Account vs Copy: Ana Smultea si Andrei Munteanu, Lowe&Partners

Dintr-un interviu anterior cu Dan Costea și Raluca Popa am aflat ce face diferit un art director față de un copywriter și care sunt preocupările lor (atât în cadrul job-ului cât și în afara lui).

Astăzi, a sosit momentul unei noi confruntări: vom pune față în față un account director cu un copywriter. Dacă erai curios să afli diferențele dintre cei doi, cum pot lucra împreună și care sunt preocupările lor, te invit să citești acest interviu.

Am stat de vorbă cu Ana Smultea, account director, și Andrei Munteanu, copywriter, din cadrul agenției Lowe&Partners România. Află cum a evoluat discuția 🙂

Hai să ne cunoaștem mai bine!

RC: Cine ești și cu ce te ocupi?

Ana Smultea: Ana Smultea,  Account Director, Lowe&Partners.

Andrei Munteanu: Andrei „Beni” Munteanu, copywriter Lowe&Partners.

RC: Ce te-a determinat să lucrezi în domeniul publicității?

Ana Smultea: Au fost 2 lucruri: primul, pe la 19 ani, eram la facultate la Marketing, nu știam prea multe, nu excelasem în ceva, nu eram foarte pasionată de ceva anume. Știam că profesoara de engleză din generală mi-a spus că am o latură creativă și că trebuie să o folosesc cumva iar colegii și alți profesori îmi spuneau că prezint frumos în fața clasei; terminasem un liceu de informatică dar nu mă dădeam în vânt după partea asta.

Am cunoscut câțiva oameni care lucrau în domeniu, care la o discuție probabil comentau niște feedback-uri de la persoane neavizate, au spus că: „Toată lumea se pricepe la fotbal și la publicitate”. Evident că în capul meu a rămas cu totul altceva, am scos replica din context și mi-am spus că aici este de mine :-).

Al doilea, prietena mea, Andreea, m-a ajutat să fac un internship și cumva ea m-a determinat să ajung în domeniu. La început mi-am dorit foarte mult să nu o dezamăgesc și să fac mai bine și mai frumos decât alții, mai ales că toată lumea se pricepe :-).  

Andrei Munteanu: Sistemul s-a ocupat de tot: după terminarea facultății mi-a fost repartizat un loc la o agenție micuță, de provincie, pentru că nu am avut medie de terminare foarte bună!

RC: Care este campania ta de comunicare „all time favorite”?

Ana Smultea: Îmi plac campaniile Radio Guerilla, de la promo-uri, emisiuni, etc. Mi-a plăcut foarte mult Atlasul de Mitocănie Urbană.

Andrei Munteanu: În ordine cronologică ar fi Volkswagen „Think Small”, Apple „1984” și Adidas „Impossible is nothing”.

Să aflăm mai multe despre job-ul tău 🙂

RC: Ce îți place cel mai mult la job-ul tău?

Ana Smultea: Oamenii, pentru că sunt diverși, colorați, frumoși, expansivi, de la colegi la clienți și până la furnizori. Dacă nu ar fi ei știu sigur că m-aș plictisi groaznic, cred că râsul zilnic până la lacrimi la birou este un sport bun și sănătos. Îmi place foarte mult să observ oamenii și cred că este o plăcere care, conștient sau nu, îi definește pe publicitari.  

Andrei Munteanu: Faptul că evoluția tehnologică nu a afectat cu nimic modalitatea de lucru: un copywriter are nevoie în continuare doar de un creion, un carnețel și idei bune.

RC: Ai un model personal pe care îl urmezi și care te motivează în munca ta?

Ana Smultea: Nu am.

Andrei Munteanu: În fiecare an apar noi modele care mă motivează. Mă refer bineînțeles la campaniile frumoase la care se raportează fiecare creativ, visând să facă ceva mai „tare”.

RC: Câte ore pe zi lucrezi (atât la birou cât și în afara lui)?

Ana Smultea: 8 +/- restul. 

Andrei Munteanu: Programul de lucru la birou este cel normal, din fiecare agenție. În afara lui însă este non-stop, pentru că inspirația poate veni de oriunde: dintr-o discuție auzită involuntar la metrou sau de la o clădire pe care o vezi inițial doar cu privirea perferică. Nu trebuie neaparat să cauți, ci să fii deschis! 

RC: Care sunt uneltele (software sau fizice) care te ajută să te organizezi?

Ana Smultea: My brain, un caiet studențesc :-), un  moleskin, iphone/ipad, căștile, laptopul și un creion simplu – de cele mai multe ori furat de la colega mea, Cristina.  

Andrei Munteanu: Ceașca de cafea de dimineață mă ajută de obicei să-mi pun în ordine gândurile răvășite de berea din seara precedentă!

RC: Poți să ne spui 3,4,5 lucruri pe care le ai în To Do List de fiecare dată?

Ana Smultea: 

  1. Follow up
  2. Bugete
  3. Briefs
  4. Prezentări
  5. Meetings 

Andrei Munteanu: În primul rând să fii la curent cu tot ce mișcă în industrie, acest „Nicio masă fără pește” pentru mintea creativului. Apoi, orice idee bună de ieri văzută azi dintr-o perspectivă diferită, poate fi mai bună, adică un fel de „Azi la Cec un leu depui, mâine el va face pui”! 

Și nu în ultimul rând, un meci de fotbal pe PS, adică „Nu te supăra, frate!”.

RC: Care e „rețeta secretă” pentru a fi productiv în fiecare zi? (în afară de deadline-uri  🙂). 

Ana Smultea: Prioritizarea corectă.

Andrei Munteanu: Să faci cu aceeași plăcere un flyer ca și un print, un radio sau un spot! Rețeta e mai degrabă utopică, decât secretă.

Ana Maria Smultea si Andrei Munteanu

Trecem la lucruri mai serioase?

RC: Care sunt, din perspectiva ta, cele mai mari dificultăți în vânzarea serviciilor de comunicare?  

Ana Smultea: Chimia și încrederea de la cel care trebuie să le cumpere. E veche dar mi se pare în continuare foarte actuală: „people buy people”. 

Andrei Munteanu: Din păcate, cea mai mare barieră pe care singuri ne-o punem este varianta „safe” din fiecare prezentare, din cauza căreia varianta recomandată ajunge să fie mai mult un „ice breaker”.

RC: Ce ai învățat din proiectele la care ai lucrat și care (din diverse motive) nu au avut succesul dorit?

Ana Smultea: Că intuiția mă mai și înșeală.  

Andrei Munteanu: De obicei, pentru aceste campanii încerci să arunci pisica în ograda unui vecin. Eu am învățat însă să fac și o muncă de medic legist: să disec campania, să văd ce nu i-a priit și de ce și să încerc să folosesc informațiile obținute în favoarea campaniilor viitoare.

RC: Ce crezi că este mai dificil: să vinzi un serviciu unui client nou sau să livrezi un serviciu unui client pretențios? 

Ana Smultea: Mi se pare mai greu să vinzi unui client nou pentru că nu te cunoaște și nu are încredere în tine; trebuie să câștigi foarte mult în fața lui, e  firesc să fie așa. Nu știu dacă este neapărat un proces mai lung cu un client nou, sunt oameni care se „vând” din primele minute dar cred că efortul este mai mare decât cu un client existent, pretențios. Și ce dacă este pretențios? 🙂 Și eu aș fi.

Andrei Munteanu: Nu e nimic dificil atunci când crezi în ceea ce vinzi.

RC: Cum arată, după părerea ta, viitorul MarCom-ului românesc?

Ana Smultea: Cred că publicitatea, prin bugete și minți creative, are puterea să rezolve sau să diminiueze multe tensiuni sociale/umane  și asta îi aduce și o altă valoare, deja se întâmplă destul de mult acest lucru în lume, însă cred că se va amplifica din ce în ce mai mult și atunci poate publicitatea va aduce ceva mai valoros în viețile noastre. 

Andrei Munteanu: Privind campaniile ultimilor ani si rezultatele avute la diferite festivaluri, eu cred că se îndreaptă în direcția cea bună. Iar dacă consider competiția ca un motor al dezvoltării industriei, viitorul nu poate fi decât „bright”. Și aici am și un exemplu concret: Văru’ (campania Lowe&Partners) vs Mercador, unde ștacheta a fost ridicată tot mai sus de fiecare competitor.

Și acum… întrebări mai puțin serioase

RC: Ne arăți o poză cu biroul tău, în stadiul său acum? 🙂

Ana Smultea:

Birou Ana Maria Smultea
Birou Ana Maria Smultea

Andrei Munteanu:

Birou Andrei Munteanu
Birou Andrei Munteanu

RC: Ai un hobby pe care să îl practici des? (în afara job-ului, bineînțeles 🙂

Ana Smultea: Cât de cât constant: croitoria  și decorațiunile interioare. N-am reusit să mă decid, așa că în rest fac multe și de toate: tenis, zbor cu parapanta, surf , chitară, kangoo jumps, pilates, yoga, etc. 

Andrei Munteanu: Sportul în general și fotbalul în particular. Iar rezultatele practicii susținute se văd acum în invitațiile (unele internaționale) pe care echipa FC Lowe – OneBigBand le primește pentru diferite meciuri amicale, caritabile sau demonstrative.

RC: Care este personalitatea (în viață sau nu) pe care ai scoate-o la o cafea dacă ai avea ocazia?

Ana Smultea: Jonny Depp.

Andrei Munteanu: Frida Kahlo.

RC: Care sunt tab-urile din browser-ul tău de internet pe care le ai întotdeauna deschise?

Ana Smultea: Vivre.ro , wetransfer, youtube.  

Andrei Munteanu: adsoftheworld/youtube/gsp

RC: Care sunt filmele care ocupă top 3 în preferințele tale?

Ana Smultea: Aici le schimb de la an la an 🙂

Acum ar fi :

  1. Stockholm
  2. Și 2 filmulețe de pe vimeo care îmi plac foarte mult în ultimul timp, sunt la staff picks: SloMO, Twenty eight feet: Life on a little wooden boat

Andrei Munteanu: La Vita e bella/ Amores Perros/ Cidade de Deus

RC: Care este secretul unei bune comunicări dintre un account și un copywriter? 

Ana Smultea: Prin înțelegere: fiecare dintre ei să se pună în pantofii celuilalt. 

Andrei Munteanu: Secretul e să fii un pic supărat: după ce aruncă monstrul de brief, îl controlezi, îl simți, lași să treacă câteva zile, apoi recuperezi, încet, calm și dintr-o dată brusc, ataci. Încearcă să se opună, însă nu poate să scape… scurt, cu un singur gest și îl arunci în aceeași barcă cu tine. Asta-i tot. În fond e simplu. Aaaah și încă un film pe lista preferatelor: Operațiunea Monstrul!

RC: Ca de final, care este cel mai important sfat pe care l-ai da unui junior care vrea să se angajeze în publicitate?  

Ana Smultea: NU toată lumea se pricepe la publicitate. 

Andrei Munteanu: Să nu se mulțumească cu un mail trimis departamentului Resurse Umane. 

RC: Mulțumim pentru interviu! 

Cătălin Ionașcu

Cătălin este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondatorul agenției Romanian Copywriter şi, în mod frecvent, susține cursuri de Copy & Content Writing. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock