Art vs Copy: Interviu Dan Costea si Raluca Popa, Lowe&Partners

Știm cu toții că munca în advertising nu se poate fără art și copy, acel cuplu de putere dintr-o agenție care vine întotdeauna cu cele mai creative idei.

Astăzi facem cunoștință cu Dan Costea, Art Director (și solistul vocal al trupei COMA) și Raluca Popa, Copywriter din cadrul Lowe&Partners România, care ne vor împărtăși mai multe despre modul lor de lucru, cum își găsesc inspirația în munca lor și câteva insight-uri din viața lor de zi cu zi.

Vă invităm la conversație! 🙂

Câteva întrebări despre tine…

RC: Te poți prezenta pentru noi în câteva cuvinte?

Dan Costea: Dan Costea, Art Director și Muzicant de Rock n Roll.

Raluca Popa:  Hai noroc! Eu sunt Raluca Popa și sunt copywriter.

Te așteptăm la următorul nostru curs!

4-5 noiembrie, București: Curs de Inițiere în Email Marketing (nivel: începător)
Înscrie-te aici

18-19 noiembrie, Cluj-Napoca: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

RC: În ce constă experiența ta în domeniul publicității?

Dan Costea: Experiența-mi constă în aproape 8 ani. Am început la Gavrilă & Asociații unde am învățat foarte multe și unde am fost în echipa care a făcut „Zboară, puiule, zboară” de la Transavia, campanie de care sunt tare mândru. După 2 ani și jumătate am zburat la Tempo Advertising unde am luat niște premii drăguțe și după încă 4 ani petrecuți acolo am poposit la Lowe&Partners unde fac treabă cu drag de aproape 2 ani.

Raluca Popa: În 3 ani de muncă la Lowe&Partners. Am început cu un internship în anul 2 de facultate și a fost cu finalizare. 🙂

RC: Dacă nu ar fi fost publicitatea, în ce domeniu ai fi lucrat acum?

Dan Costea: Probabil că mai multă muzică sau turism acolo unde am și diploma de absolvent de facultate… sau cine știe… astronaut așa cum îmi doream când eram mic…. sau, sau… cel mai bine instructor de Scuba Diving într-un resort de 5 stele din Republica Dominicană sau Thailanda.

Raluca Popa: Cine știe? Mă surprind în fiecare zi. Mi-ar fi plăcut să scriu pentru National Geographic.

Cum îți găsești inspirația…

RC: Cât timp pe zi îți petreci pentru cercetare și documentare?

Dan Costea: Păi fac asta tot timpul… adică I try to keep my mind open și să găsesc inspirație în tot ceea ce mă înconjoară și din tot ce experimentez.

Raluca Popa: Cercetarea și documentarea nu se termină niciodată, după părerea mea. E un proces continuu. Și dacă să zicem că „ai ideea”, mereu o poți îmbunătăți.

RC: Ce te inspiră cel mai mult în munca ta, în momentul de față?

Dan Costea: Îmi este greu să pun degetul pe muza momentului… cred că noul iMac de 27” pe care-l văd în fiecare dimineață la birou :))

Raluca Popa: Lucrurile pe care nu le-am realizat încă. Și slavă Domnului sunt destule. 

RC: Ce îți place cel mai mult la meseria ta?

Dan Costea: Îmi place mult varietatea domeniilor cu care lucrăm. Azi vorbim de teste genetice, la prânz de instrumente de economisire și mâine de bere… so… e fun 🙂 plus că îmi place că trebuie să fac frumos :)… îmi place să fac frumos!

Raluca Popa: Lucrurile pe care le-am realizat deja 🙂 Îmi place puterea cu care ești învestit pentru ceva ce nu-ți aparține, pot să zic ce vreau eu despre produsul sau serviciul clientului (într-o oarecare măsură, normal :P). Îmi plac oamenii și îmi place că nu trebuie să „zâmbesc frumos”. Diplomația nu e punctul meu forte și, de exemplu, nu aș avea ce căuta la Client Service.

RC: Ne arăți o poză cu biroul tău în momentul de față? 🙂

Dan Costea: Yesss 🙂

Birou Dan

Raluca Popa: Fie 🙂

Birou Raluca

Despre modul tău de lucru

RC: La ce oră te trezești într-o zi obișnuită de lucru și la ce oră te culci?

Dan Costea: Cocoșu’ cântă la mine acasă pe la 7:47 și după ce îi dau câteva snooze-uri, îmi fac înviorarea și pe la 8:42 ies din casă… de culcat nu reușesc să mă culc mai devreme de 1:03 noaptea când se culcă cocoșu’.

Raluca Popa: Mă trezesc la 7 ca să îl trimit pe logodnicul meu la bancă, unde trebuie să „zâmbească frumos”. Eu ajung pe la 9 jumate la birou. Seara în cursul săptămânii adorm în jur de 12, aproape mereu în timpul unui film.

RC: Asculți muzică atunci când lucrezi? Dacă da, ce genuri?

Dan Costea: Dap, ascult și de cele mai multe ori la căști… genurile sunt diverse dar mai toate se duc în zona de rock metal dar nu d’ăia cu părul lung :)) De exemplu în perioada asta îmi place să ascult la job: Dillinger Escape Plan, La Dispute, The Boy Who Cried Wolf, Jay-Z, Thrice, Stick to Your Guns, Rancid…

Raluca Popa: Nu-mi place să ascult muzică în timp ce mă concentrez. Aș risca să scriu headlineuri din Jay Z.

RC: Care este rețeaua ta de socializare favorită și de ce?

Dan Costea: Facebook…. nush de ce… e precum cola… știu că nu e ok dar parcă aș mai bea o gură…. cred că până la urmă e ok să fii în direct cu lumea… de exemplu vezi în timp real dacă a fost cutremur sau nu.

Raluca Popa: Există și altă rețea de socializare în afară de Facebook?

RC: Care sunt instrumentele (software sau fizice) care te ajută cel mai mult să te organizezi?

Dan Costea: Să mă organizez … slabe șanse, îmi plac folderele de pe desktop și sertarele de sub birou…. când se ajunge la o super aglomerație, fie ea reală sau virtuală, totul se duce în ele cam în 4 minute. În rest îmi place să am în orice brainstorming un creion cu mină de 0,5 și coli albe.

Raluca Popa: Huh? Lumea folosește instrumente să se organizeze? Habar n-am… mai fac câte o listă pe caiet cu deadline-uri, dacă sunt mai mult de 5 proiecte într-o zi.

RC: Pe ce tip de laptop sau calculator lucrezi acum?

Dan Costea: Cum am zis și mai devreme iMac de 27” 🙂 I’m lovin’ it!

Raluca Popa: MAC.

Să trecem la lucruri mai serioase!

RC: Care este campania la care ai lucrat și de care ești cel mai mândru/ă?

Dan Costea: Oooof uite că deja te-am informat de asta mai devreme și nu îmi place să repet ce am zis așa că o să mai îți povestesc câte ceva și la întrebarea asta. A rămas în sufletul meu… poate că din cauză că a fost și prima mai importantă, cea de la Transavia cu „Zboară, puiule, zboară”, dar mi-a plăcut mult și printul de la Crucea Roșie făcut acum un an aici la Lowe și bebelulșul de la Bancpost care zice “Moamă ce ofertă la Bancpost” :))

Raluca Popa: Lucrez în prezent la o campanie pentru UNICEF de care sunt deja mândră, este vorba despre un video interactiv pe Youtube pe care îl veți vedea abia la începutul lui iunie. Sunt cu atât mai mândră pentru că, deși în discuțiile interne ruta preferată a colegilor mei a fost alta, eu am insistat până în pânzele albe să pariem pe aceasta  – și a fost câștigătoare! De unde învățăm că tot succesul stă în comunicare și încredere 🙂 (merci Manu&Aura!). Și mai sunt mândră și că am fost agenția aleasă din aproape 20 de agenții care au participat.

RC: Care crezi că este cea mai dificilă etapă din realizarea unei campanii: research-ul, găsirea conceptului sau execuția?

Dan Costea: Depinde mult de proiect și de brief… dar cred că cea mai importantă și unde trebuie să storci cât mai mult creierul este găsirea conceptului… e singura etapă care ține doar de tine și coechipier.

Raluca Popa: Depinde, nu e niciodată la fel. Sunt proiecte unde conceptul vine din prima, apoi ne împotmolim la execuții, sau invers – conceptul iese greu, apoi execuțiile curg de la sine. Sunt proiecte care nu par accesibile, dar cu toate astea găsim o idee imediat, sau proiecte din domenii uzuale la care nu ne vine nimic. Procesul nu e niciodată fix.

RC: Cum determinăm clienții să se deschidă și să accepte noile schimbări la nivel de online – afișarea unui website în Google, scăderea reach-ului postărilor de pe paginile de Facebook?

Dan Costea: Ce e aia online? :)))

Raluca Popa: Și aici depinde 🙂 De exemplu, conceptul câștigător de care vorbeam mai devreme a fost ales tocmai pentru că va fi un videoclip interactiv – ceva ce nu s-a mai făcut la noi până acum, deci noutatea (online-ului) a atras clientul. Sigur, pentru majoritatea clienților ajută să le dai un exemplu de succes care s-a întâmplat deja. 

RC: Care sunt, după părerea ta, direcțiile în viitorul apropiat la nivelul comunicării online a publicului român?

Dan Costea: Tendința nu poate să fie decât una de creștere a nivelului de creativitate pe online… implicarea consumatorilor și feedback-ul imediat din partea lor cred că o să ducă la o comunicare din ce în ce mai „true” și mai interactivă. Asta dacă nu o să apese unu mai mare pe un buton și revenim la creion și hârtie :)…. funny times, să depindem atât de mult de INTERNET! Îmi e frică puțin 🙂

Raluca Popa: Direcția va fi tot înainte, cu sens unic. Cred că toți clienții vor vrea să ajungă acolo unde toți consumatorii lor stau toata ziua – adică pe net. 

Câteva întrebări „just for the fun of it”

Raluca Popa&Dan Costea (1)
Raluca Popa&Dan Costea

RC: Cine este persoana care te-a inspirat cel mai mult de-a lungul carierei?

Dan Costea: Muza se schimbă de la o perioadă la alta dar pot spune că în carieră m-au inspirat și mi-au dat un super boost de început Octav Gheorghe & Alina Gavrilă. 

Raluca Popa: De-a scurtul carierei mele, aș putea spune, am avut norocul să mă inspire mai mulți oameni cu care am lucrat și lucrez. Directorii mei de creație – Mihai Fetcu și Manuela Gogu, apoi cei 2 manageri Aura Toma și Oana Cociașu de la Medic One. Fiecare m-a învățat altceva, în alt moment. 

RC: Care este campania ta de comunicare „all time favorite”?

Dan Costea: Îmi e greu să aleg una dar fie… uite două: „HONDA – hate something change something” sau campanile pentru „Hans Brinker budget hotel” by Kessels-Kramer. 

Raluca Popa: Old Spice. În lipsa ei aparentă de logică, este un exemplu clasic: nu există idee fără execuție.

RC: Care este personalitatea (în viață sau nu) pe care ai scoate-o la o cafea dacă ai avea ocazia?

Dan Costea: Banksy.

Raluca Popa: Pe Iisus, clar.

RC: Care este sloganul sau motto-ul care ți se potrivește cel mai bine?

Dan Costea: F.N.F.V.P.T…:))  nu pot să zic asta explicit, așa că vă las pe voi să deslușiți.

Raluca Popa: Aș mânca ceva dulce.

RC: Ca de final, care este cel mai important sfat pe care l-ai da unei persoane care dorește să ocupe poziția ta?

Dan Costea: Să faceți frumos și deștept … așa, cam cum ai vrea să fie fi’tu 🙂

Raluca Popa: N-ar îndrăzni! 

Cătălin Ionașcu

Cătălin Ionașcu este pasionat de scris, citit și călătorit. Este fondator al blogului și agenției Romanian Copywriter, în cadrul căreia este Content Writer. În mod frecvent, susține cursuri de Content & Copywriting. Află mai multe despre Cătălin și de pe blogul său personal: catalinionascu.ro.

  • Daniela

    “va fi un videoclip interactiv – ceva ce nu s-a mai făcut la noi până acum” – wtf? Serios? Nu s-a mai facut video interactiv in ro? Wow, ce inovatii faceti :)))

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!