A FI sau a NU fi creativ?

Creativitate. Am ajuns să urăsc acest cuvânt. Și încerc să-l evit, pe cât de mult pot. Cineva mă poate contrazice, dar cred că în ultimii ani a fost mult prea uzat în literatura de specialitate, dar și în viața de zi cu zi, până a ajuns să-și piardă semnificația.

Cred că fiecare anunț de angajare a unui specialist în marketing, copywriter etc. conține cerința de a fi creativ. Sincer vorbind, pe mine, de multe ori această cerință m-a derutat. Nici nu știu câți oameni ar răspunde cu un „DA” ferm la întrebarea dacă sunt creativi sau nu. Haideți să recunoaștem: într-un mediu plin de deadline-uri, nu poți fi creativ așa, la comandă.

Or, de regulă, proiectele nu așteaptă să-ți vină ție „scânteia”. Ele trebuie făcute acum și trebuie făcute bine. Iar noi, protagoniștii, în ajunul deadline-ului, privim neputincioși cum fug săgețile ceasului și încercăm să scoatem ceva genial de sub condei.

Până la urmă, ce e mai important în această lume competitivă a marketing-ului? Să fii creativ sau diferit de ceilalți? Cred că aș opta pentru cea de-a doua variantă. Cel puțin, acest calificativ e mai puțin evaziv.

„Creativitatea se definește prin tendința de a genera sau recunoaște idei, alternative sau posibilități care pot fi utile în rezolvarea problemelor, comunicarea cu ceilalți și în crearea surselor de amuzament” zice una dintre multiplele definiții ale conceptului de creativitate. (Robert E. Franken, „Human Motivation”)

Și atunci, cine te poate califica drept creativ? Sau cum am putea măsura „gradul de creativitate”? În kilometri, kilovolți sau, poate, în aplauze? Hmmm… Cam complicat, nu?

Te așteptăm la următorul nostru curs!

4-5 noiembrie, București: Curs de Inițiere în Email Marketing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

18-19 noiembrie, Cluj-Napoca: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

Adevărul e că lumea la acest capitol e foarte subiectivă. Or, atunci când ieși cu ceva nou pe piață, fie acesta produs sau reclamă, îți asumi riscul: sau ești considerat caraghios, sau genial… la discreția publicului. Vorba românului: „Nu-i frumos ce-i frumos, e frumos ce-mi place mie” 🙂

a fi sau a nu fi creativ

Trebuie, însă, să recunoaștem că, în publicitate, au existat și tot continuă să apară creații de-a dreptul impresionante sau, mai bine zis, deosebite de altele, care promovează același tip de produse.

Ceea ce m-a impresionat pe mine în ultimii ani, am strâns în acest top al reclamelor deosebite, neobișnuite sau… creative. 🙂

Vă invit și pe voi să le apreciați.

#1 Mercedes magic body control

Găini și mașini? Ciudată combinație… Ei, uite că niște băieți ingenioși au găsit legătura dintre acestea. Iar rezultatul este de-a dreptul genial!

#2 Finish. Love your dishwasher. Give it a Finish.

Cei de la Finish au demonstrat lumii că nu există produse plicticoase. Și detergentul de spălat vase poate fi privit altfel, dacă subiectul e abordat corect. Se dedică tuturor gospodinelor, obosite de rutina spălării vaselor, și nu numai.

https://www.youtube.com/watch?v=cCR2A-2WIYk

#3 Studio Brussel – Good music is a human right

Cei care nu-și imaginează viața fără muzică, vor înțelege din prima mesajul acestei reclame. Ironia, pe care au pus accentul autorii spotului, te face să privești reclama de câteva ori, fără se te plictisești de ea. Și pentru tine e o tortură să trăiești fără muzica preferată?

Așa își invită ascultătorii cei de la Radio Studio Brussel să voteze melodia preferată: Votează ceea ce-ți place! E dreptul tău!

#4 Mercedes-Benz E-Class. BAS PLUS

E una dintre reclamele mele preferate. Explică atât de simplu lucruri tehnice complicate. În plus, transmite subtil și mesajul că pericolul te paște la fiecare pas, dacă nu ești suficient de atent și pregătit să-l confrunți.

O idee genială și o interpretare pe măsură. Expresia de pe fața „Morții” în cadrul din final merită aplauze.

#5 Mophie. All-Powerless

Știați că noi, oamenii, nu putem trece cu vederea scenele tragice? De vină e partea creierului nostru, care răspunde de supraviețuire, sau instinctul de autoconservare. Nu știu dacă anume pe asta au mizat cei de la Mophie în spotul de mai jos. Cert este că au abordat un subiect atât de actual într-un mod inedit, dar și cu o doză de umor. Bravo!

#6 Old Spice. Smell like a man, man!

Acum 5 ani, când a apărut seria de spoturi din cadrul campaniei Old Spice „Smell like a man, man!”, mulți le considerau enervante. Mie, însă, mi-au plăcut din prima.

De ce să vedem în spoturile ce promovează produse cosmetice pentru bărbați doar experimente și dovezi cum că mirosul și acțiunea acestora ar rezista nu știu câte ore și alte bla-bla-uri. „Dacă vrei să fii bărbat adevărat, trebuie să miroși ca un bărbat adevărat!” – iată mesajul celor de la Old Spice.

Până la urmă, nu e atât de important cum te consideră alții, creativ sau diferit, important e cum te simți tu. Inspirație nebună să aveți și deadline-uri realiste!

Elena Știubei

Am devenit copywriter cum 4 ani, deşi romanul meu cu advertising-ul a început încă din facultate. Atunci am înţeles că reclama nu e doar o sursă de venit, ci e artă şi inspiraţie deopotrivă. Am învăţat mult. Am citit mult. Aşa am ajuns să obţin titlul de licenţiat şi master în domeniu. Aşa am ajuns să fac ceea ce-mi place. Nu-i cred pe cei care susţin că reclama nu-i influenţează; oricum, ceva îi face să aleagă Cola şi nu Pepsi atunci când merg la cumpărături. Şi eu ştiu ce. ;)

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!