4 tipuri de blocaje creative si cum poti sa iesi din ele

Trec de ceva vreme printr-un blocaj creativ.

E ciudat. Pentru că nu este și nu cred în writer’s block. Dacă timpul mi-ar permite aș putea să scriu zeci de pagini pe zi, să mai adaug câteva sute de cuvinte în fiecare zi la următoarea mea carte din seria fantastică Baladele Nlithiei.

Am un blocaj creativ în ceea ce privește publicitatea… partea ei creativă. Ca să înțeleg mai bine ce este acest blocaj și cum aș putea să îl depășesc am pornit într-o călătorie de explorare și de refundamentare a principiilor creative din publicitate. Însă, primul pas pe care l-am făcut a fost să îmi clarific care este tipul de blocaj creativ cu care mă confrunt, pentru că există mai multe tipuri de blocaje creative. Este blocajul creativ total. Blocajul creativ contextual. Blocajul creativ emoțional.

Iar eu trec printr-un blocaj creativ vertical. Aceasta este denumirea pe care i-am dat-o eu (și îmi permit să îi dau un nume pentru că este al meu). Îți promit că are sens. Dar până să ajungem la mine și incapacitatea mea creativă temporară, pentru că îți spun sincer că articolul acesta este despre mine, să le luăm pe rând și să vedem ce înseamnă și cum se manifestă fiecare dintre acestea.

Blocajul creativ total

Să începem cu adevărul, pentru că adevărul ne face liberi: nu există! Blocajul creativ total nu există. Este o iluzie. O fantezie tristă cu care unii se amăgesc ca fiind realitate. Nimeni niciodată nu are un blocaj creativ total.

În momentele în care nu poți scrie un articol pe teme de design interior, oricât ți-ai stoarce mintea; când cuvintele nu mai vor să se lege; când mintea ta a devenit o foaie albă de hârtie pe care nu apare nimic. Chiar și în aceste situații nu ai un blocaj creativ total. Pentru că poți încerca să scrii despre altceva, poți încerca să faci podcasturi, poți să iei un interviu cuiva, poți să desenezi ceva, să faci origami, avioane din hârtie, poți să faci atât de multe lucruri creative care până să te lovești de acest blocaj creativ se aflau undeva în planul secundar. Când dai de un blocaj creativ care nu cedează oricât de mult ai insista, caută altă intrare pe tărâmul creativității – uneori e o ușă, alteori e un șifonier, iar alteori un zid de cărămidă pe peronul unei gări.

Te așteptăm la următorul nostru curs!

27-28 octombrie, București: Curs de inițiere în Content Writing și Copywriting (nivel: începător)
Înscrie-te aici

17-18 noiembrie, Cluj-Napoca: Workshop intensiv de Content Writing și Copywriting (nivel: intermediar)
Înscrie-te aici

Blocajul creativ contextual

Aici am identificat două subtipuri.

Tipul A. Care ține de domeniu.

Tipul B. Care ține de locul fizic în care ești.

Soluția e aceeași pentru amândouă. Schimbă contextul. Schimbă domeniul sau pur și simplu locul fizic unde îți petreci cea mai mare parte din zi. Ieși afară din contextul care te inhibă. Nu te lăsa prins în jocul auto-compătimirii. Chiar dacă locul acela a fost o sursă de creativitate și inspirație pentru tine înainte, chiar dacă ți-a fost bine până acum câteva luni, dacă te-ai plafonat și nu mai poți genera idei/copy-uri bune… dacă tot ce iese e la același standard care satisface pe toată lumea dar nu impresionează… ai un blocaj creativ. Schimbă contextul. Chiar și doar pentru o zi, chiar și pentru un weekend. Vizitează alt oraș. Nu trebuie să te avânți în Londra sau să pleci în celălalt capăt de lume, în Tokyo. Uneori e suficient un zbor până la Cluj Napoca. Schimbă ambientul. Lasă-te inspirat de alte contexte, de alți oameni, de alte domenii.

Blocajul creativ emoțional

Aici, de asemenea, am descoperit că există 2 tipuri de blocaje. Unul ce ține de prezent și unul care este ancorat în trecut.

A. Situația, în cazul acesta, devine mai sensibilă deoarece ține de oamenii din jurul tău. Unii sunt pur și simplu genul de oameni care te seacă de energie. Alții te sufocă cu prea multă energie. Alții prin prezența și atitudinea lor te inhibă. Iar alții sunt pur și simplu indiferenți și nu reușești să creezi nici o legătură emoțională cu ei. Prea puțini sunt cei care reușesc să te inspire, să te aducă pe un flow pozitiv, să te motiveze prin cum sunt ei… Ideea este că atunci când ești înconjurat oameni din primele categorii este foarte greu să crești creativ deoarece nu vei simți niciodată libertatea să fii vulnerabil în fața lor, să greșești, să eșuezi. Iar aceste trei lucruri sunt ingrediente esențiale pentru orice creativ, pentru oricine vrea să fie mai bun în domeniul lui. Deci, dacă ești într-un blocaj emoțional soluția cred că o știi: strânge pe lângă tine altfel de oameni. Știi vorba aia: dacă ești cel mai deștept om din încăpere ești în încăperea greșită.

B. Acum, mai este un aspect al blocajului emoțional, care nu ține de oamenii de lângă tine. Chiar dacă ei sunt bine intenționați și vor să te ajute să progresezi, chiar dacă ești într-un context incredibil, iubești domeniul în care creezi, cu toate acestea nu reușești să treci de un anumit nivel. Pentru că ai un blocaj emoțional generat de ceva ce ți s-a întâmplat în trecut. O experiență care te-a afectat emoțional și pe care ai refulat-o, iar acum s-a întors să îți dea peste nas. De-a lungul anilor întâlnești oameni buni în ceea ce fac, oameni pe care poate îi admiri și chiar ajungi să lucrezi cu ei, dar sunt atât de insensibili față de cei din jur încât rănesc, ciuntesc idei creative, sting focul în loc să îl facă să ardă mai puternic. Și… prin felul lor de a fi, nu pentru că aveau ceva personal cu tine, au reușit să te facă să te simți mai puțin decât ești în realitate (am furat expresia din engleză pentru că exprimă atât de bine ce vreau să subliniez aici – make you feel less). Iar asta te blochează creativ la nivel emoțional. Ți se strânge stomacul când se ivește oportunitatea de a lucra pe un proiect fain, ți se golește mintea când trebuie să dai ideea aia bună pe brieful cel mai important din agenție. Te panichezi. Simți o presiune pe cutia toracică, ți se încețoșează gândurile, rotițele din creier încetinesc și te dai bătut, pentru că nu ești în stare. Pentru că ți-e frică. Ți-e frică să eșuezi. Te îndoiești. Poate chiar nu ești atât de bun. O să o dai în bară.

Așa și? O dai în bară prin simplul fapt că renunți.

Un ultim gând la punctul acesta: ai grijă de prietenii tăi. Ai grijă să nu te țină pe loc.

Iar acum, să revenim la ceea ce cred eu că e problema mea.

Blocajul creativ vertical

Ce mai e și asta? Sunt în contextul potrivit, în domeniul în care îmi place să lucrez, cu oameni profesioniști de la care ai ce învăța și care în mare măsură sunt dispuși să mă ajute dacă le cer ajutorul. Cu toate acestea simt un blocaj creativ și nu este unul emoțional. Îmi știu identitatea și perspectiva mea asupra vieții mă face să nu fiu foarte afectat de eventuale eșecuri în ale creativității. Am încercat să îmi dau seama dacă a fost cineva în trecutul meu care să mă fi inhibat și nu am reușit să găsesc pe cineva pe care să dau vina. Da, au fost persoane care nu neapărat m-au ajutat, care nu au fost binevoitoare, dar dacă sunt onest nici nu m-au încurcat.

Așa am ajuns la concluzia că am un blocaj creativ vertical, care presupune o incapacitate, de moment (sper), de a înțelege diverse tipare de gândire, diverse structuri creative și impactul lor. Știu că sună foarte științific, dar ideea este că nu înțeleg genul de gândire pe care trebuie să îl ai ca să poți genera pe bandă idei extraordinare din punct de vedere creativ, idei provocatoare, idei care schimbă business-urile clienților, idei care câștigă premii. Mă simt de parcă mi se închide o ușă în nas, iar eu nu știu cum să fac rost de cheie.

Unii, nu trebuie să înțeleagă. Unii pur și simplu au o intuiție superbă când vine vorba de idei care funcționează. Eu, pentru că mă cunosc suficient de bine, știu că am nevoie de un pattern de gândire, sau de 100. Iar aici este blocajul. Până acum, la nivelul la care sunt, am ajuns prin efort susținut și în cea mai mare parte prin trial and error. Îmi dau seama că trebuie să se întâmple 1 din 2 lucruri, dacă vreau să depășesc acest impas:

  • Fie accelerez procesul de trial and error;
  • Fie ajung să înțeleg aceste tipare de gândire.

Am să le fac pe amândouă. Pentru că dacă reușesc acest lucru mă va ajuta și în viața de zi cu zi și la birou. Voi fi un om mai bun, un scriitor mai bun și un creativ mai bun.

Soluția… ca în sport. Dacă vrei să îți depășești o limită, să bați un record, te antrenezi. În cazul nostru, al copywriterilor sportul este creativitatea, iar terenul de joc este imaginația. Deci, hai pe teren, la joacă. Și pentru că e mai fain jocul în echipă am să documentez procesul acesta. Voi continua cu o serie de o serie de articole despre cum să generezi idei creative, cum găsești idei crețe, despre oameni creativi și ce putem învăța de la ei. Sper să îți ofer niște tool-uri foarte practice pe care mai întâi le voi testa pe pielea mea și voi începe cu 20+ de metode de generare de idei.

sursa foto top: unsplash.com

Mircea Țara

Mircea Țara este copywriter la Jazz Communication și autor de fantasy ce din când în când mai postează recenzii de carte pe blogul personal. În social media îl găsiți pe Facebook și pe Instagram.

Vrei să fii la curent cu noutățile? Înscrie-te!