Visez că stau în fața unei ferestre care dă spre o plajă cu nisip alb și mare azurie. Că e dimineață și-mi beau cafeaua la masa de scris. Mă întind, zâmbesc și dau drumul la degete pe tastatură. Banii nu sunt parte din vis, deși, evident, casa pe malul mării, cafeaua și laptopul nu sunt degeaba.
Scrisul e legat de multe imagini romantice. Literatură, poezie, vieți petrecute printre manuscrise pentru o glorie care vine prea târziu. Jurnaliști cu carnețele și povești magnifice vânate luni și ani de zile. Scrisul pare ceva greu de făcut, pentru care trebuie să ai talent, coate tocite și rezistență la salarii mici.
Și da și nu.
Anul trecut am avut ocazia să schimb câteva vorbe cu un expert într-ale jurnalismului, Robert Krulwich. I-am zis că scriu de meserie și mi-a spus să profit cât pot de mult de anii ăștia în care oricine poate publica, în care internetul e relativ liber și e simplu să creezi ce vrei.
Ce înseamnă libertatea asta? Că poți să-ți faci blog și să te faci auzit cu costuri minime. Că poți să-ți publici și promovezi o carte singur, fără să ai nevoie neapărat de o editură și de canalele de distribuție tradiționale. Și afacerile pun tot mai mult accent pe crearea de conținut care să atragă clienți. Ziarele și revistele s-au mutat online și încearcă tot felul de modele pentru a (re)câștiga audiența.
Pe scurt, înseamnă că, dacă îți place să scrii, astăzi ai oportunități destule să-ți pui în practică pasiunea și să faci și bani din asta. Iată câteva metode:
Cuprins articol
#1 Bloggerul de meserie.
Bloggingul poate fi hobby, dar și o sursă de venit. Dacă scrii bine și constant, dacă reușești să atragi o audiență măricică, dacă te împrietenești cu agențiile și brandurile, poți să faci bani din blog. Sigur, toți acești “dacă” iau timp și efort. Trebuie să te asiguri că blogul aduce ceva în plus pe piață, să publici frecvent și să ai răbdare.
#2 Jurnalistul clasic.
Jurnalismul rezistă pe baricade la reviste, televiziuni, site-uri de știri și alte experimente media. Nu e cea mai bănoasă meserie, dar e una cu impact direct și rapid asupra publicului. Trebuie să fii curios, să vrei un ritm de lucru rapid și, evident, să-ți placă să dai cu penița. Să nu te superi când țipă șeful la tine că ai greșit și să te aștepți să nu scrii numai ce-ți convine.
#3 Jurnalistul de corporație.
Tot mai multe companii își construiesc adevărate redacții interne, cu redactori, editori, calendare de conținut, surse și tot tacâmul. Redacții care scriu articole, creează conținut video și infografice, vânează experți pentru interviuri și fac ce pot ele mai bine ca brandurile să comunice eficient în piață.
Termenul „jurnalist” e improrpiu folosit în contextul ăsta, deși sintagma capătă popularitate. Cel puțin teoretic, jurnalistul trebuie să prezinte informația obiectiv. Atunci când scrii pentru o companie, inevitabil prezinți lucrurile în așa fel încât să promovezi produsele și serviciile pe care le vinzi.
#4 Marketerul de conținut.
În funcție de companie, marketerul de conținut scrie (la fel ca jurnalistul de corporație) și mai face și altele pe lângă care țin de promovarea conținutului. De exemplu, se poate ocupa de email marketing, social media marketing, de organizarea de evenimente online etc. În unele locuri, le face pe toate (în special în agenții și firme mici), în altele, e specializat mai mult pe crearea de conținut (în companiile cu departamente de marketing mari). Cum ți-e pofta și norocul.
#5 Copywriterul de agenție.
O meserie frumoasă și un pic obositoare. Copywriterii gândesc și scriu campanii publicitare, online și offline. Îți trebuie curiozitate, creativitate și flexibilitate. Sunt notorii feedback-urile de la client care schimbă lucrurile la 180 de grade. Înveți multe, te distrezi și muncești pe brânci lângă oameni faini. Dacă te atrage domeniul, încearcă.
#6 Scriitorul însuși-publicat.
Self-published, cum ar veni. Orice scriitor ar prefera să fie publicat și promovat de o editură, dar procesul e sinuos și durează – asta dacă îți acceptă vreuna propunerea. Ai totuși alternativa să faci un ebook și să-l promovezi singur. Nu e nici asta floare la ureche, dar ai șanse mai mari să-ți prezinți creația publicului. Sunt multe cărți și ghiduri online care te îndrumă în self-publishing, dacă ai astfel de gânduri. Nu uita, totuși, că întâi trebuie să scrii cartea :).
#7 Freelancerul bun la toate.
Există multe site-uri de freelancing unde găsești joburi de scris de toate felurile: conținut web, articole, copywriting, lucrări academice, comunicate de presă etc. În calitate de freelancer, în general, faci câte un pic din toate pentru că ai clienți cu nevoi diverse. Poate fi covârșitor la început, dar înveți repede și, dacă ești serios, poți avea câștiguri decente.
Mai sunt și alte joburi de comunicare care au o componentă de scris. Poți să lucrezi în PR, să te ocupi de comunicarea internă în companii mari, să faci social media sau email marketing și alte variațiuni pe aceeași temă.
Ce au toate meseriile de mai sus în comun este pasiunea și dedicarea pentru scris.
Dacă vrei să scrii bine, trebuie să faci asta mult și des. În fiecare zi. Trebuie să citești, să înveți de la alții, să te lași criticat și să fii tu însuți sever cu tine. O greșeală gramaticală poate strica un articol. Un titlu prost poate îngropa un text. O știre eronată poate dăuna reputației site-ului. Un slogan slab poate irosi banii clientului. Toată lumea face greșeli, dar e important să nu le repeți și să ceri tot timpul mai mult de la tine (ca să nu o facă șeful sau clientul).
Dacă îți place să scrii, merită efortul. Ba chiar îl vei primi cu placere, pentru că te ajută să devii mai bun la ceva ce-ți gâdilă sufletul și intelectul.
Iar decorul se poate schimba, mai ales că prinde rădăcini lucratul de la distanță. Într-o zi, și cu vedere la plajă.