unică în industria de electronice de consum. Brandul Apple a cunoscut un succes fulminant după “1984”. Ideea spotului a fost unică, diferită de ceea ce se realiza în aceea perioadă. Apple a fost întotdeauna revoluționar, a spart tiparele, a creat, a produs, și a promovat produsele într-un mod inedit. Revista Fortune a numit Apple compania cea mai admirată în Statele Unite în 2008 şi în lume în 2009 . În topul „Best Global Brands 2013” realizat de Interbrand, Apple ocupă prima poziție detronând brand-ul Coca-Cola care deținuse anterior prima poziție.

Ioana Ionescu

Ioana Ionescu, în prezent masterand la Sociologia consumului şi marketing din cadrul Facultăţii de Sociologie şi Asistenţă Socială, Universitatea Bucureşti. Interesată de tot ceea ce ţine de consumerism, cultura consumului, Social Media, marketing, branding, mediul online, copywriting, advertising, PR. Pe blog scrie articole personale, scrie despre ceea ce o pasionează din domeniul advertising-ului şi al marketing-ului, ia la mişto consumerismul şi prostia promovată de mass media. Promovează proiecte faine şi susţine ideile pe care le consideră reuşite. Detalii pe blogul personal.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock