Unul din principiile alchimiei spune că dacă vrei să obții ceva de valoare, o altă valoare similară trebuie sacrificată. Transmutarea alchimică se referea la schimbarea structurii unui element într-un alt element.
În advertising, toți încercăm transmutarea. Fie că e vorba de un brief sau un rebranding, dăm o poveste pe un loc în mințile consumatorilor. Știm cu ce pornim și ce vrem să obținem, iar restul e alchimie.
Recomandări pentru o transmutare de succes:
Cuprins articol
1. Identificare
Identifică produsul/serviciul și stabilește unde se clasifică el pe piață. Aici există mai multe variante de cercetare:
Varianta detectivului
Aceasta e varianta în care urmărești dubios oamenii în supermarket și te bagi în seamă cu ei:
„Ce chestie, ați luat aceeași tigaie ca nevastă-mea? De ce?”
Varianta analistului
Stai cu orele urmărind statistici online, forumuri, trenduri internaționale, iar după 3 zile în care nu ai văzut lumina soarelui poți stabili o situație de bază.
Varianta mentalistului
Mentalistul pur și simplu se uită la produs și vede: caracteristici, utilitate, potențial, etc. Să fii mentalist în advertising înseamnă să ai puțin din spiritul inovator al lui MacGyver, cultură generală vastă și un curaj similar celor care aleg să încerce „Shaorma Magică” la 2 lei.
2. Vizualizarea produsului final
Stabilește pe baza celor identificate la primul pas cele mai importante 3 caracteristici care îl avantajează și sunt reprezentative pentru produs. Ideal este să transmiți informația în așa fel încât produsul să se poată identifica cât mai aproape cu nișa pe care se axează.
- Vezi Adidas în anii ’90 (teniși) în Romania sau Xerox (copiator);
- Folosirea brandului ca și verb – google it;
Deoarece trăim într-o societate în care avem de ales între mii de branduri/servicii din fiecare gamă, folosim un sistem de alegere complex pentru a stabili care ni se potrivește cel mai bine. De aceea este important să fim cât mai clari și să evităm ambiguitățile care pot crea confuzie.
3. Creează ceva ce nu a mai fost creat de nimeni
Indiferent de mediul ales de promovare, încearcă să găsești echilibrul dintre mesajul transmis și modul în care este transmis. Nu uita, scopul este să faci un clip/audio/poster care să promoveze produsul, să îl lase întipărit în memoria consumatorului, nu doar povestea produsului.
Sunt curios câți dintre voi pot intui la ce se referă o reclamă, un poster, un outdoor neconvențional fără să apară brandul lângă el.
Există bineînțeles și o categorie „așa nu”, unde putem include o băutură energizantă din SUA pe nume „Cocaine”.
Trecând peste faptul că ea conține de 3.5 ori mai multă cofeină decât brandul care îți dă aripi, se pare că marketingul produsului o prezență ca o alternativă la droguri. Băutura a fost retrasă de pe rafturile din state, fiind comercializată în unele magazine din Europa și pe internet.
Sfaturi pentru fiecare
1. Citește „Cele 22 de legi imuabile ale marketingului” de Al Ries și Jack Trout.
Multe dintre ele se pot adapta în advertising și mai important, ți se pot aplica ție, fiecare dintre noi fiind în sine, un produs pe care trebuie să îl promovăm cât mai bine.
2. Documentează-te despre:
- comportamentul uman;
- analiza de siteme;
- tehnici de vânzări;
- marketing;
- semnificația culorilor;
- body language.
3. Modifică, adaptează și îmbunătățește tehnicile pe care le folosești. Lumea este în continuă mișcare, comportamentul oamenilor se poate schimba. Nu vrei să fii ăla care nu râde la un banc pentru că n-a prins poanta. Fii pregătit.