Afisele Coca-Cola de sarbatori intre anii 1931 si 1964

Vorbeam într-un articol precedent despre contribuţia pe care brandul Coca-Cola a avut-o în mentalul colectiv, respectiv cimentarea imaginii moderne a simbolului Crăciunului – Moş Crăciun. Legendarul ilustrator, Haddon Sundblom a creat în anul 1931 personajul simpatic, cu obraji roşii, privire blândă, barbă albă ca neaua, veşmânt roşu şi curea lată neagră, personajul central al campanilor de Crăciun de la Coca-Cola. De atunci, Moş Crăciun Coca-Cola a devenit unul dintre cele mai iubite simboluri ale sărbătorilor de iarnă.

În continuarea articolului, veţi regăsi dispuse cronologic afișele de Crăciun ale companiei Coca-Cola între anii 1931 și 1964, print-urile de artă create de Sundblom care au popularizat imaginea de om vesel, cu barbă, fericit, drăgăstos şi iubitor pe care o ştim şi astăzi. 

“My Hat’s Off to The Pause That Refreshes” – anul 1931

Transformarea magică a brandului Coca-Cola are loc în 1931, atunci când Haddon Sundblom a creat imaginea lui Moş Crăciun. Se speculează că artistul ar fi primit suma fabuloasă de 1000$ pentru fiecare pictură ce înfăţişa personajul. Băutura a fost repoziţionată o dată cu această campanie, înainte Coca-Cola fiind percepută ca fiind o băutură tipică anotimpului călduros.

“Please Pause Here … Jimmy” – anul 1932

Cel de-al doilea print a lui Sundblom înfăţişează un tablou nostim. Jimmy, un copil ascultător, îi lasă Moşului drept răsplată pentru cadoul primit, o sticlă de Coca-Cola, în loc de tradiţionalele prăjituri şi lapte. Ad-ul a fost tipărit în cotidiene precum: Saturday Evening Post, Collier’s, Literary Digest sau Ladies’ Home Journal.

”Away with a tired thirsty face”  – anul 1933

Imaginea sugerează că băutura răcoritoare te menţine în alertă oricând. 

“The Pause That Keeps You Going” – anul 1934

Această imagine este similară cu cea din 1931. Autorul a adăugat însă personajului mai multă blană, o pălărie şi un bici.

“It Will Refresh You Too” – anul 1935

Ad-ul vrea să arate că dacă băutura este destul de bună pentru Moş Crăciun, va fi îndeajuns de bună şi pentru oricine altcineva. 

“Me Too” – anul 1936

În aceast print, Moş Crăciun se relaxează în mijlocul jucărilor. Are un aer degajat sugerat şi de vestimentaţia sa mai lejeră, respectiv mânecile suflecate. Aceast ad a apărut în timpul Marii Crize Economice când ideea unui moment de plăcere, sau amintirea clipelor de fericire erau lucruri de care toţi aveau nevoie.

“Give and Take, Say I”  – anul 1937

Moş Crăciun poartă încă odată celebra haină roşie, mânuşile îi sunt băgate în cureaua lată de culoare neagră iar în mâini ţine o sticlă de Coca-Cola respectiv un copan de curcan. Este sugerat faptul că băutura poate fi savurată după o masă copioasă. 

“Thanks for the Pause that Refreshes” – anul 1938

În această imagine, apare primul copil din seria de ad-uri. Acesta este îmbrăţişat de îndrăgitul personaj. Marea Criză continuă încă, iar Coca-Cola reaminteşte consumatorilor de clipele frumoase.

”Somebody knew I was coming” – anul 1940

Coca-Cola se poziţionează ca fiind ”Delicious and Refreshing”.

“Thirst Asks Nothing More” – anul 1941

În acest ad, Moş Crăciun este înfăţişat relaxându-se lângă un frigider plin de sticle de Coca-Cola. Imaginea a fost folosită în calendare, print-uri în presă şi reviste.

Coca Cola Santa – anul 1942

“Wherever I Go” – anul 1943

Moşul Coca-Cola a fost folosit în advertising pentru a sprijini eforturile celor din război. La o privire mai atentă, se poate observa că Moşul are în tolba sa Obligaţiuni de Război.

“Here’s to Our G.I. Joes” – anul 1944

Moş Crăciun şi Sprite Boy salută trupele aflate în război, de sărbători. În acest an, a fost introdus personajul Sprite Boy. 

“They Knew What I Wanted”  – anul 1945

Sfârşitul celui de-Al Doilea Război Mondial. Coca-Cola crează împreună cu Moş Crăciun o atmosferă caldă, primitoare celor reîntorşi acasă.

Coca Cola şi Moş Crăciun – anul 1947

Moşul este înfăţişat în această imagine stând lângă frigiderul plin de sticle de Coca-Cola, înconjurat de jucării, cu aceeaşi figură prietenoasă.

“Travel Refreshed” –  anul 1949

În aceast ad se observă sursa de inspiraţie pe care Haddon Sundblom a avut-o din poemul ‘Twas the Night Before Christmas, scris de Clement Clarke Moore, respectiv renii. Aceştia încep să fie prezenţi alături de imaginea Moşului. De asemenea, se mai observă încă o dată prezenţa personajului Sprite Boy. 

“Now It’s My Time” – anul 1951

Începând din acest an, Sundblom îl creionează pe Moş Crăciun după fotografiile pe care le mai are cu fostul model. Bărbatul după care a fost creat chipul Moşului a decedat.

“… and Now the Gift for Thirst” – anul 1952

Sundblom îşi pictează copii din vecini,  Lani & Sancy Nason, transformă însă una dintre fetiţe în băieţel în imagine, pentru a crea un cadru mai familiar. 

“The pause that refreshes’“ – anul 1953

De menţionat este că sloganul campaniei este cel mai longeviv slogan al vreunui brand. Prima oară a fost introdus în anul 1929. Deşi brandul a avut mai multe slogane, acesta a fost cel mai popular, şi a fost reintrodus începând cu anii 1950.

“Sparkling Holidays” – anul 1956

Coca-Cola intră sub umbrela agenţiei de publicitate McCann-Erickson. Ad-ul din anul 1956 este un remake al celui din 1953. 

“Refreshing Surprise” – anul 1959

Se observă o derivare de la ideea iniţială a ilustratorului Sundblom, în sensul că imaginea centrală a imaginii nu o mai reprezintă Moş Crăciun, ci mai degrabă, elementele secundare: copii, elfii, animalele sau jucăriile.

“When Friends Drop In”- anul 1961

Haddon Sundblom crează în acest an o imagine comică cu Moş Crăciun. Acesta trebuie să se strecoare neobservat în casă, dar nu reuşete din cauza unui câine neastâmpărat care poate trezi întreaga casă cu lătratul său.

“Season’s Greetings”  – anul 1962

În aceast ad, Moş Crăciun arată publicului larg o altă faţă a sa, una copilăroasă. Acesta se joacă cu o serie de jucării.

“Santa, Please Pause Here” – anul 1963

O reapariţie. Este vorba de personajul Jimmy. Şi de această dată, acesta îi lasă o scrisoare şi o sticlă de Coca-Cola Moşului.

“Things Go Better with Coke”- anul 1964

Acesta a fost ultimul an când au mai fost folosite de compania Coca-Cola lucrările ilustratorului Haddon Sundblom. Acest ad este ultimul care înfăţişează tradiţionalul şi orginalul Moş Crăciun a lui Sundblom. 

Articolul a prezentat afișele de sărbători ale companiei Coca-Cola, create de ilustratorul Haddon Sundblom. Figura centrală a acestora o reprezintă Moş Crăciun, simbol al generozităţii, al dragostei, al recunoştiinţei şi al copilăriei fericite. 

Surse web folosite pentru scrierea articolului:

Ioana Ionescu

Ioana Ionescu, în prezent masterand la Sociologia consumului şi marketing din cadrul Facultăţii de Sociologie şi Asistenţă Socială, Universitatea Bucureşti. Interesată de tot ceea ce ţine de consumerism, cultura consumului, Social Media, marketing, branding, mediul online, copywriting, advertising, PR. Pe blog scrie articole personale, scrie despre ceea ce o pasionează din domeniul advertising-ului şi al marketing-ului, ia la mişto consumerismul şi prostia promovată de mass media. Promovează proiecte faine şi susţine ideile pe care le consideră reuşite. Detalii pe blogul personal.

Ai un proiect în minte?

Pune-ți ideile în mișcare. Dacă te gândești la un proiect, programează o întâlnire acum.

Let's rock