În fiecare an am urmărit reclamele haioase de la concursul Grand Spoof, organizat în colaborare cu IQ Ads. Mă bucur că avem în România astfel de inițiative, care încurajează publicitarul amator să își dovedească talentul.
Ce e interesant e că spoof-urile din fiecare an reflectă situația economico-politică a țării, ele fiind parodiate după reclamele populare ale anului respectiv.
Urmărind totuși aceste reclame parodiate, an de an, mi-am dat seama că nu respectă un anumit tipar, nici măcar o serie de reguli, în afara celor din regulamentul concursului. Nu există o rețetă, cel puțin nu în România, pentru cum ar trebui să se facă un spoof de calitate.
Ideea acestui articol a venit în momentul în care un amic, participant la Grand Spoof, mi-a cerut feedback pe reclamele lui înscrise în concurs.
Privind spoof-urile în detaliu, și analizându-le pe cele mai bune, comparativ cu cele mai puțin votate, am alcătuit o listă cu 9 reguli cărora le zic de bun simț, pentru ca un spoof să aibă succes atât la juriul concursului, cât și la public.
Cuprins articol
1. Ce este un spoof?
E vital ca înainte să te apuci să filmezi orice spoof, primul pas e să știi cum se definește acesta.
Așadar, un spoof este o parodie ce face referire la o reclamă celebră, și se folosește de notorietatea brand-ului promovat pentru a servi unei alte mărci, care de regulă e inventată. Spoof-ul trebuie să recreeze elemente din reclama originală, reinterpretându-le, pentru a căpăta un alt sens.
2. Alege o singură reclamă pentru parodie
Am văzut spoof-uri care parodiau două sau chiar trei reclame celebre. Chiar dacă e vorba de același brand, spoof-ul își pierde din calitate și din sens cu cât parodiază mai multe reclame.
Dacă se dorește a se parodia o situație din România, care e prezentată prin mai multe reclame (de exemplu: seria de reclame despre Roșia Montană), trebuie pusă în prim plan o singură reclamă dintre acestea, iar celelalte trebuiesc doar referite prin elemente subtile, de fundal, care nu afectează deloc direcția inițială propusă.
3. Menține publicul țintă al reclamei parodiate
Reclama aleasă pentru a fi parodiată trebuie analizată înainte foarte bine – până la subtilități.
Un element important este publicul căruia reclama i se adresează – vezi Analiza Publicului Țintă.
Chiar dacă spoof-urile în general se adresează oamenilor din publicitate, tinerilor și celor pasionați de acest domeniu, aceștia vor aprecia mai mult parodia dacă vorbește pe limba publicului reclamei originale – și va fi cu atât mai autentică și amuzantă.
4. Folosește cel mult 2 tipuri de umor
Să ne amintim, din literatură, cele 4 tipuri de umor:
- De situație (întâmplări ale unor personaje);
- De moravuri (aspecte familiale, sociale, politice, diferite de normalitate);
- De caracter (comportamentul persoanelor, atitudinea lor);
- De limbaj și nume (mod de exprimare, ticuri verbale, accent).
Într-un spoof de un minut e imposibil să strecori prea multe glume diferite. Ar fi prea încărcat și nu ar mai fi corect perceput.
Umorul nu trebuie să fie un scop, ci un mijloc de transmitere a unui mesaj. Așadar, folosește cel mult două tipuri de umor, dintre care unul singur predominant:
5. Nu repeta o glumă mai mult de 2 ori
Dacă te uiți la o comedie, oricât de tare ar fi ea, de mai multe ori, umorul ei își pierde din farmec. Dacă auzi un banc de mai multe ori, nu mai e la fel de amuzant.
Dar cum e când vezi aceeași glumă, repetată? Oricât de amuzantă ar fi ea, văzută a doua și a treia oară, își pierde esența și îi anulează tot hazul.
Singura scăpare a unei glume, într-un spoof, e să o redai la început și la sfârșit, pentru simetria clipului. Dar nici așa nu garantez că va rămâne la fel de amuzantă.
6. Asigură-te că sunetul e clar și tare
Am văzut spoof-uri în care muzica de fundal acoperea vocile personajelor, sau în care personajele vorbeau prea încet sau neclar.
Fiecare cuvânt rostit într-o reclamă e important – și trebuie să vă asigurați de calitatea sunetului, atât înainte de filmare, cât și după – dacă un singur cuvânt nu se înțelege, sugerez să repetați scena.
7. Menține scenariul cât mai simplu posibil
Un spoof trebuie să prezinte foarte clar un anumit mesaj, chiar dacă modul de prezentare e mai complex.
8. Să nu depășească un minut
Deși regulamentul concursului spune că un spoof nu trebuie să depășească 90 de secunde, observăm că spoof-urile câștigătoare din fiecare an au sub 60 de secunde.
Cu cât timpul în care se prezintă mesajul printr-o situație comică este mai scurt, cu atât spoof-ul va fi mai apreciat și va avea mai mult de câștigat.
9. Care e scopul spoof-ului tău?
Ajunși la finalul listei, să nu uităm de una din regulile cele mai importante – spoof-ul tău are un scop?
Fie că e vorba de conștientiarea unei anumite situații, sau de sensibilizarea oamenilor cu privire la un anumit subiect sau cauză, fie satirizarea unor aspecte ale societății sau scoaterea în evidență a unui anumit tip de comportament, un spoof trebuie să transmită foarte clar un anumit mesaj.
Un spoof nu trebuie să vândă un anumit brand, dar oare va reuși spoof-ul tău să se vândă?