O practică destul de răspândită între publicitari este aceea de a asocia un brand cu numele unei vedete. Fie că îi sunt sponsorizate anumite concerte, fie că apare în reclamele pentru brandul respectiv, artistul devine un endorser pentru valorile produsului pe care îl promovează. Brandurile se folosesc de notorietatea vedetelor pentru a propaga mai departe mesajul lor publicitar.
În general, strategiile de marketing care apelează la această tehnică urmăresc potențialul deosebit de multiplicare a mesajelor de tip publicitar și de influențare pe care acești lideri de opinie îl exercită asupra indivizilor, oferind modele de comportament. Mai mult, cu ajutorul acestora, se pot atinge segmente ale publicului care sunt mai reticiente la mesajele publicitare tradiționale. Specialiștii în publicitate speră ca admirația pe care o poartă publicul pentru o anumită celebritate să fie transferată și brandului.
Există 3 lucruri care nu trebuie trecute cu vederea atunci când alegem ca brandul nostru să fie promovat de o anumită vedetă:
Cuprins articol
1. Compatibilitatea
În primul rând, e important ca valorile ce se vor a fi transferate dinspre celebritate spre brand și vice-versa să fie compatibile. De exemplu, un actor de filme pentru adulți ar fi potrivit să promoveze un brand gen Durex, însă nu ar fi cel mai indicat să promoveze o fabrică de jucării (pentru copii, nu pentru adulți). Mai mult, trebuie să avem în vedere și că există posibilitatea ca notorietatea vedetei poate pune în umbră brandul nostru. Nu puține sunt cazurile când consumatorul își amintește că vedeta sa favorită făcea reclamă la o anumită băutură, însă nu reținea și numele acesteia.
sursa imagine
2. Fluctuanța
O altă problemă pe care au întâmpinat-o publicitarii este faptul că imaginea unei celebrități este fluctuantă. Implicarea artistului în diverse scandaluri poate dăuna imaginii brandului pe care acesta îl promovează prin crearea așa-numitul efect de halo. Un exemplu care îmi vine acum în minte este cel al modelului Kate Moss, care a fost fotografiat consumând droguri, scandal ce a afectat brandul Chanel al cărei imagine era la momentul respectiv. Contractul dintre model și brand a fost reziliat rapid în încercarea de a nu implica prea tare și brandul în scandal, însă ”răul” era deja făcut.
3. Viziunea strategică
Înainte de a alege un endorser, trebuie să vedem cât de potrivit ar fi pentru strategia de marketing. O viziune pe termen lung va ajuta foarte mult în conturarea unei colaborări care să aducă doar beneficii. Cel mai bun exemplu de colaborare între un brand și celebrități este cel al campaniilor publicitare ale companiei Pepsi. Pentru companie, a promova brandul cu ajutorul celebrităților face parte din strategia de marketing încă de la prima colaborare de acest fel în anul 1909, când pilotul de curse Barney Oldfield a apărut într-o serie de printuri ca fiind imaginea Pepsi.
Printre cei mai cunoscuți muzicieni care au promovat brandul Pepsi se numără Michael Jackson, Ray Charles, Madonna, Shakira, Ricky Martin, Janet Jackson, Robbie Williams, Pink, Beyonce Knowles, Britney Spears, Jennifer Lopez, Space Girls sau Black Eyed Peas. Totuși, compania nu s-a rezumat doar la utilizarea cântăreților ci a ales și celebrități din lumea sportivă precum David Beckham sau Ronaldinho.
Despre cum au abordat publicitarii români această tehnică de a-ți face cunoscut brandul vom vorbi într-un articol viitor.
Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un like pe Facebook: