2 prieteni obosiţi, după muncă, holbându-se la 2 doze pe jumătate goale de Red Bull.
„Hmmm. Red Bull…. s-or fi gândit mult la numele ăsta?”
„Da’ cum voiai să-i zică, „Slow Cow”? Hahaha!”
Bingo!
Aşa-mi închipui momentul de revelaţie al creatorului Slow Cow care, cel mai probabil dintr-o ironie, a născocit un produs ce se va bucura de faimă fără prea mult efort, construindu-şi notorietatea pe seama unui brand deja existent şi, mai mult, chiar sinonim cu categoria sa de produse – Red Bull.
Dacă nu ai auzit de Slow Cow, permite-mi să-ţi prezint acest produs in câteva cuvinte: o băutură relaxantă, al cărei ingredient de bază este L-Theanina, care ajută memoria, creşte capacitatea de concentrare şi reduce stresul. Naturală, fără zahăr, bla bla bla…
Te-ar fi convins vreunul dintre „beneficiile” mai sus enumerate să cumperi acest produs? Nu cred… Ţi-ar fi plăcut o astfel de reclamă? Nici mie!
Dar te asigur că aceasta îţi va smulge un zâmbet:
Cum poţi pătrunde pe o piaţă dominată deja de un brand al cărui nume este sinonim cu produsul în sine? Nu copiindu-l, nu promovând aceleaşi valori (pentru că, şi daca vei fi luat în seamă, tot lui ii vei face reclamă), nu mizând pe un preţ mai mic (cât succes au American Cola, Adria Cola ş.a.m.d?), ci situându-te in opoziţie faţă de acesta. Negându-l, chiar ironizându-l.
El prezintă un taur fioros, puternic, de nestăpânit, eu – o văcuţă leneşă, ironică, haioasă! Publicul ţintă este acelaşi – oameni alergaţi, obosiţi, stresaţi care consumă energizante nu de plăcere, ci de nevoie. Modul de abordare al său este însă diferit: în timp ce Red Bull ii induce tot un sentiment de urgenţă, eu (Slow Cow) le ofer… o pauză de distracţie.
Apoi mă aşez confortabil în fotoliu si aştepti să curgă ştirile, articolele şi conversaţiile despre produsul meu pe care, apropo, n-am dat 1 ban. Cu alte cuvinte, earned media.
Ce sens ar fi avut un nume ca „Slow Cow” în absenţa „Red Bull”? Niciunul! Cine ar fi cumpărat un produs denumit astfel, pe care apoi sa îl consume in public? Nimeni! Sigur, un ceai ar fi fost la fel de eficient, dar de ce să nu recunoaştem: avem nevoie de branduri pentru că ele ne ajuta sa experimentam acel fals sentiment de apartenenţă atât de râvnit astăzi!
Orice produs, serviciu, companie, individ ş.a.m.d are succes atunci când este perceput ca fiind unic, când reuşeşte să işi asigure un loc în mintea consumatorului şi să se diferenţieze net de competitor. Vorba aceea…
„Stand out or… stand aside!”
Şi ce dacă nu eşti primul, al doilea, al 10lea pe piaţă? Sigur, vei porni cu un handicap, dar întotdeauna poţi găsi un criteriu de diferenţiere, esenţial este să te rezumi la o singura idee căci, daca spui prea multe, nimeni nu te va asculta.
De asemenea, ţine minte că oamenii încearcă permanent să evite reclamele, aşadar asigură-te că a ta le va stârni curiozitatea şi le a fi de folos într-un fel sau altul, fie că îi distrează, îi intrigă sau le oferă o informatie preţioasă. Umorul şi sexul, se ştie, sunt două modalitati foarte eficiente de a ieşi in evidenţă, dar nu sunt singurele şi nu sunt mereu potrivite.
Nu mai încerca să urmezi formule standard, “de succes”, inovează! Poţi da greş, dar măcar vei fi avut o şansă.