Nu vi se pare că social media devine o sursă tot mai puțin credibilă de informații? Se speculează, se vehiculează tot felul de informații bombastice pentru a câștiga expunere, like-uri, share-uri și trafic.
Fenomenul e cunoscut de foarte mult timp, dar săptămâna trecută parcă a ajuns la o cotă alarmantă. Diverse branduri au fost implicate în acest proces de dezinformare generală. Vă voi da doar câteva exemple.
Cuprins articol
1. Poze nud cu Emma Watson
Trebuia să apară poze nud cu actrița Emma Watson chiar în ziua în care a ținut un discurs excelent la congresul Națiunilor Unite. Nu au apărut, curioșii fiind probabil foarte bosumflați.
2. iPhone 6 nu se îndoaie
Zvonul a fost dezmințit și au fost făcute teste reale, iar #bendgate a fost dovedit ca fiind doar o oportunitate a concurenței de a specula împotriva brandului Apple. Vezi Samsung, LG sau Kit Kat.
sursa imagine: thinkmarketingmagazine.com
3. Beagle-ul Sherlock nu lucrează la KLM
El este un cățel adorabil, dar care nu lucrează pentru compania aeriană KLM. Olandezii au umor și pot înmuia multe suflete cu un marketing stunt, dar acest cățel preferă orele de dresaj în parc, nu în aeroport.
4. Vom plăti pentru a avea cont de Facebook?
Cu siguranță că nu vom plăti 3 dolari pentru a avea cont pe Facebook de la 1 noiembrie. Informația a fost speculată de un site american în genul Times New Roman.
Deși site-ul National Report este cunoscut ca fiind un portal de știri inventate, lumea a început să îi creadă și să pornească o adevărată frenezie căreia, trebuie să recunosc că i-am căzut și eu victimă.
5. Victor Ponta la Casa Albă
Victor Ponta nu a fost invitat la o recepție în Casa Albă de către președintele Statelor Unite Barack Obama, doar au făcut o poză împreună cu nevestele în holul sediului Națiunilor Unite.
Oricât de urât și învechit sună, scopul nostru, al celor ce scriu, este de a propaga informații reale, adevărate până în măduva veridicului. Să nu uităm de ce este etic și deontologic. Problema noastră este că aceste informații devenite foarte ușor virale în social media nu au bază reală și nici o sursă credibilă; din păcate senzaționalul dictează.
Scrie și nu cerceta pare să fie sloganul multor utilizatori de social media care propagă cu o viteză amețitoare aceste minciuni.
Acest exercițiu de marketing, sau antrenament de agilitate al eticii jurnalistice ajunge să fie preferat în locul informaților „pe bune” trecute prin clasicele filtre. Nu ne rămâne decât să fim mai vigilenți în trierea acestor magneți ai atenției și de a scrie altfel, dar cu mai mult discernământ.