Subiectul cel mai incitant privind dezvoltarea unui blog este cum o să îl monetizezi – să obții bani din el.
Mi se pare interesant faptul că oamenii se aşteaptă să îţi monetizezi site-ul imediat, deşi încă nu ai atins acel prag de credibilitate şi de audienţă (masa critică, după cum îmi place mie să îi spun).
Întrebarea „Tu cum faci bani pe Internet?” mi se adresează cel mai des. Uneori chiar dinainte ca persoana care vrea să îşi lanseze proiectul să bage conținut pe site. Asta e oarecum prematur, când practic nu ai produsul “pus pe tarabă”.
Da, e ok să faci buzz înainte de lansare, dar pentru a avea o lansare trebuie să ai ce să lansezi.
Nu o să dau sfaturi de monetizare în acest articol, pentru că nu mă consider un specialist în monetizare, dar o să vorbesc despre ceea ce văd eu că sunt nişte paradigme în gândirea strategiei de monetizare a unui blog.
Cuprins articol
Cele 4 paradigme în monetizarea unui blog
Paradigma 1: Bani din reclame
Reclamele sunt cel mai uşor de pus pe site. Totuși, pe termen lung, dacă nu ai volum mare de trafic, reclama nu va fi deloc eficientă.
Sunt diverse feluri în care poţi monetiza prin reclame:
- Articole sponsorizate
- Advertoriale
- Bannere
- Link-uri sponsorizate
- CPC (Adsense şi altele)
- Google Adsense
Practic, tu pui la dispoziţia celui care vrea să îşi vândă produsele, puterea audienţei tale de click. Deci să fie clar, nu e puterea ta, e puterea audienţei tale. Ei aleg dacă dau click sau nu. Ei aleg dacă doresc să meargă mai departe, tu eşti doar un intermediar şi practic îi promiţi advertiserului că lumea o să vadă reclama.
Partea bună: efortul din partea webmasterului este destul de mic, el doar îşi pune la dispoziţie pixelii din layout.
Partea rea: nimănui nu-i plac reclamele. Să fim serioşi, pe câte reclame ai dat până acum click?
Paradigma 2: Bani din marketing afiliat
În etapa aceasta eşti foarte specific, încerci să devii un lider de opinie pe o anumită nişă sau pe o anumită piaţă mai mare, cu scopul de a recomanda doar lucrurile bune ce merită consumate/cumpărate.
Responsabilitatea mi se pare foarte mare pentru că dacă faci recomandări proaste, credibilitatea ta scade. Deci nu trebuie să îţi dai cuvântul pentru absolut orice.
De aici etica spune că recomanzi doar ceea ce ai testat. Eu aş merge şi merg mai departe de atât şi consider că ai datoria să filtrezi ceea ce e de slabă calitate; sunt lucruri bune chiar dacă tu nu le-ai testat, dar prieteni apropiaţi/opinia publică consideră acele lucruri de calitate.
Partea bună: primeşti comision, advertiserul îşi vinde produsul, clientul e mulţumit că a cumpărat ceva în care are încredere. E win-win pentru toţi.
Partea rea: durează până îţi construieşti credibilitatea şi aceasta îţi este tot timpul testată.
Evident, primele 2 se pot îmbina şi rezultă widget-uri/bannere care pot genera comisioane; însă, din experienţă, merg mai prost decât articolele targetate. Cel mai bine merg articolele cu link-uri afiliate, în care faci recenzii sau recomanzi acele produse; bannerele mai puțin.
Paradigma 3: începi să îţi vinzi din potenţialul de muncă + servicii (freelancer)
Prin intermediul blogului meu, am fost contactat de potențiali clienți pentru servicii de content writing.
Ceea ce e fain este că simţi contribuţia ta cum creşte şi te profesionalizezi. Însă miza e şi alta, lucrezi cu oameni şi nu e chiar atât de uşor, plus că nivelul de pregătire al clienţilor este diferit întotdeauna, iar cererile lor sunt pe măsură.
Asta nu e de rău pentru că ai posibilitatea de a crea o relaţie bazată respect şi beneficii de ambele părţi.
Partea bună: te dezvolţi cel mai mult şi uneori eşti plătit ca să înveţi chestii noi.
Partea rea: riscurile se împart în relaţie, managementul conturilor trebuie făcut, plus e bătaia de cap cu clienţii care nu văd dincolo de detalii tehnice.
Paradigma 4: îţi vinzi capitalul intelectual şi doar pe asta te concentrezi
Este totodată şi paradigma cea mai înaltă/elevată. Credibilitatea ta e maximă, recomandările sunt respectate, oamenii te văd ca pe un lider şi foarte probabil ai propriul tău trib pe care îl reprezinţi.
Unii oameni poate te consideră guru în ceea ce faci.
E genul de faimă care se câştigă în ani mulţi de muncă şi poate fi pierdută în câteva minute pentru că ai ales să faci o prostie.
În categoria asta de guru avem bloggerii care îşi vând propriile produse, vând consultanţă pe bani mulţi având maxim 2-3 clienţi pe lună care plătesc mult pentru atenţia “guru”-lui.
Partea bună: cei mai mulţi bani vin din lucruri pe care le iubeşti; ai credibilitatea maximă, respectul faţă de sine este maxim.
Partea rea: responsabilitate foarte mare, mulţi oameni care nu o să te placă; dacă e să faci o prostie, toată lumea va afla de ea şi cei care erau sceptici de succesul tău vor fi primii care te vor blama.
Tot ceea ce am zis pe scurt:
Idei finale
Ce paradigmă alegi sau în ce paradigmă pentru monetizarea unui blog te afli contează mai puţin. Ideal ar fi să înţelegi scopul blogului tău şi să acţionezi astfel încât activităţile tale să fie congruente. Adică dacă tu zici că eşti dezvoltator web nu o să pui Google Adsense pe site în speranţa de a câştiga un click-uleţ; a vinde servicii e mai degrabă pentru tine.
Niciuna dintre paradigme nu este greşită şi sunt bloguri din străinătate care le îmbină pe toate, scopul este însă să alegi mixul potrivit pentru strategia ta de termen lung.