Sparge tiparele: tu cand ai inceput ceva ultima data?

Probabil titlul acestei cărți îți creează impresia că este un manual de antreprenoriat. Sau, poate crezi că este o carte de motivație. Ei bine, lasă-mă să-ți demonstrez că nu ai dreptate… în totalitate.

Autorul acestei cărți, Seth Godin, nu mai are nevoie de introducere. Îl cunoaștem cu toții deja, dacă nu datorită discursurilor sale celebre, atunci cu siguranță datorită a cel puțin unuia din cele optsprezece bestseller-uri internaționale pe care le-a publicat.

Am avut ocazia să citesc cea mai nouă carte a lui, Sparge Tiparele, apărută la Editura Publica într-o nouă colecție, Publica Pocket. 

Cartea se citește repede, atât datorită numărului mic de pagini (93) cât și datorită stilului inconfundabil și captivant al lui Seth Godin. Încă din primele pagini, autorul te invită (indirect) să asiști la unul din discursurile sale captivante despre puterea ta de schimbare. Însă, nu este un discurs ca oricare altul; este însoțit de exemple inspiraționale și idei pe care nu ai cum să le neglijezi. Te provoacă și te pune pe gânduri. Cu alte cuvinte, cartea este…

Un manifest despre cum să începi

Poți să fii angajat. Poți să fii elev sau student. Poți să fii în căutarea unui job sau poți să fii CEO-ul unei companii sau un antreprenor de succes. Indiferent ce ești, cartea nu este despre cum să atingi succesul, ci pur și simplu despre curajul de a începe ceva.

Încă din primele pagini, ești deseori întrebat: când ai luat inițiativă? Când te-ai dus pe un drum fără întoarcere? Când ai făcut ultima oară să se întâmple ceva?

Nu este vorba de a fi mai conștient, mai educat, mai consecvent sau mai productiv. Toate acestea se învață și nu este nevoie de curaj ca să le ai. Poți să fii angajatul model care ajunge mereu la timp la lucru, își execută silitor toate atribuțiile și la final de lună primește același salariu ca și luna anterioară. 

Însă, nu sunt suficiente aceste calități. Trebuie să ai ceva în plus, pentru că trăim într-o lume aflată în schimbare accelerată. Acel ceva este curajul, dorința și pasiunea de a porni la drum, de a încerca ceva nou, chiar dacă e riscant. 

Cum ar fi o lume fără oameni cu inițiativă? Plictisitoare, o rutină totală. Nimic nou nu s-ar întâmpla. Nu s-ar mai înființa companii, nu s-ar mai inventa lucruri care să ne facă viața mai ușoară, nu s-ar mai scrie cărți și nu s-ar mai scoate filme noi decât remake-uri… totul ar fi în zadar.

Ce poți începe?

Orice îți este (sau nu) la îndemână. Vezi pe cineva care are nevoie de ajutor? Fii tu cel care-i oferă sprijin.

Colegii tăi de echipă de la birou sunt plictisiți? Scoate-i la un prânz în oraș.

Simți că te plictisești într-o vineri după amiază? Scrie-le pe Facebook / Whats App / etc prietenilor tăi apropiați și cheamă-i la tine la un film.

Te-ai săturat de actualul tău loc de muncă și simți că nu poți găsi unul potrivit pentru tine? Creează-ți tu propriul loc de muncă.

Acestea sunt doar câteva exemple de activități pe care le poți începe. Poate unele îți par banale, însă gândește-te că doar așa poți face lucruri extraordinare: făcând.

Începe orice, numai să nu rămâi blocat în a nu face nimic decât ceea ce trebuie. Începe cu lucruri banale, dar pe care nu le făceai în mod normal. Vei vedea cât de mult o să te schimbe.

Treptat, treptat, poți ajunge să treci de la lucruri banale la lucruri surprinzătoare, pe care nimeni nu le-a mai făcut. Eu nu cred (și nici Seth Godin, din ceea ce îți dă de înțeles în carte), că nu ești capabil. Ești mai capabil decât crezi, trebuie doar să îți oferi ocazia să o demonstrezi.

Sparge tiparele, dar fă-o cu cap

Prin activitatea de a începe ceva, Seth Godin se referă doar la a începe ceva cu cap și cu suficiente resurse să o duci până la capăt. 

Chiar dacă ai o idee excelentă, trebuie să ai și răbdare să o explici pe înțelesul tuturor, astfel încât să te înțeleagă și poate chiar să fie oameni care să te urmeze. 

Dacă ai o idee de afacere, nu fii insistent în fața investitorilor să îți finanțeze ideea. Dacă vrei să ieși cu o fată în oraș, nu e niciodată bine să pari disperat în fața ei.

Dacă vrei ca ideea ta să poate fi popularizată, acceptată și susținută de ceilalți, fă-o cu tact, răbdare, pasiune și un plan bine pus la punct.

Îți e teamă de eșec? Cu siguranță vei avea parte de el. Toată lumea trece prin asta. Însă, de unde poți ști că ideea ta nu va avea impact dacă nu încerci să o pui în practică?

Un eșec nu înseamnă că întreaga bătălie e pierdută. Nu ai cum să pierzi dacă începi să faci ceva cu cap. 

Acesta este mesajul pe care îl transmite Seth Godin prin cartea „Sparge Tiparele”.

Te simți pregătit să începi ceva cu adevărat? Iată primul pas: citește cartea. Nu îți va părea rău.

Cătălin Ionașcu

Cătălin este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondatorul agenției Romanian Copywriter şi, în mod frecvent, susține cursuri de Copy & Content Writing. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock