Si tara poate fi un brand!

Oameni frumoși, întotdeauna bucuroși și primitori cu musafirii, peisaje pitorești, monumente istorice, vin dulce și bucate de te lingi pe degete – asta e Moldova mea. Moldova frumoasă și însorită, pe care multă lume nu o cunoaște.

Da, dincolo de multiplele probleme în economie, justiție, educație ș.a., Moldova are și cu ce se mândri. Doar că aceste resurse rămân încă necunoscute multora. Dovadă a acestui fapt e și studiul efectuat de Lonely Planet în 2013, care a prezentat Moldova drept cea mai neexplorată destinație turistică din Europa.

moldova

sursă foto

Deși anual țara este vizitată de cca 2 milioane de străini, o nouă identitate ar spori această cifră de nenumărate ori. Și după cum susțin specialiștii în marketing, e mai simplu să construiești o nouă identitate, decât să „repari” una deja existentă. Unul peste altul, aceste motive s-au suprapus și au dus la conturarea unui nou brand, cu o poziționare clară pe piața turistică.

Produsul final a fost prezentat pe 20 noiembrie 2014, în incinta Muzeului Național de Etnografie și Istorie Naturală din Chișinău. Acest loc nu a fost selectat întâmplător. Noul brand turistic pornește de la originile neamului moldovenesc.

Te așteptăm la următorul nostru curs!

4-5 noiembrie, București: Curs de Inițiere în Email Marketing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

18-19 noiembrie, Cluj-Napoca: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

Prezentarea a inclus toate etapele de lucru în constituirea noului brand de țară.

Etapa 1: Studiul piețelor și stabilirea produsului turistic

Ce i-ar atrage pe turiști în Moldova?

64% dintre turiștii occidentali preferă turismul de aventură. Și Moldova are ce le oferi. Un prim avantaj ar fi cheltuielile mult mai mici față de alte destinații din Europa, iar impresiile – la înălțime. Liniștea și „viața lentă” din sătucurile moldovenești, alături de ospitalitatea moldovenilor, bucătăria națională și obiceiurile care încă se mai păstrează – iată ingredientele noului produs turistic.

costesti

sursă foto

satul druta

sursă foto

Care sunt piețele-țintă?

Țările care deja cunosc Moldova ca destinație turistică sunt: Germania, România, Polonia, Ucraina, Italia, Turcia, Rusia.

Țările care ar prezenta pentru Moldova interes în creșterea fluxului de turiști pe termen mediu și lung sunt: Marea Britanie, Franța & Benelux, țările scandinave, România, China, SUA, țările baltice și Japonia.

Etapa 2: Crearea identității vizuale și stabilirea sloganului

Ceea ce reprezenta Moldova turistică până în prezent, era doar un logo, care se pierdea pe fundalul altor destinații turistice de succes. Era evident că pe lângă logo (identitate vizuală), mai e nevoie și de o filosofie, care ar susține brandul. Iar noul logo ar trebui să fie mai modern, mai expresiv și mai „național”, adică să fie inspirat din cultura și istoria țării.

logo_2010
Logo-ul vechi, din 2010

În urma unui studiu, realizat cu ajutorul unui expert în etnografie, s-au descoperit numeroase simboluri autentice. Dintre acestea, a fost selectat cel mai reprezentativ: pomul vieții.

simboluri

Din popor se spune că acesta simbolizează veșnica tinerețe și viața fără de moarte. Iar noul logo reprezintă, de fapt, o interpretare modernă a acestui simbol:

pom

Litera M (Moldova) de la baza pomului, are culoarea neagră, reprezentând solul roditor al Moldovei, din care își ia viața și pomul.

Ramurile acestuia, atât de multe și variate, sunt drumurile, pe care urmează să le descopere fiecare, cine va vizita Moldova. Fiecare ramură (cărare) are destinația sa.

ramuri

Și, bineînțeles, în vârful pomului stă celebrul „trandafir de la Moldova”.

trandafir de la moldova

Sloganul completează perfect logo-ul: „Discover the routes of life”. Pe de o parte, acesta explică semnificația pomului, pe de altă parte, vine ca o invitație către toți, care încă nu cunosc Moldova, să decopere comorile acestui plai.

banner

identitate

pom_color

Etapa 3: Comunicarea

Această etapă a început odată cu prezentarea noului brand. A urmat o campanie de sensibilizare în Moldova, dar și numeroase expoziții turistice peste hotare (Germania, Olanda, România, Franța).

A fost creat un site dedicat noului brand turistic, disponibil în 5 versiuni lingvistice (română, rusă, engleză, franceză, germană): moldovaholiday.travel moldova_holiday

A fost creată și o pagină de Facebook. Aici se promovează intens principalele atracții turistice, monumentele istorice, evenimente, expoziții actuale dar și toate descoperirile musafirilor țării, experiențe și impresii ale acestora.

În cadrul campaniei de promovare, pe 5 aprilie 2015, a fost lansată și prima aplicație mobilă dedicată noului brand turistic, prin intermediul căreia pot fi vizualizate cele mai importante 50 de atracții turistice din Moldova, dar și câteva hărți.

Dacă tu încă n-ai vizitat Moldova, acum chiar trebuie să o faci. 🙂

mobile_app

Noul brand turistic a fost conceput de către agenția Publicis, în cadrul campaniei de promovare a produselor turistice, inițiată de către Agenția Turismului a Republicii Moldova.

Descrierea detaliată a brandului turistic și imaginile corespunzătoare au fost preluate de aici dar și din prezentarea:

Elena Știubei

Am devenit copywriter cum 4 ani, deşi romanul meu cu advertising-ul a început încă din facultate. Atunci am înţeles că reclama nu e doar o sursă de venit, ci e artă şi inspiraţie deopotrivă. Am învăţat mult. Am citit mult. Aşa am ajuns să obţin titlul de licenţiat şi master în domeniu. Aşa am ajuns să fac ceea ce-mi place. Nu-i cred pe cei care susţin că reclama nu-i influenţează; oricum, ceva îi face să aleagă Cola şi nu Pepsi atunci când merg la cumpărături. Şi eu ştiu ce. ;)

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!